VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?  (läst 2233 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TW

Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« skrivet: maj 10, 2019, 11:04:08:08 »
Hej,
Jag är ny på forumet och detta är mitt första inlägg.
Hoppas ni lite mer erfarna kan hjälpa mig med om min teori kring uppkommet läckage är rimlig.

I september 2018 flyttade jag in i ett hus som har en markinstallerad glasfiberpool.
Poolen installerades 2008 enligt försäljningsdokumenten.
Under förra hösten användes inte poolen utan vi sysslade med annat.
När vintern började komma, tömde jag ut vatten, så vattenytan låg en bit under belysningen, tömde pumpsystemet osv.

När vi för några veckor sedan fyllde på med vatten upptäckte jag att vattennivån hade sjunkit 20-30cm över en natt.
Poolen är väl ca 6x3m så vi pratar om 4m3 på ett dygn.

Jag misstänkte att lampor eller vattenutkastarna (2st) var boven. Bland annat för att jag kunde se sättningar i stenplattorna på den långsidan av poolen.
Jag lyfte på några plattor och såg att därunder fanns ett hålrum, det bärlager som legat där hade spolats bort.
Till saken hör att sättningarna vid stenplattorna noterades redan när vi flyttade in. Så det var inget som hade skett över natten efter att poolen fyllts upp.

Efter lite grävande fann jag att rördragningen fram till utkastaren låg ca 14cm under nivån på utkastaren, röranslutningen hade alltså legat i spänn och brutits av, och det läckte rejält.
Poolen har dränering runt om, så att regn och markvatten hade skapat detta var inte troligt.
När jag kikade på den delen av utkastaren som sitter inuti poolen så blev jag rätt konfunderad.

Utkastaren var endast monterad med en stor plastmutter med en gummipackning på insidan och silikon runt. Men när jag plockade isär utkastaren (den delen som satt inuti poolen), såg jag att denna 
innanför en täckkåpa hade två stycken gummipackningar som var dragna mot varandra med ett skruvförband. Min första tanke var då att utkastaren måste varit felmonterad. Poolkanten skulle ju så klart sitta mellan dessa gummipackningar och dragits ihop stumt med skruvförbandet. Så som den hade varit monterad användes ju detta inte alls.

Jag gissar att poolen egentligen aldrig varit helt tät, utan vatten har läckt ut redan från start, och sedan har det accelererat destå mer av bärlagret under inkommande rör har satt sig. Mer och mer brytningar har skapats mellan inkommande rör och utkastaren/poolväggen. Tillslut knäcktes det från utkastaren utstickande röret.

Låter detta rimligt? Och ni som vet hur dessa utkastare ska monteras, vad tror ni om installationen jag har i min pool?
Jag bifogar lite bilder så ni ser hur det ser ut.


Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« Svar #1 skrivet: maj 10, 2019, 11:19:53:53 »
Om jag talar utifrån att jag är gammal rörmokare skulle jag säga att din tes är fullt möjlig och även trolig.
Har dock ingen erfarenhet av glasfiber poolen men som du säger jag kan nog inte se att inloppen skulle varit monterade på annat sätt än en packning om vardera sida.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad TW

SV: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« Svar #2 skrivet: maj 10, 2019, 18:01:25:25 »
Då är vi på samma linje.
Bara för att förtydliga hur inloppet var monterat (Bild 1), och hur jag tror att det skulle vara (Bild 2). Grön plastbit får motsvara poolväggen.

En fråga jag ställer mig. Kan firman som installerade poolen ställas till svars så här lång tid efteråt? Om inloppen nu var felmonterade  med läckage och sättningar i hela stenläggningen som följd.

En andra fråga är. Fick jag verkligen rätt grejer med mig hem från poolfirman i stan då jag var nere och berättade om mitt case och fick med mig dessa hem (Bild3 & Bild 4). Återigen får den gröna plastbiten får återigen markera poolväggen.
Jag känner mig lite osäker om den stora plastmuttern verkligen kommer skapa den kraft som krävs för att det ska hålla helt tätt över tid. Denna installation skulle således bli i stort sätt som den som jag hade och som läckte, med enda skillnaden att det kommer sitta en packning på var sida om poolväggen, inte bara på insidan.

Jag skulle ju helst se att inloppet såg ut som min gamla men såklart rätt monterad. Jag litar mer på ett skruvförband med 6 skruvar (Bild 5) än en stor plastmutter.

Jag kanske har fel, men nån som vet bättre vilken typ av inlopp man skall ha till sin glasfiberpool får gärna flika in  :).
Tacksam för hjälp till en novis.
« Senast ändrad: maj 10, 2019, 18:17:09:09 av TW »

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« Svar #3 skrivet: maj 11, 2019, 23:44:43:43 »
Det är tveksamt om inloppen verkligen var felmonterade eller om det snarare handlar om fel slags inlopp. De flesta inloppsmunstycken som säljs i handeln är avsedda för pooler med liner. Då finns det dels en montering mot poolstommen och sedan en inre zon med packningar som skall täta mot själva linern. I en glasfiberpool finns ju ingen liner, så om man använt inloppsmunstycken avsedda för linerpooler till en glasfiberpool så kommer det att se ut som på din bild. Detta skall dock inte ge något läckage om bara packningen mot poolväggen är ok - det blir mera en utseendesak att det ser knepigt ut med den inre, oanvända tätningsdelen som skulle ha suttit mot en ev. liner.

Nej jag tror inte du kan ställa den ursprungliga leverantören till ansvar så många år efteråt. Om det inte finns något specialavtal vid köpet som säger något annat så har ju alla garantier upphört att gälla sedan länge och konsumentköplagens regel om tre års reklamationsrätt går ju inte heller att tillämpa.

Utloggad TW

SV: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2019, 19:42:37:37 »
Så kan det ju oxå vara.

Och jag är oxå inne på att skita i vem som gjort fel och gå vidare. Poolen är trots allt 11-12 år.

Men jag är lite nojig minst sagt för att få tillbaka läckage efter att jag bytt inlopp.

Men verkar ovan nyinköpta inlopp rätt för en glasfiberpool?
Min tanke i så fall är att kleta på rejält med silikon på insidan av poolen på båda sidor om packningen. Och samma sak på utsidan. Innan man drar åt plastmuttern rejält.


Utloggad Poolbutik

SV: Glasfiberpool läckage i utkastare, felmonterad?
« Svar #5 skrivet: maj 13, 2019, 12:14:21:21 »
Det är rätt sorts inlopp, dock behövs inte alla packningarna som medföljer. Det ska räcka med en packning mellan inloppet och insidan av glasfiberpoolen.
Det som hänt är inget ovanligt. Materialet, ABS-plasten, som inlopp, skimmer, lampor osv är tillverkade av mattas med tiden, om du dessutom har inloppen i spänn pga felaktig montering av slangar (så de hänger i inloppet) eller bortspolning av fyllmassa (troligt i ditt fall) så går plasten till slut av. Vill du säkra upp mot detta fel i framtiden så skaffar du inlopp i rostfritt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan