CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Någon som bytt ut pool lampan mot LED ?  (läst 2427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
Någon som bytt ut pool lampan mot LED ?
« skrivet: januari 10, 2009, 13:43:04:04 »
Har sett att det finns utbyteslampa till pool lampan som är led.
sänker elförbrukningen och ökar livslängden
Priset verkar högt men lampan verkar bra.
Någon med erfarenhet ?
Patrik///
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Poolgiganten

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: Någon som bytt ut pool lampan mot LED ?
« Svar #1 skrivet: januari 10, 2009, 21:00:58:58 »
Oj jag trodde det var massor av byten-
Ett byte av lampan innebär en avsevärd redusering av elen
vad jag förtår jämförelse 50 w istället för 300 w
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad jthy

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Trosa
  • Antal inlägg: 52
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Polyfaser Samos <> 3.64 x 8.88 x 1.50 <> Baquacil
    • Visa profil
SV: Någon som bytt ut pool lampan mot LED ?
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2009, 17:02:33:33 »
Vi har två lampor i vår pool. Den ena vanlig 12V 300W vit och den andra med färgade LED:ar.

LED-lampan har en massa olika program, alltifrån fast vitt sken till hyperpyskedeliskt flashande i grönt, blått, rött och alla upptänkliga blandningar av dessa. Man byter program genom att stänga av och sätta på.   

LED-lampans vita sken är kallare och svagare än den vanliga lampans. Dock inte så att det stör helhetsintrycket. Samma "problem" tycker jag gäller LED-belysning ovan vattnet också.

De lugna färgprogrammen (typ softa övergångar mellan de olika färgerna) är rätt kul. Och barnen älskar de hispiga blixtrande disco-programmen.

Jag anser dock att LED-lampan inte besparar mig  ett enda öre i energiförbrukning. Den merenergi som den vanliga lampan drar som går ju "förlorad" som... trumvirvel ...VÄRME. Det innebär som jag ser det att jag måste tillföra den värme som jag inte får från LED-lampan på något annat sätt.

Sammanfattningsvis: Byter du från 300W gammel-lampor till helvita LED-lampor lär du uppleva ett svagare och kallare (vitare) ljus. Byter du till färgade så bör du sätta strömbrytaren så högt att bara vuxna når den. En soft middag vid den gnistrande poolkanten förvandlas annars till barnens förtjusning enkelt till ett kräkningsframkallande migränanfall.   

/ Janne

Säga vad man vill om den svenska sommaren, men det är den bästa dagen på hela året.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag