Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: På gång att bygga gjuten betongpool  (läst 15166 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MantaTIC

På gång att bygga gjuten betongpool
« skrivet: juli 21, 2017, 11:23:26:26 »
Hej, jag är ny på forumet och detta blir mitt första inlägg. Tidigare har jag bara läst bland alla trådar men nu är det dags att bygga egen pool.

I samma veva som vi ska bygga ut huset samt bygga garage så kommer vi också göra en pool. Av byggtekniska skäl så måste vi börja med poolen. Denna kommer att helgjutas, golv för sig och sedan väggar. Anledningen är att det blir billigare (och stadigare) än att använda frigolitblock.

Vi har spräng borten hel del berg och passade då samtidigt på att spränga ett hål som poolen ska byggas i.
Poolen kommer att bli 3x6 med ett planerat djup på 1,5m, detta kan ökas till 1,7 om det finns några fördelar? Poolen ska ha invändig trappa på ena kortsidan. Teknikrum blir direkt anslutning till poolen under mark med en lucka ifrån blivande trädäck.

Jag har en del funderingar gällande bygget som jag gärna skulle vilja få lite synpunkter och tips på för att det ska bli bra.

Stommen kommer gjutas helt i betong med isolering under och runt om. Tanken är 20cm P80 frigolit under 10cm platta och väggarna gjuts 20cm tjocka med 20cm P80 frigolit på utsidan runt om. Marken behöver återfyllas och packas på ena kort och långsidan.  Är detta lämplig isolering och tjocklek på väggarna för ändamålet?

I samband med gjutningen så ska ju en del saker gjutas in, inlopp, skimmer och lampor.
Men är det mer saker man behöver gjuta in som kan vara bra för ökad bekvämlighet för att hålla poolen ren och fin med minimalt arbete för rengöring?

Sedan ska ju något hålla vattnet på plats och tanken har varit att lägga liner i men har nu börjat fundera på ifall man ska måla betongen istället. Kaklat är ju Najs men vill gärna slippa problem med att plattor släpper/spricker under vintern som jag förstått att fetman bli. Vad finns det för för och nackdelar med liner VS målat?

Tar gärna emot tips på produkter som passar till mitt ändamål som håller god kvalitet och som gärna går att hitta till rimliga priser:)

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2017, 13:12:11:11 »
Några snabba tankar:

1. 3m brett är smalt. Försök få till 4m för att kunna dyka/hoppa från långsidan. Mycket viktigare än extra djup. Ska barn leka i poolen är 3m också smalt, man är alltid nära en kant om man sitter på flytprylar.

2. dimensioner etc på betong och isolering låter rimligt men jag är ingen konstruktör.

3. Jag tycker: Betong=armaturer i rostfritt. Man gjuter inte in plast. Titta tex på Pahlens rf-armaturer. Du behöver två inlopp, ett breddavlopp och ett par lampor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2017, 13:25:16:16 »
Jag håller med Mathias. Vår pool är 3,4 m x 7,8 m. 3,4 meter är på gränsen med det fungerar. Kan du få till t ex 3,5 meter men inte 4 meter så blir det rätt bra. Samma resonemang gäller längden, 6 meter är lite kort.

Fördelar med mindre pool finns också. Det blir mindre ytor att bygga och mindre volym att värma upp vilket sparar pengar för drift och inköp av värmepump och pooltak.

Bygg inte för litet teknikrum. Du kanske vill få in mer utrustning i framtiden och så ska man kunna stå eller sitta där och jobba vid behov.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2017, 13:27:30:30 »
3x6 är en kompromiss då det är ont om plats, lite bredare kan kanske få plats men då 3x6 är ganska standard så finns det gott om olika poolskydd att tillgå samt fabrikssvetsad liner om det blir sådan.

Längre än 6m går inte.

Utloggad concrete pumper

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2017, 17:56:45:45 »
Hej ! Vad kul att du gjuter, skippa isoleringen så kan du göra poolen lite större, sätt platonmatta och framförallt en riktig dränering med pumpbrunn, mestadels av värmen går ändå uppåt så satsa på ett riktigt bra tak eller lamellskydd.
Jag har gjutit många pooler och de flesta sätter liner.
Lycka till !!

Utloggad Fredde-Gbg

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #5 skrivet: juli 25, 2017, 20:26:18:18 »
Halvera isoleringen både under men framför allt på sidorna så har du nästan den halva metern till som du behöver. Du kan säkert plocka 10cm till i totalbredd på att gå ner till 15cm betong.

Vi har 3,5m och det tog tre dagar innan 9-åringen gjorde volter ner i poolen från långsidan. Skulle inte vilja ha smalare än 3,5m.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2017, 20:54:19:19 »
Frågan är om du skall ha en invändig trappa på kortsidan i en så pass liten pool. Om du tänker hel gaveltrappa så tar den upp ganska mycket av poolen, det går iofs att anpassa stegens höjd/djup men vanligt mått är 25x25cm och 4-steg (första steget 50cm från botten), vilket då blir 1m i längd i din pool som tas upp av trappan.

Ett alternativ kan vara att bara göra en bänk på vattendjup 1m som är 50cm djup och komplettera med en stege om det behövs, eller kanske bygga en smal trappa på en del av kortsidan?

Min rekommendation i en 3x6m pool är annars en utanpåliggande trappa, typ romantrappa eller dylik. Skulle det funka för dig eller får det inte plats? Skall du inte ha pooltak kan du även placera en romantrappa på långsidan vilket blir rätt häftigt.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2017, 22:36:47:47 »
Det är väldigt trångt där den ska vara.
Om ni tittar på bilden så är det endast 0,8m till garageväggen och ena hörnans tomtgräns. Sedan 2,2m till husets vägg.

Vi funderade på romantrappa på långsidan ett tag men det gick bort då vi inte hittade några vettiga poolskydd så ungarna inte trillar i (4 och 2år samt en kommande) av misstag.
Pooltak skulle äta upp hela 2,2m plus lite till. Därunder kommer även teknikrummet vara.

Den invändiga trappan kommer inte göras förens nästa år då poolen ändå inte kommer färdigställas förens tidigast när ally markarbete runtomkring är klart och utbyggnaden börjat ta form.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #8 skrivet: juli 25, 2017, 22:40:01:01 »
Såhär ser det föressten ut för tillfället med dräneringen utlagd.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #9 skrivet: juli 25, 2017, 22:44:39:39 »
Imorgon ska hela grusbädden ut och då är ju funderingen över hur infästning utav liner görs snyggast. Skulle vilja ha infästning uppe på poolkanten så att den göms under trädäcket som kommer bli runt sedan.

Då är frågan finns det någon snap-in list som kan monteras ovanpå betongpool samt hur mycket en sådan bygger på höjden?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2017, 22:58:09:09 »
Imorgon ska hela grusbädden ut och då är ju funderingen över hur infästning utav liner görs snyggast. Skulle vilja ha infästning uppe på poolkanten så att den göms under trädäcket som kommer bli runt sedan.

Då är frågan finns det någon snap-in list som kan monteras ovanpå betongpool samt hur mycket en sådan bygger på höjden?

Snap-in list som ligger ovanpå är en standard lösning. Den bygger ca 10mm.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2017, 23:01:35:35 »
Det låter ju bra!
Gjuter man in den eller monteras den i efterhand?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #12 skrivet: juli 25, 2017, 23:01:42:42 »
Vi funderade på romantrappa på långsidan ett tag men det gick bort då vi inte hittade några vettiga poolskydd så ungarna inte trillar i (4 och 2år samt en kommande) av misstag.

Hej igen, Rib-cover modellerna Walu Evolution och Walu Starlight från Franska Walter kan man beställa med extra trappflik för Romantrappa på långsidan.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2017, 23:02:48:48 »
Det låter ju bra!
Gjuter man in den eller monteras den i efterhand?

Den sätter du fast med spikplugg eller likvärdig metod efter att gjutningen är klar.

/Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #14 skrivet: juli 26, 2017, 06:50:07:07 »
Ok det låter ju intressant med skydd och trappa då

Monterar man den på långsidan då? Klarar den en spännvidd på 6m?

Gjuter man en romantrappa eller köper man den färdig?
Hålet är redan sprängt så det skulle vara ifall den får plats utan ytterligare sprängning.

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #15 skrivet: juli 26, 2017, 09:17:06:06 »
Om du kan tänka dig att plasta insidan av poolen så får du ett gäng fördelar. Den enda nackdelen är att det är ganska jobbigt att plasta första gången man gör det. Om överhuvudtaget intressant så kan jag leta reda på någon mer gammal tråd med mer detaljer.

Fördelar:

Du kan bygga en invändig trappa t ex enligt någon av idéerna som Castrol presenterade ovan, plasten har (nästan) inga begränsningar vad gäller poolens form. Ett par mindre sitthyllor t ex i vardera ändan av bortre långsidan är väldigt användbart.

Du kan bygga poolen t ex 3,5 m * 6,3 m. Optimera storleken så att ni får plats med ett pooltak som blir mycket billigare med invändig trappa jämfört med utvändig trappa. Man behöver inte kunna skjuta ifrån taket helt, lösningen är en uppvikbar gavel i den största sektionen som dessutom ska ha en skjutlucka för att enkelt komma i poolen och stänga efter sig vid dåligt väder.

Materialet (glasfiber, gelcoat, topcoat) är relativt billigt, troligen under 15kkr med dina mått. Jämför med vad en Romantrappa kostar. Jämför med vad liner kostar.

Du slipper linerpoolens eviga förbannelse – veck.

Du slipper svårigheterna med att montera linern rakt och risken med att linern eller din poolstomme har fel mått (i förhållande till varandra). Varje vecka så läser vi ju här om flera som har samma problem med montering av liner.

Plasten är extremt stark jämfört med en liner. Det går inte att hacka hål på plasten ens om man hugger i den med en morakniv. Hur många här är det som har haft problem med hål i sin liner? (Någons barn provade stavhopp i poolen, det gillade inte linern)

När plastens yta blir ful efter många år så går det att dra på ett nytt lager topcoat och poolen blir som ny. Materialet till det kostar ca 2kkr d v s en bråkdel av vad en ny liner kostar.

Nackdelar:

Arbetet måste ske med andningsmask, kemhanskar och heltäckande kläder i minst 20 graders temperatur.

Inspiration:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.110

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #16 skrivet: juli 26, 2017, 09:41:51:51 »
Plast kan nog absolut vara intressant, länka gärna till mer info om du har!
Större pool än 3x6 går nog tyvärr bort då jag tycker det kommer alldeles för nära nån vägg eller tomtgräns.

Hur menar du med uppvikbar gavel? Det finns drygt 2m på ena kortsidan där man skulle kunna få plats med lite tak, men där kommer det även vara lucka för teknikrummet som blir under.  Däremot lockar det nu mer med en utvändig trappa på långsidan, varför har vi inte tänkt på det innan!?!

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #17 skrivet: juli 26, 2017, 10:13:46:46 »
Läs noga allt om plastning som Poolersw skrev (länken ovan).

Läs det jag skrev till Erik N om plastning av hans kanot:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13500.msg101693#msg101693

Uppvikbar gavel är delad på ca halva höjden med ett gångjärn så att man viker upp den nedre delen av gaveln. Vår högsta taksektion är knappt 1m som högst så viker man upp halva gaveln så är det gott om utrymme ovanför huvudet när man simmar under gaveln. Oftast så skjuter vi dock bara isär de två mittre sektionerna så att det blir några meters öppning vid poolens mitt.
« Senast ändrad: juli 26, 2017, 10:57:34:34 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #18 skrivet: juli 26, 2017, 19:53:25:25 »
Efter dagens jobb så är botten klar för att göra form till plattan. Märkte också att jag gjort en tankevurpa innan så nu kommer det bli 10cm isolering under plattan mot de planerade 20, men det blir nog bra ändå.

Passade också att plocka upp ett stort stenblock så nu finns det plats för utvändig trappa.

Skulle ni ha köpt en färdig trappa och satt dit eller gjutit en? För och nackdelar med dessa två?

Själv vill jag ha en rundad men sambon vill hellre ha en kantig, vi får se vem som vinner :)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #19 skrivet: juli 26, 2017, 22:28:13:13 »
Läs noga allt om plastning som Poolersw skrev (länken ovan).

Läs det jag skrev till Erik N om plastning av hans kanot:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13500.msg101693#msg101693

Uppvikbar gavel är delad på ca halva höjden med ett gångjärn så att man viker upp den nedre delen av gaveln. Vår högsta taksektion är knappt 1m som högst så viker man upp halva gaveln så är det gott om utrymme ovanför huvudet när man simmar under gaveln. Oftast så skjuter vi dock bara isär de två mittre sektionerna så att det blir några meters öppning vid poolens mitt.

Har aldrig plastat nån pool men har byggt formar och handupplagt och vaccumsugit mycket racingdelar till bilar i första hand polyester och glasfiber men även en del prylar i kolfiber och epoximatris. Plasta en pool skulle jag aldrig ge mig på. Jag skulle aldrig få samma finish på en rollad topcoat yta som jag skulle få i en form. Det finns ju glasfiber pooler, känns som om det skulle vara betydligt bättre förutsättningar med en sån om man vill ha plastad insida.


Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #20 skrivet: juli 27, 2017, 15:19:49:49 »
Efter att ha läst igenom ena tråden om plastning av pool så är det inte lika intressant längre, verkat vara sjukt mycket jobb! Det är så mycket annat som också ska byggas nu så det blir nog liner.

Har ni några rekommendationer gällande utvändig trappa? Ska man köpa en färdig eller gjuta en egen?

Finns det fabriksliner att köpa till utvändig trappa i någon form så man kan anpassa mått osv. Känns skönt att ha ett sånt alternativ öppet iallafall.

Utloggad TommyC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #21 skrivet: juli 27, 2017, 17:28:02:02 »
När man rollar på topcoat så beror ytan bl a på rollerns struktur. Med de vanligast förekommande typerna av roller så brukar ytan sett över ett lite större område bli lite svagt vågig med väldigt liten amplitud. Troligen är det helt omöjligt att få ytan lika plan/jämn över ett större område som när man plastar mot en form.

Den här bilden tycker jag visar hur bra plasten blir när man har lyckats:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=9663.0;attach=14588;image

När poolen är fylld med vatten och cirkulation är igång så är inte denna lilla ojämnhet något som syns. Vill man ha ytjämnheten hos en bil eller båt så får man köpa en färdig plastbalja. Ingen av oss som hängt här länge brukar rekommendera att köpa en så dyr och komplex komponent från någon av de små återförsäljarna som finns i poolbranchen i Sverige.

Det finns flera exempel här på forumet där folk har fått problem med färdigköpta plasttrappor.  Ingen har vad vi vet fått hjälp av återförsäljaren. Problemen har varit någon typ av böldpest som plastbåtar byggda på 70-talet ibland fick efter lång tid. Blandar man inte plast och härdare ordenligt och gör jobbet i tillräckligt hög temperatur så blir det lätt problem med plast. Det går inte att bedöma om en färdig produkt är tillverkad på rätt sätt. Troligen är risken liten om man håller sig till de större tillverkarna men den är inte obefintlig har vi sett.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #22 skrivet: juli 27, 2017, 20:18:20:20 »
Var idag och beställde alla saker som ska gjutas in, det blir rostfritt från pahlen. Passade också på att fråga lite om olika poolskydd som passar nu när det troligast blir en utvändig trappa på långsidan.

Försäljaren hade 2 förslag:
1, flytande lamelltäcke monterat på långsidan.
2, RIB täckemonterat på kortsidan med en lös pinne och löst lock för trappan.

Lamelltäcket lockar mest då vi vill ha så enkel öppning och stängning som möjligt. Pooltak är sedan tidigare uteslutet pga platsbrist.

En nackdel med lamelltäcket är att det i våran pool skulle äta upp 27cm i öppet läge utav dom 300cm som finns tillgängligt då den ska monteras centrum rullanordning rakt  över poolkanten.

Men eftersom lamelltäcket då skulle monteras på den långsidan som vetter mot garagets stödmur så skulle man kanske kunna bredda poolen lite för att kompensera för det förlorade utrymmet. Enligt plan så skulle det vara 80cm mellan insida pool och garagets stödmur för att man skulle kunna gå runt poolen. Men om man monterar lamellpoolskyddet på den sidan så känns det spontant som att man aldrig kommer behöva gå runt poolen och då skulle man kunna kompensera med bredare pool för den plats som täcket tar. Låt säga att man gör poolen 3,5m bred istället men har då bara tillräckligt med plats för poolskyddet.

Låter det som en bra idé eller finns det någon anledning att inte bygga poolen närmare vägg/mur?
Tänker att väggen/muren skyddas från stänk en del eftersom poolskyddet då är upprullat och tar plats.

Utloggad Henr73

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #23 skrivet: juli 27, 2017, 21:35:32:32 »
MantaTic du har ett PM.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #24 skrivet: augusti 10, 2017, 21:18:56:56 »

Försäljaren hade 2 förslag:
1, flytande lamelltäcke monterat på långsidan.
2, RIB täckemonterat på kortsidan med en lös pinne och löst lock för trappan.

Lamelltäcket lockar mest då vi vill ha så enkel öppning och stängning som möjligt. Pooltak är sedan tidigare uteslutet pga platsbrist.

En nackdel med lamelltäcket är att det i våran pool skulle äta upp 27cm i öppet läge utav dom 300cm som finns tillgängligt då den ska monteras centrum rullanordning rakt  över poolkanten.


Jag är rätt säker på att det estetiskt inte kommer se bra ut med en 6-meter lång rulle längs med långsidan tyvärr, och det går ju inte att gå/hoppa i poolen från den sidan. Det kan nog även gå iväg lite i pris då priset på lamelltäckningar beräknas dels efter yta men även efter dimensioner på rullen. Ytterligare en nackdel med lamelltäckning är att allt skräp åker ned i poolen, så du får håva och damsuga mycket om du inte köper en robot samtidigt.

Väljer du en RIB-cover är det lite mer besvär att öppna, men det kommer se trevligare ut när det väl är öppet,och du kommer kunna gå runt poolen på båda långsidorna. RIB-cover håller även skräpet utanför. Om det är jobbigt att använda "markisveven" för att öppna så finns tillval med en elektrisk vev till Walu RIB covers från Walter Piscine.

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #25 skrivet: augusti 10, 2017, 22:44:25:25 »
Om vi ska få plats med en utvändig trappa och någon form av pooltäckning så måste täckningen monteras på långsidan, då kan vi nog även få till 3,5x6m.
Om täckningen ska vara på kortsidan  så är 3x6m Max. Och då är det endast 0,8m plats längs ena långsidan.

Gott om plats är det väldigt ont om men tror att det blir okej ändå.
Poolen kommer inte tas obrukbar förens nästa år tidigast så det finns tid att spåna på olika täckningar.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2017, 21:41:55:55 »
Nu så har vi kommit igång med formen till poolen.
Nästan färdigarmerat på bilden, återstår lite vid det som ska bli trappan. 8mm nät i plattan och 2x6mm i väggarna.

Poolen blir 3,5x6m. Närmast i bild till höger om röret är det som blir pumprum. Trappan blir på högra långsidan, 3m bred.
Efter imorgon så ska det vara klart för att gjuta plattan.

Så nu är det dags att fundera på hur många och stora genomföringar man behöver i pumprummets väggar för diverse slangar och rör. Jag har tänkt såhär:
* 1st 110mm hål för slangar till värmepump.
* 1st 75mm hål för slang från breddavlopp.
*1st 50mm för inkommande ström.
* 1st 110mm för slangar till inlopp och kablar till belysning.
*1st 50mm för slang från backspolning.

Vatten från backspolning antar jag ska ledas bort och då undrar jag ifall man brukar leda det till kommunens dagvatten eller spillvattensystem (Huddinge kommun i Stockholms län)?

Slangar till dom 2 inlopp som vi ska ha brukar man dra 2 separata från pumpen eller drar man 1slang och sätter en T-koppling på första inloppet och sen vidare till nästa?

Glömmer jag något mer än det som är listat ovan som ska in/ut från pump/teknikrum och verkar dimensionera vettiga för att kunna dra igenom slangar etc?

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #27 skrivet: augusti 19, 2017, 07:24:27:27 »
Det mesta verkar väl helt vettigt planerat. Kanske möjligen att planera in i fall du skulle skaffa automatik till poolen ? Men håller verkligen de armeringsdimensioner som du använder ? När vi gjöt vår pool gick vi efter ritningar som vi kommit över och då handlade det om dubbelarmering med 12 mm järn ?

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #28 skrivet: augusti 19, 2017, 09:03:02:02 »
Utrymme för automatik ska finnas tilltaget i pumprummet, det behövs väl inga slangar/sladdar ut därifrån pga automatiken?

Armeringen hoppas jag håller. Näten är ihoparmerade i alla vinklar med 10mm armering. I Golv/vägg vinklarna så går 10mm armeringen hela vägen upp till poolkanten. Eftersom det är dubbelarmerat så blir det cc150 mellan 10mm armeringen.
Så att skriva 6mm nät i väggarna blir kanske lite missvisande.

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #29 skrivet: augusti 19, 2017, 09:17:21:21 »
Backspolningen kan du göra med en 50mm slang, men du kan inte göra ett hål 50mm och ta en klenare slang. Du kanske tänkt på detta men eftersom övriga hål var angivna på annat sätt så....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #30 skrivet: augusti 19, 2017, 20:35:52:52 »
Har du gjort någon beräkning på armeringen eller använt någon färdig ritning ? Längst ned i hörnet vägg-platta har du visserligen störst sidkraft (skjuvning), men max. böjkraft på väggen kommer ju en bit upp på väggen. Det vill till att den är så böjstabil att det inte bildas sprickor från ytan in mot armeringen, något som skulle få armeringen att börja rosta.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #31 skrivet: augusti 20, 2017, 06:59:43:43 »
Är slangen från backspolningen så grov som 50mm?
Jag tänkte att den var typ 25mm... vi har ett dricksvattenfilter hemma som backspolar och den har 20mm slang..
Men då gör jag ett större hål för backspolningsslangen helt enkelt 👍

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #32 skrivet: augusti 20, 2017, 07:06:53:53 »
Jag vet att det ska till horisontell armering högst upp fortfarande men jag får fråga byggarna ifall dom tror det behövs någon ytterligare utöver nätet längre ned.
Vi har inte använt någon ritning utan vi har dimensionerat på "frihand". Dom har gjutit några pooler varav den äldsta är snart 10år gammal och håller än.

Men jag ska kolla upp det iallafall innan Vi gjuter väggarna, väntar nu på att betongbunkern ska få tid att komma för att gjuta golvet.

Har du nån armeringsritning över eran pool?

Utloggad d_evertsson

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #33 skrivet: augusti 20, 2017, 10:41:04:04 »
Jag använde mig av Konrads konstruktion när jag gjöt vår pool i höstas.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11539.msg87115#msg87115

Utloggad AndersK

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 4
  • Ska bli gött å bada 2017!
    • Visa profil
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #34 skrivet: augusti 20, 2017, 10:49:09:09 »
Hej. En undran bara. Du kommer väl placera distanser under armeringsnäten?
/ Anders
Folkpool Durapool 6x4m.
Heatforce S66

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #35 skrivet: augusti 20, 2017, 13:01:52:52 »
Är slangen från backspolningen så grov som 50mm?
Jag tänkte att den var typ 25mm... vi har ett dricksvattenfilter hemma som backspolar och den har 20mm slang..
Men då gör jag ett större hål för backspolningsslangen helt enkelt 👍

Ja, 50mm använder du när du backspolar. Och ska du spola det ner i ett avloppsrör så är det 110mm som gäller, annars kommer du fylla avloppet snabbbare än det rinner undan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #36 skrivet: augusti 20, 2017, 13:16:03:03 »
Det är distanser monterat under nätet i plattan nu. Dom sattes i när allt annat var klart för att undvika att spräcka frigoliten när man går på nätet.

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #37 skrivet: augusti 20, 2017, 18:45:58:58 »
Distanser är absolut nödvändiga, inte bara för att skydda frigoliten utan för att järnen skall bli korrekt ingjutna. Inga armeringsjärn får ligga närmare betongytan än 30 mm för att förhindra att armeringen rostskadas.

Vår ritning lånades ut till några bekantas poolbygge för några år sedan - jag skall se om vi kan skaka fram den igen ! Vi hade alltså 12 mm järn både vertikalt och horisontellt i väggarna, dubbelarmerat så att järnen låg drygt 30 mm in i betongen från resp sida. Formstag var av "dubbelbult" typ med en hylsa med en krage på mitten, stag som blir kvar inne i konstruktionen. Vanliga formstag av bandjärn får inte användas - det ger läckor.

Vår pool är 8x4 m, med djup varierande mellan 1 - 1.6 m. 20 cm frigolitisolering både under botten och på väggarna. Vi funderade på att göra poolen djupare, men detta visade sig för dyrbart eftersom vi hade behövt spränga under hela botten i så fall. Det hade blivit rejält dyrt och dessutom riskabelt, eftersom poolrummet ligger i direkt anslutning som en tillbyggnad till huset. Att spränga så nära huset är alltid en risk.

Ni har tydligen tänkt att gjuta botten först och väggarna sedan och det går att göra, men man måste då gjuta in ett särskilt sammanfogningsband i skarven - det skall alltså gå in en bit i plattan och en bit väggen, runt hela konstruktionen. Det andra alternativet är att gjuta botten och väggar i en operation.  Något av dessa alternativen får man välja, annars blir det ofta läckor mellan botten och väggar. Vi valde det senare alternativet.
 
Betongen måste vara av rätt kvalitet och vibreras "lagom". För lite vibrering ger gjutsår och läckor. För mycket vibrering gör att stenballasten åker ned mot botten i stället för att förbli jämnt fördelad i konstruktionen. Konstruktionen måste eftervattnas under tiden betongen härdar för att inte riskera sprickor. Jo det är en del att tänka på om man gjuter en pool - men gör man rätt får man en hållbar och tät pool som håller nästan hur länge som helst.

Utloggad AndersK

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 4
  • Ska bli gött å bada 2017!
    • Visa profil
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #38 skrivet: augusti 20, 2017, 19:26:05:05 »
Det är distanser monterat under nätet i plattan nu. Dom sattes i när allt annat var klart för att undvika att spräcka frigoliten när man går på nätet.

Bra tänkt😀. Lycka till med resten👍

:: Anders
Folkpool Durapool 6x4m.
Heatforce S66

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #39 skrivet: augusti 20, 2017, 21:53:23:23 »
Vi kommer använda samma typ av formstag som du beskriver, en lång pinne med 2brickor som man sedan Knäcker av.
Armeringen kommer ligga 5cm in från ytorna.

Javi kommer att gjuta botten först, formen blir väldigt komplicerad om man ska gjuta allt i ett stycke och med stor risk att det går fel på så många olika sätt.

Vart kan man köpa sådant sammanfogningsband?
Vi har tänkt köra med liner så det lär funka fint utan men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden så det kan ju vara bra att lägga i ett sånt.

Vilken betong rekommenderar ni?

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #40 skrivet: augusti 21, 2017, 08:10:15:15 »
Det stämmer att formen blir mera komplicerad om man gjuter allt i en omgång. Man måste ju då även ha golvform, men skall man ha former med sluttande botten åker man på detta ändå. Det kan också vara svårt att få ned betongen över allt. Vi hade två luckor i botten, luckor som stängdes när vi fått botten välfyllt. Nackdelen blev att det blev en liten vulst kring varje lucka, men den gick lätt att slipa ned efteråt.

Nej tyvärr, jag har sett sådant sammanfogningsband, men eftersom vi inte använde den metoden vet jag inte vem som säljer dem.

Skall du ha liner så bör ju poolen inte vara tät i utgångsläget, vatten skall inte kunna stå mellan poolstommen och linern. Funderar du på att senare ändra på detta så gör ett bottenavlopp på lägsta punkten och lägg det i nuläget bara till avloppet. Skulle du en dag vilja ha det till en "riktig" betongpool med betongen tät så ansluter du avloppet till systemet den dagen.

Beträffande betongkvalitet så hör med er betongstation som skall leverera betongen. De brukar veta vad som krävs för en pool. Olika företag tycks ha lite olika beteckningar för vattentät betong.

Utloggad d_evertsson

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #41 skrivet: augusti 21, 2017, 21:14:46:46 »
Denna fogtätning använde jag http://www.maxfrank.com/se/products/sealing-technologies/fradiflex-metal-waterstop.php
Köpte det via min lokala bolist.

Körde även på glasfiberstag från Max Frank, det som är trevligt med dem är att ingen tätning behövs efteråt utan man kan bara såga av dem och slipa ytan. Klockor att spänna ihop formen med hyrde jag av Max Frank.

Jag använde sydsten som betongleverantör och fick bra hjälp av deras säljare.

Kolla på länken i mitt förra inlägg, där ligger en pdf från Konrad här på forumet med mycket bra tips och trix.

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #42 skrivet: augusti 26, 2017, 07:33:04:04 »
Nu är plattan gjuten. Vi skippar den "vattentäta" konstruktionen eftersom vi kommer ha liner iallafall. Och om man skulle vilja kakla någon gång så går ju det också eftersom det ändå ska vara tätskikt bakom.

Jag kommer att lägga till lite extra armering i väggarna, bättre för mycket än för litet, kostnaden är ju försumbar.

Ska man gjuta in små rör i botten på väggarna för att evakuera eventuellt vatten som kommer mellan liner och betong?
Vilken typ av rör och hur stora isf är lämpligt för detta?

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #43 skrivet: augusti 26, 2017, 10:30:36:36 »
Jag skulle göra som man gör med en thermopool, borra ett hål i varje hörna ner genom betongplattan till drängruset. 10-15mm
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #44 skrivet: augusti 27, 2017, 08:02:07:07 »
Det låter ju simpelt. Inte nödvändigt att gjuta in nåt rör eller så då..

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #45 skrivet: september 04, 2017, 11:38:21:21 »
Nu är det snart dags att isolera väggarna innan återfyllning.
Fyllnadsmaterial kommer vara makadam och stenkross/mindre sprängsten.

Ska man isolera med vanlig EPS cellplast eller är det nödvändigt med hårdare XPS?
Isodrän känns så väldigt poröst så det känns som att det riskerar att gå sönder, eller har jag fel?

Ska man lägga platonmatta mellan isolering och fyllnadsmaterial?

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #46 skrivet: september 04, 2017, 12:49:58:58 »
Ja du har fel. Isodrän/pordrän har används på källarväggar i 150 år ungefär och det håller förstås. Man ska använda en markduk på utsidan för att skivan inte ska sättas igen av fina fraktioner.

Men, för en poolvägg är isodrän överkurs. Jag skulle ta den billigaste S80 skivan som finns på byggmax, och utan på den lägger du en platon-liknande matta som skydd.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #47 skrivet: september 04, 2017, 14:13:03:03 »
Då blir det vanlig cellplast. Nästa fråga är då om man ska ta 10, 15 eller 20cm?

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #48 skrivet: september 04, 2017, 14:51:32:32 »
Bodde jag i Norrland tog jag 20 och söder om Sundsvall blev det 10cm......tror det är väldigt svårt att räkna hem tjocka lager på en pool. Det mesta av energiförlusten kommer från avdunstning (dvs uppåt).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #49 skrivet: september 04, 2017, 21:38:35:35 »
Då blir det 10cm.

På bilden är formen nästan helt demonterad men nu ser man hur formen på poolen blir, det lilla extra blir teknikrummet.
Återstår att gjuta trappstegen men sen är all gjutning klar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag