CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För stort avstånd mellan pool och pump/filter?  (läst 5865 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arne Anka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kullavik (Göteborg)
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
För stort avstånd mellan pool och pump/filter?
« skrivet: mars 18, 2008, 22:43:15:15 »
HURRA! Fick faktiskt i poolen (tjeckisk via LivingQuality) i backen innan vinterlovet. Håller så sakteliga på att ta sats inför installation av filter+pump+värme.

Det blir nog en L/V värmepump Nibe 2020 + VVM300 med poolstyrnings-tillsats ("lägligt nog" brakade min frånluftvärmepump ihop i december så det är hög tid att fixa en gemensam lösning för pool+hus).

Funderingen just nu är om man med framgång kan placera poolpumpen (verkar vara en "normalstor" pump) i källaren bredvid blivande värmeväxlare, si så där 10-15 meter från poolen. Orkar den trycka/suga runt vattnet?

Höjdskillnad mellan utlopp och blivande pumpplaceringen i källaren är ca 0,5-1 meter.

Hoppas på svar - gärna med tips på vad jag eventuellt måste ta reda på innan man kan svara säkert.
235m2 enplans hus med liten källare. 3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality. Troligen med luft-vattenvärmepump som värmekälla.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: För stort avstånd mellan pool och pump/filter?
« Svar #1 skrivet: mars 18, 2008, 23:01:36:36 »
Hur många hk har din pump? Jag har 1 hk o ca 25 meter emellan pool o pump, fungerar perfekt!
Skulle nog ha klarat mig med en 0,75 också. Har min pump nere i pannrummet (källaren).
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Anneli

  • Vattenälskare!
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 69
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: För stort avstånd mellan pool och pump/filter?
« Svar #2 skrivet: mars 19, 2008, 08:53:01:01 »
Hej!
Vi har också just fått hem vår tjeckiska pool från Living Quality! Även vi kommer att placera pumpen i källaren ca 15-20 m från poolen. Ska koppla den på vår befintliga luft/vattenpump till huset. Har även pooltak vilket gör att värmen stiger i sig. Pratade med den kompis som också har pooltak och bara behövde köra den på värme några dagar under förra året. Ändå hade han en poolvärme på ca 28-29 grader!
3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality.

Utloggad thomas_ahlstedt

  • NordicPool 8*4 - Roman end trappa - Phalen Luftvärmepump
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 84
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt när det är klart!
    • Visa profil
    • Bilder på Poolbygget
SV: För stort avstånd mellan pool och pump/filter?
« Svar #3 skrivet: mars 19, 2008, 09:37:20:20 »
Vi har 12 meter mellan pump och inlopp och det fungerar bra.
Pumpen är på 0.75hk och står ca:05 mete ovenför vattenytan.

Så det borde inte vara några problem

Utloggad Arne Anka

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kullavik (Göteborg)
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: För stort avstånd mellan pool och pump/filter?
« Svar #4 skrivet: mars 19, 2008, 21:36:27:27 »
Tack för bra svar. Då verkar det finnas gott hopp för min källar-lösning!! Låter ju som en god ide med pooltak.

Tror att min fru blir nöjd med 28-29 grader även om jag tycker det är "I hetaste laget". Får se om kostnaden på pooltaken är billigare än driften av luft-vatten utan pooltak.

Har tittat en del på Living Quality:s pooltak men hur man än vänder på det, så är det ju kortsiktigt "dyrt" även om det ger en bra komfort på all vis.
235m2 enplans hus med liten källare. 3,5x8x1,5m pool i svetsad PP-plast från LivingQuality. Troligen med luft-vattenvärmepump som värmekälla.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag