Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta liner själv och rikta formen  (läst 22203 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2011, 21:33:00:00 »
Tråkigt att skivorna var i så dåligt skick. Att byta är ju inte så enkelt men visst går det. Eftersom du inte vet vad det är för pool så vet du säkert inte vad för skivor och vilken kvailitet som de använt. Att reglarna var i bättre skick än skivorna är rätt naturligt - de är ju säkerligen tryckimpregnerade. Skall bli spännande att höra vad Folkpool föreslår för renovering !

Hur mycket jordtryck då får beor ju både på djupet och på vad du har för slags mark. Rent teoretiskt bör annars en utgrävning till halva djupen minska trycket till en fjärdedel. Medeltrycket sjunker till hälften och ytan sjunker också till hälften. Men frågan är om det verkligen räcker om man nu skall tömma helt och byta ut skivorna. Skulle nog tro att man får gräva lite djupare i de flesta fall.

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #11 skrivet: maj 15, 2011, 23:01:59:59 »
Hej igen tråkigt men det var nog misstänkt på skick,
hur var dränering utförd närmast regler. Om du bygger
om så satsa på rätt m dränering intill så skall ju form
hålla utan problem.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #12 skrivet: maj 18, 2011, 19:01:44:44 »
Enligt folkpool så ska det gå bra att skruva på nya skivor utanpå de gamla och sedan i med linern. Jag kommer att gräva ner en bit runt om och sedan sätta reglar rakt över som ska hålla formen på plats. Sen får folkpool komma och sätta dit linern så det blir riktigt gjort. Det vågar jag mig inte på!  :)
Jag har fått offerten från folkpool och nog är de duktiga att ta betalt!
Eller vad säger ni om det här:

Bottenmatta & cellplast: 4300 kr
2 st inlopp, komplett: 580 kr
Fästlist för liner: 800 kr
Täck & låslist: 360 kr
Liner medelhavsblå: 17000 kr
Montering av åvanstående inkl. resor (8 mil enkel resa) 32000 kr

Plywood 1500 x 1500mm x 16 st: 11760 kr
Rostfri skruv: 1500 kr

Tot: 68300 kr

Det känns ganska mycket med tanke på att jag gör allt skitjobb själv...

Eller har jag fel?

Marken runt poolen är mest sand, jag vet att det bör vara singel för dräneringens skull så det kan nog bli att fylla med singel intill poolväggen.
Ska man padda när man fyller upp eller trycker man ut poolväggen då?

Utloggad Ingvar

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2011, 21:37:16:16 »
Ja, 32000 för att sätta dit linern med underlag och två inlopp verkar orimligt. Borde kunna klaras av på en dag för 2 personer.

Du bör undvika att padda nära poolsidorna, om du är orolig för att riskera behöva gräva ur igen för att rikta om dem. Om du ändå vill chansa, så välj en liten modell på padda och håll hela tiden uppsikt över att sidorna inte börjar tryckas in.
Om du vill sätta dit stenläggning, så är det ju inte heller så kul att behöva göra om det efter att marken satt sig, så det är väl i så fall bara att välja vilket alternativ som känns minst jobbigt.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad TeeOne

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #14 skrivet: maj 20, 2011, 00:34:56:56 »
Ring runt till lokala entreprenörer tills du hittar någon som har hum om poolarbeten och ta in fler offerter på själva jobbdelen.

Och eller fråga fp om du kan få löpande räkning istället för fast pris (de har väl specat hur många timmar de beräknat och hur hög andel resekosnaden utgör av din total?).

Har själv nyligen valt löpande räkning för entreprenad, vilket (som vanligt) visat sig vara en god affär, eftersom de inte behöver säkra upp för att inte backa.

Ta för den delen in åtminstone en offert till på materialet också. Jag tror att t ex poolkungen är jämförbara vad gäller kvalitet och konstruktioner.

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2011, 12:46:50:50 »
Nu har jag kommit ganska långt med grävningen och på de ställen där formen hade slagit sig har den gått tillbaka en del med hjälp av vattentrycket. Jag tänker göra ett försök att byta linern själv då arbetskostnaden FP offererade var alldeles för hög.
Nu har jag några funderingar.

1. Jag har läst mig till att man ska sätta reglar tvärs över som stöttor men hur ska jag sätta fast dom så jag kommer åt att montera dit snap in lister och liner?

2. Kan jag fylla igen urgrävningen innan jag har börjat fylla på vatten?

3. Jag har förstått att det är en speciell plywood som t.ex folkpool har till poolväggarna, kan man köpa den ute i bygghandeln? Heter den något speciellt?

4. Är det något speciellt jag bör tänka på när jag lägger dit cellplast och bottenmattan?

5. Enligt folkpool så är det bara att sätta den nya plywooden utanpå den gamla, men är det så smart om den är väldigt fuktig?

6. Hur många bör man vara när man ska montera den nya linern? Poolen är 8 x 4 m.

Ja, det blev många frågor och jag är väldigt tacksam för den hjälp jag kan få.

Mvh
Rickard

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #16 skrivet: maj 24, 2011, 17:34:34:34 »
Hej! Om du har grävt ur runt pool så skall du inte behöva
ngn förstärkning. Ta bort den gamla linern o lufttorka ett par dar.
vet inte om det finns ngn som säljer dessa skivor. kan konstatera
att priset på dem skilde inte så mkt mot när jag byggde 04-05.

Fundera på belysning o om det är ngt t.ex. utlopp som du kanske
skulle vilja ändra på så är det nu du kan göra det även ev om du skall montera 1 trapp.
 
Fixa dränering närmast utsidan o fiberduk men fyll inte upp förrän
ny liner o vatten är i, du kan nog fylla upp typ halvvägs utan problem.

2 personer borde väl gå. Jag har inte monterat snap in själv men det bör ju vara
enklare än det gamla. Skall helst vara en varm o solig dag alt varmt vatten
eller både och.

Urtag gör man efterhand när vattennivån närmar sig anslutningar. min
poolmontör anv, har jag för mig ngt sorts klister mot alla lister kommer inte ihåg
vilken sort men det vet nog ngn här på forumet om det behövs, tvätta
rent med typ tsprit.
Lycka till nu, jag tror du fixar detta m liner själv var noggrann bara o stressa inte. O0
Lägg gärna upp bilder under pågående process, som du märkt älskar vi mkt bilder här,.
här är en länk om snap in finns nog mer om du söker lite på forumet
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4171.msg31367#msg31367
Roland 8)
« Senast ändrad: maj 24, 2011, 17:46:20:20 av RoJo »
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Elmer Fudd

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #17 skrivet: maj 25, 2011, 15:34:57:57 »
Jag vill minnas att jag på forumet läst att det finns de som använder formplywood som skivor till väggarna. Skulle tippa på att dessa är betydligt billigare.

/ Daniel

Utloggad psau

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #18 skrivet: juni 01, 2011, 12:13:07:07 »
Det finns ju marinplywood som borde vara relativt lämpliga för uppgiften, har sett hur både vanliga skivor och formskivor ser ut efter ett år ute i det fria...
Beroende på var du bor i landet finns det lite olika leverantörer av dessa skivor men en hint är att söka på faner* och ringa runt.
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rickard B

SV: Byta liner själv och rikta formen
« Svar #19 skrivet: juni 07, 2011, 08:55:11:11 »
Jag fick tag på impregnerade plywoodskivor hos Poolstore där jag även köpte allt annat jag skulle ha. De hade bra priser och en väldigt bra kundsupport där jag fick en del bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera dom.

Nu till arbetet då. Jag har nu kommit så långt att jag har tagit ur den gamla linern och monterat dit den nya plywooden. Poolen har legat i marken i 30 år och måtten visade sig vara ganska varierande då stommen har rört sig.
På längden mätte jag från 4 punkter och på bredden från 5 punkter. Djupet tog jag sedan runt om från samma mätpunkter. Det är just djupet som bekymrar mig lite. Det är en sandbotten och måtten varierar väldigt mycket runt om. Det diffar upp till 3 cm på vissa ställen och jag har försökt att rikta så gott det går men det är ganska svårt att få det riktigt bra.
Är det för stor differens jag har på botten? Kan det vara värt att ta dit en firma som riktar ordentligt?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag