VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring  (läst 9856 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #30 skrivet: maj 25, 2017, 23:55:30:30 »
Ja vad är det egentligen för kabel som sitter där ? KULO kan det ju omöjligen vara om det är en vanlig 12V/300 W poollampa. En sådan lampa kräver 6 mm2 kabelarea och kulo tillverkas inte och har inte tillverkats i den dimensionen utan endast i 1.5 och 2.5 mm2. Kulo är f.ö. totalt förbjuden för poolinstallationer - den är endast godkänd för torra utrymmen och den har ett yttre tunt plåtskikt.

Så vad har lampan för effekt och vad är det för kabel ? Ledararea ? Det gäller ju att se om kabeln över huvud taget är godkänd och klarar belastningen innan man funderar över hur man kan lösa tätningsproblemet. Har kabeln för klen area för en konventionell lampa kan ju LED vara ett alternativ, men är den inte alls av godkänd typ faller ju också det alternativet.

Poolgiganten

Utloggad oltrix

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #31 skrivet: maj 26, 2017, 15:38:58:58 »
Ja, det blev ju en del dividerande fram och tillbaka...

Tack för alla råd.
Några saker,

Som sagt, Poolen ligger i Tyskland, här är det lite mindre restriktiva regler än i Sverige.

Kabeln är ingen Kulo, jag skrev det för att det är den ungefärliga svenska motsvarigheten.
Det är en ser ut att vara en NYM, den tyska standardkabeln för ingjutning utan rör. Den verkar vara något mer motståndskraftig än Kulo. I vilket fall så har den suttit där i 15 år och är fortfarande mjuk samt har inte vittrat så vitt jag kan se.

Lampan har varit sönder en tid, vattenfylld och således kortsluten utan några vidare men därav (den andra lampan som är kopplad på samma trafo fungerar). Har inte kollat, men det kan finnas en säkring som löst ut. I vilket fall sitter allt bakom en jordfelsbrytare så någon större risk för elchocker ser jag inte.

Jag lutar åt att för säkerhets skull täta ordentligt där kabeln kommer in i nischen, då jag inte kan se att det skadar.
Eventuellt skarva en gummikabel med IP68 klassad kabelskarv om det går så att jag kan byta lampa från poolkanten som det är avsett.

Se till att allt är tätt och montera i den nya lampan.

Jag är som sagt inte mycket för halvtaskiga lösningar (skarvningar m.m.) och jag känner att detta är på gränsen. Men att vara utan lampan helt är inte ett alternativ och att byta hela insatsen samt dra om kabeln är ett allt för stort arbete. Det blir eventuellt en liner om några år och då finns det möjlighet att göra det då istället.





Utloggad Erica

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #32 skrivet: maj 27, 2017, 00:33:06:06 »
Citera
Kabeln är ingen Kulo, jag skrev det för att det är den ungefärliga svenska motsvarigheten........   Den verkar vara något mer motståndskraftig än Kulo. I vilket fall så har den suttit där i 15 år och är fortfarande mjuk samt har inte vittrat så vitt jag kan se.

Kabeln du beskriver har ingen likhet med Kulo. Kulokabeln har en yttre metallmantel, av järnplåt på äldre typer, av plastöverdragen aluminium på nyare varianter. Men varken den ena eller den andra skulle överleva någon längre tid i poolvatten (järnet rostar, aluminiumet korroderar till närmast pulverform i klorvatten) och kabel är dessutom styv - du kan inte rulla upp en sådan runt lampan t.ex. Just styvheten är bra för det sådan kabel skall användas till - utanpåliggande elinstallation i torra, ej brandfarliga, utrymmen. Genom metallmanteln och styvheten är den mycket lättare att få rak och snygg jämfört t.ex. med EKK som bara är plast utan någon metall. Men din kabel tycks ju vara hållbar och säkert LÅNGT bättre än kulo till det här.

Om själva lampan fyllts med vatten beror det nog på korrosion runt genomföringarna där anslutningarna går in genom lampglaset. Vi har råkat ut för detta fenomen på sådana lampor ett par gången. Det viktiga där ur tätningssynpunkt är i stället den kraftiga o-ring som brukar ligga mellan lampkroppen och skyddskåpan för baksidan. Vi fick vid ett lampbyte en läcka där och sedan dröjde det bara några veckor innan vattnet kom in i själva lampkroppen också.

Utloggad oltrix

SV: Astral 300w undervattenslampa, hur täta läcka i kabelgenomföring
« Svar #33 skrivet: juni 29, 2017, 13:52:49:49 »
Hej igen alla,

Tack för alla svar. Det slutade med att jag gjorde ungefär som jag sa från början, jag tätade kabeln in i nischen, skarvade med en IP68 skarv till gummikabel som är 70 cm lång, skaffade nya packningar till lamphuset, rengjorde allt och satte ihop det igen.

Än så länge är det tätt och jag kan nu ta loss lamphuset med vatten i poolen och byta lampan på kanten.

Det är bara att hålla tummarna för att det håller några år i varje fall.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan