CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångarfrågor  (läst 10695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zek

Solfångarfrågor
« skrivet: april 06, 2008, 15:19:03:03 »
Jag tycker att det måste bli mycket förluster med vanliga enkla svarta "mattor" som man ser hos de flesta poolleverantörer. Jag skulle vilja ha ett glas framför för att få lite "växthuseffekt" och inte låta värmen blåsa bort. Har jag fel ??

Funderar på att lägga PEM-slang fram och tillbaka i slingor på svartmålade plyfaskivor och sätta någon form av genomskinlig plast framför. Sedan köra det med en separat liten cirk pump (har gjutit in separata munstycken för detta) Synpunkter ?

Hur mycket slang behöver man för att få någon effekt på det ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solfångarfrågor
« Svar #1 skrivet: april 06, 2008, 18:31:48:48 »
Tja....er vel delte meninger om dette, men primastar.nu har nå en påskostet versjon med innglassing for salg. Her lest på en nettside for solfangere at direktestrålingen kan gi opptil 79% vikningsgrad mens innkaplset vil senke denne noe. MEN så er det sikkert målt ved optimale forhold og da er jo "blåsen" borte  ::)

Husk å ha filter på, hvis du velger egen pump, som er litt mindre enn de hull (slanger) du sirkulerer vannet igjennom ellers kan det over tid tette seg. (...derfor jeg valgte å bruke rensepumpen og PLC-styring)

Utloggad zek

SV: Solfångarfrågor
« Svar #2 skrivet: april 06, 2008, 19:32:02:02 »
jag var inne på pimastar och kollade och det såg ju ganska bra ut... men hur många m2 behöver man ? man kan ju även köpa utan glas och sätta en transparent PVC själv.....
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solfångarfrågor
« Svar #3 skrivet: april 06, 2008, 21:20:16:16 »
Så mange m2 som du har råd/plass med synes jeg. Ser de fleste produsenter oppgir minst 50% av poolflatens m2. Vi har 17m2 pool og 36m2 fangere men så gir de også meget bra med varme  :)

Utloggad sveab

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Det ska vara gött att leva
    • Visa profil
    • SVEAB NORDIC SUN
SV: Solfångarfrågor
« Svar #4 skrivet: april 06, 2008, 22:27:22:22 »
Dum fråga men har du inte tänkt på riktiga solfånare ? Heatpip u type osv med lite
efektivitet som är bidrag berättigade .skiten som pool leverantörerna kommer med är pinsamma om man tittar på vad dom gör i förhållande till inköpet.
Ps är öppen för en debatt ang solenergi ds
Patrik///
Hel gjuten 3,10 x 6,40 Sprayad med ex-liner
27 kvadrat med solenergi vakum/heatpipe 4 st 500 l akumulatortankar som är kopplade på en Phalens 75kw titanium vxl titanium elpatron 6kwh saltgenerator wilo vattenkyldpump 0,75kw Astral controler basic en för ph och en för redox samt ett pooltak från Termatec- vp är nu istalerad

Utloggad zek

SV: Solfångarfrågor
« Svar #5 skrivet: april 06, 2008, 22:32:19:19 »
jovisst har jag funderat på det, med frågan kvarstår hur många rör man i såfall behöver. Jag kan ju köra kanska mycket bergvärmepump för 20000kr solfångare som ändå inte fungerar när det är målnigt. Jag ser solfångaren som ett alternativt tilskott som inte får kosta särskillt mycket eftersom jag ändå har en ganska effektiv uppvärmning redan.

Tanken började med att bygga ett paket av paralellkopplade PEM-slangar 16mm (som jag redan har i min ägo) och då kan det tillföra så mycket det kan och värmepumpen tar restan. Men lat som man är så kollar man ju även på färdiga alternativ.

Svårt att veta vad som verkligen betalar sig inom överskådlig tid.
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad aromata

SV: Solfångarfrågor
« Svar #6 skrivet: april 08, 2008, 09:31:05:05 »
Tanken började med att bygga ett paket av paralellkopplade PEM-slangar 16mm ...
Jag har det så fast 20mm PEM-slang (2mm gods). Ca 180 meter tror jag till en 4 x 8 m. Det ger ett hyffsat tillskott men den är med sina 3,6 kvm för liten. 50% av poolytan, som Bidda skriver, är nog ett bra riktvärde. Jag använder min vanliga pump men kör bara delar av volymen via slangarna. Trycket blir för högt annars.

Har du slang liggandes så tycker jag absolut att ska använda den och se vad det kan ge. Solvärme till pool är low-tech och man kan nå långt med enkla medel.

Om du vill ha 50% av poolytan och använder 16 mm slang behöver du 1.000 meter.

Utloggad zek

SV: Solfångarfrågor
« Svar #7 skrivet: april 08, 2008, 21:18:41:41 »
Jag har även 32mm 40mm och 50mm PEM skulle det vara bättre att gå upp i dimmension ? det blir ju mer volym per ytenhet men det kanske inte gör någonting ?
3,5 x 8 x 1,5m med gjuten platta. väggarna är gjutna i skalblock klädda med liner. Bergvärme 28 garder maj-sept

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Solfångarfrågor
« Svar #8 skrivet: april 08, 2008, 21:43:51:51 »
Borde bli bättre och definitivt så blir det lägre tryckfall och därmed kan du har längre slang beroende på pumpen storlek. Enda problemet är att ju större slang, desto svårare att böja.

Tryckfallsdiagram finns på rinkabyror.se

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad aromata

SV: Solfångarfrågor
« Svar #9 skrivet: april 09, 2008, 12:21:02:02 »
Jag har även 32mm 40mm och 50mm PEM skulle det vara bättre att gå upp i dimmension ? det blir ju mer volym per ytenhet men det kanske inte gör någonting ?
Klenare dimensioner värms upp snabbare. Större dimensioner innebär också tjockare godstjocklek och därmed sämre värmeupptagning. Jag tycker att du ska köra på den klenaste dimensionen och parallellkoppla slangarna så att den sammanlagda arean blir något större än den arean du har i systemet för övrigt. Något större skriver jag eftersom det är högre motstånd i en tunnare slang (mera vägg) även om plasten i sig är väldigt hal. Gör du så kan du trycka hela vattenvolymet igenom solfångaren utan större problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag