VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning  (läst 3136 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeX

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #10 skrivet: november 01, 2020, 23:19:18:18 »
Ta en bild så undviks missförstånd.

:D

Jag bifogar bild från manualen. Jag började med att skruva av (18), avtappningspluggen. Men (21), en gummidel som tätar avtappningspluggen, satt kvar av någon anledning på (19) och blockade vattnet från att åka ut.

Jag, smart som jag är, trodde (19) var permanent pluggad, och började skruva av (19). Efter ett halvt varv både hör jag och känner lite krasande av sand och slutar. Vatten läcker ut mellan sandfilter och (19) och jag avbryter direkt.

Då passar även (21) på att ploppa ut av sig självt och vatten rinner ut precis som det skulle gjort från början.

Jag skruvade tillbaka (19), men jag är nog rätt säker på att det inte längre är tätt. Kanske har sand letat sig in mellan O-ringen (20) och (19).

Glasklart? :)

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #11 skrivet: november 01, 2020, 23:25:31:31 »
Är det ingen risk för frysning så låt detta vara till nästa år.

Roger

Utloggad MathiasS

SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #12 skrivet: november 02, 2020, 07:36:04:04 »
:D

Jag bifogar bild från manualen. Jag började med att skruva av (18), avtappningspluggen. Men (21), en gummidel som tätar avtappningspluggen, satt kvar av någon anledning på (19) och blockade vattnet från att åka ut.

Jag, smart som jag är, trodde (19) var permanent pluggad, och började skruva av (19). Efter ett halvt varv både hör jag och känner lite krasande av sand och slutar. Vatten läcker ut mellan sandfilter och (19) och jag avbryter direkt.

Då passar även (21) på att ploppa ut av sig självt och vatten rinner ut precis som det skulle gjort från början.

Jag skruvade tillbaka (19), men jag är nog rätt säker på att det inte längre är tätt. Kanske har sand letat sig in mellan O-ringen (20) och (19).

Glasklart? :)

Glasklart. Ser ut som du har ett Astral Cantabric. När det är mycket vatten kvar i filtret rinner sanden lättare, när du låtit vattnet rinna ut blir det lite stabbigare och det är lättare att göra rent och återmontera utan sand i gängorna. Ingen panik behövs.

Låt avtappningspluggen vara bortmonterad hela vintern och en dag när du är på bra humör demonterar du alla delarna igen och återmonterar allt utan sand. En dammsugare kan vara bra att ha för att få rent.

Ta gärna in centralventilen också, det är lätt hänt att det står vatten kvar i den som fryser. När du återmonterar centralventilen är det viktigt att du smörjer o-ringen mot sandfiltret och ser till att spåret är fritt från sand.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klantade mig med sandfiltret vid vinterstängning
« Svar #13 skrivet: november 13, 2020, 08:58:05:05 »
Du har nog samma filter som mig.
Om du nu fått bort den gummipackning som blockerade så rinner det väl ut vatten?

Om så är fallet, låt filtret dräneras klart, ta sedan loss den större pluggen, det borde inte komma mycket sand alls när sanden är dränerad.
Rengör sedan pluggens gängor invändigt, och filtrets gängor utvändigt och skruva sedan tillbaks den större pluggen.
Den lilla pluggen kan du ha bortplockad till nästa säsong.
Eventuell sand kan du sätta tillbaks via öppningen i toppen om du lossar centralventilen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag