VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vassaplåtkanter mot liner  (läst 1733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pooldude2021

Vassaplåtkanter mot liner
« skrivet: januari 20, 2021, 16:00:39:39 »
Bygger Tjälldenpool och är i färd med att montera den vinkellist i plåt som följer med för att skydda cellplastkanten.
Tjällden kallar den för nya plåtlisten.

Gamla listen har en lätt invikning som klämmer åt mot väggmattan vilket borde skydda linern från vassa kanter. Men den nya listen är helt rak vilket borde betyda att linen skaver mot plåtkanten.

Någon som har gjort något för att skydda linern från listen?

Poolgiganten

Utloggad Widarsilje

SV: Vassaplåtkanter mot liner
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2021, 17:30:05:05 »
Hej

Bygger en Eco Premium pool och där blir det en liknande plåtkant som överliggare och den ska tejpas med dubbla lager silvertejp enligt instruktion för att få bort kanten.

Du kanske kan göra något liknande. Finns väl någon svart silvertejp/gorillatejp som du skulle kunna tejpa så slipper du kanten och så går det i samma färg.

Mvh Emil

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Vassaplåtkanter mot liner
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2021, 00:17:19:19 »
Jag bygger själv tjälldenstomme och kommer att montera plåtvinkeln innan skyddsduken. Duken limmar jag sedan över plåten upp mot snapinlisten. Tänker använda geo-textil från https://www.dammcenter.se/dammprodukter/skyddsdukar-19791055. Vintermattan som tjällden levererar verkar inte vara en rolig historia att montera.

Utloggad Eee

SV: Vassaplåtkanter mot liner
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2021, 02:39:38:38 »
Byggde en Tjällden pool för 2 år sedan. Då med den gamla plåten men tror inte att den nya ska vara något problem heller, då det i princip är noll tryck mot poolväggen ovan vattenlinjen där plåtkanten sitter. Lägger man en tejp över så kan jag inte se något problem alls.
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Pooldude2021

SV: Vassaplåtkanter mot liner
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2021, 15:23:47:47 »
Jag bygger själv tjälldenstomme och kommer att montera plåtvinkeln innan skyddsduken. Duken limmar jag sedan över plåten upp mot snapinlisten. Tänker använda geo-textil från https://www.dammcenter.se/dammprodukter/skyddsdukar-19791055. Vintermattan som tjällden levererar verkar inte vara en rolig historia att montera.

Antar att du inte hunnit montera liner och fylla poolen än.
Finns det någon annan på forumet som monterat väggmattan efter plåtlisten. Isåfall räcker det med att dra en dubbelhäftande tejp på plåtlisten för att hålla mattan på plats?

Utloggad APR

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 1
  • Pool till våren 2021!
    • Visa profil
SV: Vassaplåtkanter mot liner
« Svar #5 skrivet: mars 21, 2021, 23:07:44:44 »
Antar att du inte hunnit montera liner och fylla poolen än.
Precis, inväntar taket från tjeckien som kommer i början av maj, sen blir det linermontage. Däremot verkar äntligen minusgraderna vara över så man kan börja med puts- och betongarbeten igen. Något jag noterat på mina tjälldenblock är att putsskiktet tunnar ut mot kanterna på blocken. Detta gör att plåtlistens sida ner mot poolväggen inte får fullt stöd bakom sig. Monterar man tjälldens liggerunderlag på 10mm bakom är ju inte detta ett problem då den antagligen jämnar ut detta. Kanske får man dra av med puts upp mot kanten med rätskiva i samband med att skarvarna putsas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag