CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?  (läst 13834 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimbo

Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« skrivet: juli 26, 2010, 09:08:59:59 »
Hej,

Då var det dax för mitt andra poolbygge! Första poolen blev en liner pool med plåt. Enkelt och billigt!

Nu funderar jag på vad jag vill göra. Det ligger lite fram i tiden efterso vi skall bygga nytt hus, och således en ny pool.

Den första jag byggde var en rund pool, och det skall jag inte ha nu. Tänkte köra en rektangulär pool där måtten blir 4 x 8 x 1,5 m.
Detta eftersom det mesta "lul-lul" man kan köpa passar bäst till just rektangulära pooler. Nu tänker jag på automatiskt poolöverdrag osv.

I nuläget tror jag att jag skall mura upp poolen i leca med gjuten bottenplatta och sedan lägga en mosaikliner eftersom jag inte riktigt litar på vårt klimat när det gäller riktig mosaik. Vill inte behöva hämta 2o kakelplattor på botten varje sommar.

Det jag klurar mest över är hur trappan skall se ut, är det någon som vet eller har inspiration över trappbilder? Tror att den skall vara inne i poolen eftersom jag skall ha ett automatiskt poolöverdrag.
Tänkte även bygga en "sittdel" i poolen där man kan sitta och ta det lugnt. Fick idén efter att ha varit på Tylösand Spa. Den är byggd i i något trä, men jag kanske bygger en form och gjuter i stället...

Även tacksam om någon vet bra och billiga automatiska poolöverdrag samt en platssvetsad liner. Jag bor i Malmö.

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2010, 09:52:05:05 »
Hej,

Angående platssvetsad liner så anlita vi DN-pool för det.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Jimbo

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2010, 09:54:09:09 »
Glömde...

Jag är dessutom riktigt sugen på en pool med overflow system. Men vissa har varnat för det här tidigare. Men det är du sjukt häftigt, eftersom jag skall gjuta hela uteplatsen och klinkra. Tänk en pool med vattenkanten i samma nivå som klinkern...
Det vattnar sig bara jag tänker på det!

Utloggad Jimbo

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2010, 09:55:17:17 »
Janne...

Okej, var de vettiga priser och bra service? De har ju funnits ett tag så det känns som ett bra alternativ.

Utloggad elmerina

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2010, 18:41:58:58 »
Har du kollat www.pooliform.se utanför Ystad
Dom har pooler med lagun (sittavdelning)  O0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2010, 19:22:06:06 »
Ett overflow-system kräver, om jag minns rätt en ganska häftig reservoartank som kan ta upp variationerna i vattenmängd, beroende på antal badande, på mängden avdunstning/regnpåfyllning mm. Men det har du kanske redan tänkt på?  <dontkn>
Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Jimbo

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2010, 22:32:01:01 »
Jo, jag har klurat lite men långt ifrån mycket och klart över det här med owerflow system. Enklast och smidigast vore en vanlig pool, men jag skall ändå klura på owerflow systemet.

Har inte sett någon som byggt en egen gjuten pool med owerflow system, endast de baljor som finns att köpa färdiga.

Skall hålla tråden uppdaterad om hur det går och vad jag väljer, men poolen kommer inte komma i bygge förrän nästa år så jag har tid att planera.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2010, 00:25:21:21 »
Hade en overflow pool en gång men den passade inte är vi bodde då. Vi brukade väldigt ofta få maskar i poolen. Regn och avstängd pump = 30-40 maskar i poolen.... En gång hade vi nog 1000 maskar i poolen men då hade det spöregnat i flera dagar.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil

Utloggad Jimbo

SV: Dax för nytt poolbygge! Murad eller balja?
« Svar #9 skrivet: juli 27, 2012, 20:23:49:49 »
Tänkte att jag skulle berätta hur poolbygget blev och vad vi valde...

Nu är det hela klart och vi badar i 31 grader vatten, gott!

Iallafall...

Vi valde faktiskt en overflow pool! Dyrt, men sjukt häftigt. Poolen är 8x4x1,5 m med overflow som rinner över en ränna i rostfritt.

Poolen beställdes från Söderro Gård AB, med en fantastisk service. Kan varmt rekommendera företaget, och då skall ni veta att jag är ett detalj freak!
De små saker som inte stämt har de rättat till omgående utan att diskutera merkostnader osv.

Till en början var vi helt övertygade om att vi skulle ha ett automatiskt överdrag, men det blev ett lågt pooltak istället bara 750mm på högsta punkt.

Uppvärmningen går via värmepannan och bergvärme. Fantastiskt att kunna ställa på pannan exakt vilken grad du vill ha i poolen. Dyrt? Vet ej än, men troligen billigare än en luft.

Niveko kom med poolen exakt den dag jag fått som leveransdatum och sedan började det tunga arbetet med att återföra med torrbruk.
Dessförinnan hade vi gjutit en platta med isolering som poolen skulle stå på.

Då kranföraren lyft ner poolen var det bara att göra allt metodiskt undertiden som man fyllde den. Det tog 2 dagar för 2 man att återfylla med torrbruket. Ett tips! Beställ färdig torrbruk, att blanda själv är synden...

Något negativt?
Nja, egentligen inte, men eftersom jag är petig skall man vara medveten om att en overflowpool blir som ett gigantiskt vattenpass. Trots att vi gjöt med laser samt flytspacklade plattan så slår poolen på ett par millimeter i ena hörnet. Detta gör att det inte rinner över lika mycket här, eller knappt något alls.
Men i ärlighetens namn så stör det faktiskt inte så mycket då den enda gång man ser det är då det är HELT vindstilla och inga rörelser finns på vattenytan.

Ska se om jag kan fixa bilder...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag