VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för att skaffa pool  (läst 56398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #120 skrivet: juli 03, 2011, 00:13:23:23 »
Jaha en meter vatten i poolen och vissa har redan klarat av premiärdoppet,i 16 gradigt vatten, inte illa...
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Poolgiganten

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #121 skrivet: juli 03, 2011, 00:18:02:02 »
Inte hade man en aning att det skulle vara så mycket jobb med maskinrummet och alla dessa slangar och kopplingar.
Vattnet för filterreningen slasken får gå längst med huset bort till stuprännan och ner i kommunala spill/dagvattenledningen
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #122 skrivet: juli 03, 2011, 00:21:43:43 »
Här är man då klar med dessa högar av singel, man har tagit ut sig en del och dragit på sig lite sjukdom med halsont och hosta och snuva och annat skit,ja ni vet hur det är när KILLAR blir sjuka :-)
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #123 skrivet: juli 03, 2011, 00:25:08:08 »
Och så har vi då äntligen fått på sargen och överdraget.
Så småningom blir det nog en stensarg men det är skönt att det börjar likna färdig pool.
Även om mycket återstår med maskinrummet.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #124 skrivet: juli 03, 2011, 00:28:15:15 »
Nu står man då här med kabeln i hand för att sätta igång poolpumpen.
Värmepumpen får vänta till i morgon,just nu behöver vi rena vattnet och slänga i chockkloret.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #125 skrivet: juli 03, 2011, 00:35:16:16 »
Nu rullar allt på med rening och klor,det tog inte många minuter innan man såg hur det lätt gröna vattnet blev renare och renare så med en dryg timmes väntan och ett PH test som visade 8.0 så kunde man ju inte hålla sig längre så det var bara att dyka i det nu 21 gradiga vattnet.
Men mycket återstår.
Stenläggning,staketinköp och singelinköp,samt inkoppling av poolvärmepumpen så man kommer upp till sköna 27 grader i poolen.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #126 skrivet: juli 06, 2011, 23:22:22:22 »
Här kommer lite bilder på själva maskinrummet och alla rör som man stångades med för att få till.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #127 skrivet: juli 06, 2011, 23:28:38:38 »
Här kommer rören in från vänster i maskinrummet,det med svart hylsa är invatten från ytvattenrenaren direkt till vattenpumpen fast en ventil skall det ju vara emellan förstås.
Sen från pumpen rätt upp i filtret.
Den med grön hylsa är slangen med utvatten till inloppen.

Anledningen att jag skriver om detta här är att jag fått en fråga om att berätta hur jag dragit mina rör för han skall snart göra samma sak!
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #128 skrivet: juli 06, 2011, 23:41:39:39 »
Här ser ni en bild på ventilerna,från filter går ju vattnet in i värmepump via övre röret och leder det uppvärmda vattnet till poolen via det undre röret.
Ni ser vart bypassen blev placerad lodrätt med ventil och det är just här jag gjorde fel!!
Jag ville ju ha igång vattenpumpen innan jag monterade färdigt alla rör så jag tänkte inte på var nästa sväng skulle ske när jag limmade dit alla ventiler vilket medförde att de fyra kopplingarna som var till för värmepumpen blev svåra att få användning för,fixade till så att jag iaf kunde använda två av dom.
dessa kopplingar skall sättas direkt efter ventil för det är bara där dom passar typ och även i kopplingarna till värmepumpen.
Röret till backwashen ser ni kanske komma från andra sidan av filtret och att röret går ut under rören till värmepumpen.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Utloggad Odenslunda

SV: Dags för att skaffa pool
« Svar #129 skrivet: juli 06, 2011, 23:50:01:01 »
Här ser ni min lösning på backwashen.
Jag leder den in i stupröret via en tvärkoppling.
Det ända som återstår är att täta med cilikon.
Har även börjat fylla upp nu runt maskinrummet med jord.
Tog ett dopp idag efter jobbet i nu 28 gradigt vatten,det var skönt vill jag lova.
Imorgon kommer mer singel och då blir det tungt igen.
Gör minst en sak om dagen som du mår bra av!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag