CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!  (läst 39792 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SingingSailor

Nej, jag har ju inte testa det mätkitet själv ännu (ärligt talat känner jag inte det akuta behovet just nu), men det använder ju sig av reagenslösningar och titrering för alla mätvärden, och det har jag inte sett i svensk poolhandel. Torde vara mer noggrannt än teststickor. Jag använder tabletter för klor och pH och det funkar bra. Har stickor för övriga värden, och det räcker just nu. Jag tömmer ju poolen helt varje vinter, så därför vet jag vad jag börjar med vid varje säsong. Ev. skulle jag vilja mäta bundet klor mer noggrannt, men avvaktar för tillfället.

Kan du tappa av lite vatten från värmeväxlaren efter en natts stillestånd och mäta det? Då vet du ju...
När jag tog ett kvällsdopp häromdagen, med pumpen avstängd, så kände jag tydligt hur det drog kallt från inloppet. Så något slags självcirkulation har jag i mitt system.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
För ordningens skull...."Hur gick det sen?"

Ja, jag kom inte grundorsaken mycket närmare, dvs. jag vet fortfarande inte vad problemen bottnade i trots "massor av uppföljningar" och "brainstormningar" med expertis.  <hmm>
Vattenvärdena har hela tiden varit OK, om än nära Pahlénformelns låggräns, och enl. de vattenanalyser som jag gjort var värdena bedömda OK även där (2 olika).

Det jag kommer att göra nu vid säsongsstopp är att demontera värmeväxlaren, inspektera den ytterligare och jmf. med senaste inspektionen för att se om nya förändringar uppstått.
Därefter blir det troligen som "SingingSailor" i liknande situation gjort, en frostskyddsfyllning/pluggning under stilleståndsperioden, mest för att förvissa mig om att inte korrosion uppstår i annars "luft & materialöppen" värmeväxlare.

Jag låter också denna "problemtråd" fortsatt vara öppen och lägger till när något ev. nytt tillkommer.
Självklart är jag också intresserad av andras ev. likvärdiga erfarenheter, eller lösningar, som kan finnas.
« Senast ändrad: oktober 07, 2008, 20:25:56:56 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej
På tal om frysskydd, kan man inte använda/fylla värmeväxlaren med kylarvätska/glykolblandning samma som till bilar över vintern.

En fråga till, är backventiler helt täta eller släpper de igenom lite?
(tänker på vandring i systemet när pumpen är avslagen)

mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
hej
På tal om frysskydd, kan man inte använda/fylla värmeväxlaren med kylarvätska/glykolblandning samma som till bilar över vintern.
En fråga till, är backventiler helt täta eller släpper de igenom lite?
(tänker på vandring i systemet när pumpen är avslagen)
mvh carlos <sol>
* Kylarvätska/glykolblandning är "tänket" även om det är lite "overkill" - var även det SingingSailor gjorde enl. info. från tid. tråd.
* En fungerande backventil skall/"är" i sin funktion alltid tät bakåt. Dock finns det många olika sorters mekanik/funktioner, bl.a. t.ex. de som bygger på fungerande balans/mottryck etc. samt att ofta hamnar det lite "skit" i backventilssätena som mekaniskt då kan göra att de inte tätar som tänkt.
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej poolbadaren
Tänkte att backventilen bara tätar bakåt om flödet är på, kan det krypa igenom då flödet är avslaget.
Har aldrig tagit isär någon kanske är de fjäderbelastade.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
2009-summering för de som har intresse av tråden:
Demonterade och kontrollerade skicket på tid. utbytt vvx. som ser OK ut i in- resp. utlopp med reservation för bild 3 som har "rostfärgsansamling" i ena sidan (överst/"bakom vvx.rör" på bild) och som jag inte vet vad det är eller beror på - det blir en ny demontering 2010 prel. innan vårstart och löpande uppföljning även 2010.

I nuläget är vvx.systemet ombyggt på så sätt att det går att helt "by-passa" vvx. och i samband med vinterstängningen kördes vattensystemet klormätmässigt garanterat helt ner till noll (0), vvx. stängdes helt av från systemet (vattenfylld) via by-passventilerna och därefter vinterchock-klorerades poolen och stängdes helt.
Lägger till att cirkulationssystemet var mer eller mindre alltid i drift hela 2009, garanterat alltid vid alla kloreringar då en av tillverkarens misstankar i ursprungsproblemet var stillastående vvx.varmt vatten i vvx. vid klorering och då ev. problem med stark aggression.
I övrigt inga andra synliga avvikelser på ngt. av all annan övrig rostfri utrustning.

Återkommer under 2010-säsongen med uppdatering.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!
« Svar #46 skrivet: mars 12, 2010, 12:15:24:24 »
Hopps du bytte leverantör av vvx.
Jag hadde en Titanium elpatron som rostade sönderpå knappt 2 år.
Samma här så har jag bra koll på ph men Pahlens tycker int det var garanti .
kontentan av det är att jag handlar av Astral istället.
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hopps du bytte leverantör av vvx.
Jag hadde en Titanium elpatron som rostade sönderpå knappt 2 år.
Samma här så har jag bra koll på ph men Pahlens tycker int det var garanti .
kontentan av det är att jag handlar av Astral istället.
Eftersom min poollev. ordnade och tog på sig kst. för reklamationen (än en gång en eloge till A-Pool - Mats Alkefelt http://www.apool.se/
AquaGripp Pool & Bad - Tommy Ernemyr www.poolkillen.se ) så har jag fortfarande samma fast utbytt produkt som nu i vår skall inspekteras igen innan poolstart - "just-in-case".
Trodde däremot att titan skulle stå emot allt oavsett obalans i allt från ph till alkaliska värden men det förefaller ju kunna gå åt "helsifyr" även med det som jag inte trodde var möjligt?  <hmm>
Bra info. och upplysning "sveab".

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
2009-summering för de som har intresse av tråden:
Demonterade och kontrollerade skicket på tid. utbytt vvx. som ser OK ut i in- resp. utlopp med reservation för bild 3 som har "rostfärgsansamling" i ena sidan (överst/"bakom vvx.rör" på bild) och som jag inte vet vad det är eller beror på - det blir en ny demontering 2010 prel. innan vårstart och löpande uppföljning även 2010.

I nuläget är vvx.systemet ombyggt på så sätt att det går att helt "by-passa" vvx. och i samband med vinterstängningen kördes vattensystemet klormätmässigt garanterat helt ner till noll (0), vvx. stängdes helt av från systemet (vattenfylld) via by-passventilerna och därefter vinterchock-klorerades poolen och stängdes helt.
Lägger till att cirkulationssystemet var mer eller mindre alltid i drift hela 2009, garanterat alltid vid alla kloreringar då en av tillverkarens misstankar i ursprungsproblemet var stillastående vvx.varmt vatten i vvx. vid klorering och då ev. problem med stark aggression.
I övrigt inga andra synliga avvikelser på ngt. av all annan övrig rostfri utrustning.

Återkommer under 2010-säsongen med uppdatering.

Mvh. "Poolbadaren"
2010-summering för de som har intresse av tråden:
Delade aldrig systemet 2010 utan kontrollerad vid cirkulationsuppstart att vattnet som kom ur via inloppshålen inte på ngt. vis var missfärgat, dvs. "rostfärgat" vilket det var när jag sist demonterade och gick igenom reklamationshistorien - huva.... :o
Har därefter haft systemet igång likvärdigt förra året sen April - tillsvidare u.a. och med god värmeeffekt, räknar därför i nuläget att allt är OK? <dontkn>

Fyllde och "stängde in" garanterat klorfritt vatten vid förra vinterförvaringen via by-pass och ventilavstängningsmöjligheter och hade tänkt göra likadant i år men läste nyligen på Pahléns sidor att det vid vinterstängning inte får lov att finnas vatten i vvx. utan den skall vara helt tömd?
Detta gör mig ngt. "kluven" men jag lutar faktiskt åt att göra likadant som sist, dvs. ha den fylld över vintern som förra vinterstängningen då jag har den placerad i uppvärmt frostfritt utrymme - får fundera på det någon vecka till innan vinterstängningen blir aktuell..... <hmm>

Håller tummarna för fortsatt "rostfri" vvx.-utveckling... :)

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
hej poolbadaren.
Vill bara nämna att jag spolar ur systemet(vp) med vattenslangen efter att jag demonterat den ifrån poolslingan, eftersom jag kör med saltvatten tycker jag det är viktigt att det inte blir kvar i växlaren över vintern, efter spolningen lutar jag VP-n lite så allt rinner ur.
Sedan placerar jag den i garaget som är uppvärmt c:a 15 grader.
Detta tror jag räcker för att det skall hålla i många år, jag har ju aldrig tagit isär den, den som lever får se!
mvh
carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag