VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Flödevakt som pumpskydd?  (läst 24583 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #30 skrivet: april 22, 2016, 17:49:10:10 »
Kör själv med smartpluggen från vattenfall, och dom jobbar på ett motorskydd till den, eftersom att mina intex pumpar, av egen erfarenhet, drar antingen upp till 30w mindre lr mer, mins inte riktigt, när dom inte får något flöde.
Inställningsmöjlighet för hur många watt + eller - för att bryta strömmen kommer att finnas med i uppdateringen. :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #31 skrivet: april 23, 2016, 02:13:53:53 »
Kör själv med smartpluggen från vattenfall, och dom jobbar på ett motorskydd till den, eftersom att mina intex pumpar, av egen erfarenhet, drar antingen upp till 30w mindre lr mer, mins inte riktigt, när dom inte får något flöde.
Inställningsmöjlighet för hur många watt + eller - för att bryta strömmen kommer att finnas med i uppdateringen. :)

En sånt "effektsvakt" skulle kunna skyda pumpen t.ex. låg vattennivå på skimmern.

Men jag vill ha en totalt säkert och idioproof system som skall fungera automatisk under längre perioder när jag är bortrest.

Vad händer om till exemplel sandfiltern blir mattad med smuts om flödet kraftigt minskar eller upphör? Eller om man starta pumpen med en stängd Inloppsventill? Bara en flödesvakt kan skydda i såna tillfälle!

/Dimitris
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #32 skrivet: april 23, 2016, 08:20:01:01 »
En sånt "effektsvakt" skulle kunna skyda pumpen t.ex. låg vattennivå på skimmern.

Men jag vill ha en totalt säkert och idioproof system som skall fungera automatisk under längre perioder när jag är bortrest.

Vad händer om till exemplel sandfiltern blir mattad med smuts om flödet kraftigt minskar eller upphör? Eller om man starta pumpen med en stängd Inloppsventill? Bara en flödesvakt kan skydda i såna tillfälle!

/Dimitris

Effekt vakten skyddar mot sånt också! Egna erfarenheter, läs mitt förra inlägg igen. Den drar som sagt mer lr mindre ström när det går tungt lr inte alls, märker av när filtret behöver göras rent på sånt vis.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #33 skrivet: april 23, 2016, 09:04:48:48 »
Ett sätt att skydda själva pumpen om du vill ha både hängslen och livrem är att sätta en termostat eller termoswitch. Om flödet blir noll kommer pumpens temperatur att stiga när den vispar runt vattnet hela tiden. Så småningom stiger temperaturen så pass att pumpen når utlösningsgränsen. Den lösningen skyddar dock inte pumpen mot om den går torr för att det har kommit in luft, då stiger ju inte temperaturen. Flödesstopp p.g.a. luft i pumpen lär endast en flödesvakt klara av att detektera, alternativt att du då ser det på att motoreffekten sjunker drastiskt när pumpen slutar att pumpa vatten.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #34 skrivet: april 23, 2016, 14:19:30:30 »
Ett sätt att skydda själva pumpen om du vill ha både hängslen och livrem är att sätta en termostat eller termoswitch. Om flödet blir noll kommer pumpens temperatur att stiga när den vispar runt vattnet hela tiden. Så småningom stiger temperaturen så pass att pumpen når utlösningsgränsen. Den lösningen skyddar dock inte pumpen mot om den går torr för att det har kommit in luft, då stiger ju inte temperaturen. Flödesstopp p.g.a. luft i pumpen lär endast en flödesvakt klara av att detektera, alternativt att du då ser det på att motoreffekten sjunker drastiskt när pumpen slutar att pumpa vatten.

Many ways to skin a cat...

Men vill man stänga av pumpen om vattenflöde upphör då är det en flödesvakt som behövs. Komponenten är billiga, installeras enkelt och är beprovad metod. Varför skall man experimentera med andra metoder som täcker dessutom inte alla tänkbara schenaria?

Motorerna brukar dra mer ström ju högre den mekaniska belastningen är. Kör man man en pump torr kommer inte motorn att varmas upp.
Elmotorer med "thermal protection" finns sedan länge men när det här larmet triggas då är det redan för sent - motorn, sina windings och kullager har redan överhetads sig... Det händer kanske ingen skada vid ett tillfälle med vid upprepande fall något kommer att gå sönder till slut.
Det ända komponent som skall kokas upp och destrueras vidd torrkörning är pumpens kullager och packning...

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #35 skrivet: maj 08, 2017, 22:39:38:38 »
Gammal tråd men relaterad fråga...:

Jag håller på att installera en (Pahlens) flödesvakt med paddel (Liknande ByggaNytt's) nedan i en 1/2" anborrningsbygel direkt efter pumpen för att åstadkomma samma skydd som fler i denna tråd implementerat. Märker då till min stora förvåning att paddeln är för stor för att gå igenom hålet i bygeln!

Noterar också att paddeln har en relativt stor yta jämfört med 50mm rörets tvärssnittsyta som förhoppningsvis syns på bilden. Behövs hela den ytan för funktionen, det krävs ju inte mkt kraft för att trigga mikrobrytaren inuti.....? Det pratas ju om långa 90-gradersböjar ist.f korta för att minska flödesmotståndet i andra trådar men det här har väl ändå en större påverkan.....?

Dessutom är medlevererade "pigtail"-kabeln bara runt 40cm lång, hade gärna sett att man sluppit skarva på väg till elskåpet som inte är jättelångt bort.... (för det hutlösa pris man betalar som konsument hade 2 meters kabel varit avrundningspengar...ett tips till Pahlens...)

Alla tre problem ovan är naturligtvis lätta att lösa, alternativ saknas inte....men det vore intressant att veta hur ni andra har/hade gjort.

Utloggad Dimitris76

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #36 skrivet: maj 08, 2017, 23:23:58:58 »
Som du kan se här
http://www.flow.no/Produkter/Flow/Flow-vakter/images/files//Flowswitch_DW-R[1].pdf
jag har en annan modell av Pahlens flödesvakt som har en mindre paddel i metall - den gick utan problem rakt genom anborrningsbygels hål.

Du skulle kunna minska paddelytan utan problem för att få den genom hålet.

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #37 skrivet: maj 09, 2017, 15:05:41:41 »
Men den kanske har starkare fjäder om själva paddeln är större. Då kanske det inte fungerar som det ska om man minskar paddelstorleken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #38 skrivet: maj 11, 2017, 09:12:07:07 »
Jag hade förstås samma paddel och den var också lite för stor, så fram med avbitaren och klipp bort lite överflödigt material (går igenom hålet) och slipa sen till kanterna jämna så funkar det O0

Just det, kabeln var ju självklart för kort så jag bytte hela kabeln. Skruva upp locket så är det bara att klämma på nya kabelskor på microbrytaren!
« Senast ändrad: maj 11, 2017, 12:54:51:51 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Thermojito

SV: Flödevakt som pumpskydd?
« Svar #39 skrivet: oktober 22, 2017, 20:18:18:18 »
Om det är någon i framtiden som ställer sig samma fråga som jag gjorde i början av denna tråden så kan jag meddela svaret:

-Det går alldeles utmärkt att kapa 1mm på varje sida av Pahlens-paddeln så att den enkelt går genom anborrningsbygeln och ett 16mm hål i röret samt även kapa den ca 1/3 på längden för att minska flödesmotståndet och sänka gränsen för nödvändigt flöde för tillslag. (Efter kapning nådde spetsen till halva djupet på 50mm röret)

Med min pump/filter etc så slår den till snabbare än en sekund från pumptillslag så jag ställde den forcerade starttiden på tidrelät till 2 sekunder och så länge det inte finns massor av luft i systemet så lirar det klockrent.

Ett tips är dock att mycket noga mäta in var på röret som anborrningsbygeln ska sitta, både i längd- och rotationsriktning. Om den bara sitter någon enstaka mm fel så kan inte paddeln nå antingen till- eller frånläget.
Även om jag mätt noga så fick jag lätta på anborrningsbygeln och skjuta den ca 1mm i längsled för att mikrobrytaren skulle kunna slå till....

Känns bra att för ”bara” ca 1000kr få ett skydd som ser till att pumpen inte går mer än 2sek varje dag (pga min dygnstimer för pumpen) om den av någon anledning inte får vatten. Har varit nära katastrofen en gång redan när vi var borta två veckor mitt i sommaren och vattnet dunstade i poolen så att pumpen sög lite luft och det gurglade i breddavloppet så grannen klagade...

Flödesvakt, -Ett roligt vinterprojekt för er som har poolmaskineriet inomhus... :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan