VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool, liner & betongplatta, men vilken stomme ?  (läst 5014 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnteMalm

Bygga pool, liner & betongplatta, men vilken stomme ?
« skrivet: oktober 25, 2010, 19:56:36:36 »
Hej!

Nu är det dags. Skall schaktaf ör mitt hus inom 2 veckor och tänkte samtidigt fixa till poolgropen.

Monterade en folkpool 4x8m classic med trästome för 3 år sedan åt en släkting.Är mycket nöjd med den poolen, men sandbotten håller sig inte jämn. Har därför valt att gjuta upp en betongbotten samtidigt som jag gör husgrunden. problemet är att 0.8 m ned så har jag grundvatten och lera men detta dränerar jag ju enkelt iväg, med en pump, kanske till och med slipper det om jag har tur. Just eftersom jag kan ha högt grundvatten kasnke det blir ännu större problem med sandbotten...så jag vill ha betongbotten för att få en slät och perfekt botten, blir ju ingen jättekostnad när man gör den samtidig som huset heller.

Räcker det med 10 cm betong och en matta armering, skall man isolera under betongen, om ja hur hård isolering behövs?

Vilkern stomme är bäst. gillade trästommens enkelhet. Vill även ha roman end trappa, så mura leca själv är väll också uteslutet, likaså termo pool.

Finns det några leverantörer som har plåt/plast/trästomme att ställa på en redan gjuten platta.
Någon leverantör att rekomendera just nu med bra höstpriser.



Poolgiganten

Utloggad mrzimmerman

SV: Bygga pool, liner & betongplatta, men vilken stomme ?
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2010, 23:33:47:47 »
Hej

Jag bygger med Aqvis plast stomme samma matrial som man har när man lägger ner vattenledningar.
40 år garanti på stommen. Är mycket nöjd.

Lycka till

Mv

Mrzimmerman
« Senast ändrad: oktober 26, 2010, 17:25:25:25 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga pool, liner & betongplatta, men vilken stomme ?
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2010, 17:30:16:16 »
Har du stående grundvatten måste du dränera och pumpa bort vattnet, annars kan du aldrig hålla poolen varm utan att värma hela världen via grundvattnet.
När du väl dränerat spelar det inte så stor roll vad du bygger med, har du redan byggt en Classic, och känner dig nöjd med den, kan väl det vara ett vettigt alternativ även denna gång tycker jag.
På en så gedigen botten kan du ju mer eller mindre ställa vad som helst.
Om jag skulle gjuta en botten så skulle jag nog isolera med 50 mm markskiva, däremot vågar jag mig inte på att rekommendera en viss hårdhet, bättre ta det med bygghandeln.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bengt-olof

SV: Bygga pool, liner & betongplatta, men vilken stomme ?
« Svar #3 skrivet: november 22, 2010, 11:46:32:32 »
Miamipools stomme gillade jag att bygga. Lätt att montera själv, monterade den helt själv, det tog en dag ungefär.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan