VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-  (läst 15733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #10 skrivet: juni 19, 2008, 00:32:47:47 »
Citera
Nåja....lite enklare är det låter är det faktiskt..(om jag fattade beskrivningen rätt ;))
Referenspunkten du ställer in enligt beskrivningen  motsvarar en bokstav på instrumentet. Denna bokstav ställer du in instrumentet på innan mätning av klorhalten nästa gång. Sedan skall det funka att mäta....

? "TÄNK PÅ: Ni måste ställa in testaren varje gång den skall användas" - svårtolkat..... Däremot för pH-mätning skall det inte behövas men men....
Eftersom den jag hade köpt inte repeterade sig en enda gång till samma värde oavsett ref.punkt fick jag en ny men jag skall ärligt säga att den har jag inte ens packat upp....jag skall dock ge den en ny chans vid tillfälle men jag är skeptisk - har du testat och fått repeterbarhet? I så fall ger jag kanske mig....
« Senast ändrad: juni 19, 2008, 00:45:25:25 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #11 skrivet: juni 19, 2008, 00:39:25:25 »
1-punktskalibrering innebär att man (normalt) kalibrerar mot en vätska med en känd pH på ca 7.0.
2-punkts kalibrering innebär att man kalibrerar mot två punkter, en låg och en hög, normalt 4.0 och 7.0 pH.
Den senare ger en högre trovärdighet.

Även jag är starkt skeptisk till elektronikska pH-mätare efter att ha testat i vår pool med ett intrument för >5000 kr, det gav olika värden varje gåg, och mer bekymrande var att den aldrig stabiliserade sig, höll jag den i vattnet i 30 sek så var värdet perfekt, höll jag den i vattnet i 2 minuter var pH över 8.0 (alldeles för högt).

Jag är skeptisk och tror faktiskt mer på stickor (årsfärska) eller tabletter,
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Notsoperfect

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Helsingborgstrakten
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: TESTARE FÖR PH & KLOR 98:-
« Svar #12 skrivet: juni 19, 2008, 09:28:43:43 »


? "TÄNK PÅ: Ni måste ställa in testaren varje gång den skall användas" - svårtolkat..... Däremot för pH-mätning skall det inte behövas men men....
Eftersom den jag hade köpt inte repeterade sig en enda gång till samma värde oavsett ref.punkt fick jag en ny men jag skall ärligt säga att den har jag inte ens packat upp....jag skall dock ge den en ny chans vid tillfälle men jag är skeptisk - har du testat och fått repeterbarhet? I så fall ger jag kanske mig....

Var inne på Harald häromdagen i ett annat ärende och tänkte jag skulle kolla upp den. Har själv provat ngt liknande för några år sedan(import), men jag gav upp och återvände till de gamla hederliga stickorna.. :) Förhoppningsvis är denna apparat bättre... ;)

Fixade till citatet
Fia
« Senast ändrad: juni 19, 2008, 10:02:32:32 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan