CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gjuten pool på 3 vis  (läst 12151 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roughrider

Gjuten pool på 3 vis
« skrivet: april 19, 2006, 10:03:12:12 »
Hej.
Är ny på forumet så jag får passa på att hälsa  :)
Nu till frågorna.
Vi har precis byggt ett nytt hus och går i tankarna på att bygga pool. Förra huset vi ägde byggde vi en pool från poolkungen och jag var mer än nöjd med den men nackdelen med dessa pooler är ju att man är lite begränsad vad gäller formen. Joraplankan i all ära men jag tycker den ger för lite med tanke på kostnaden så då återstår att gjuta.
Jag har gjutit pool förut men det var under åren vi bodde i sydafrika och det är ju som bekant lite anorlunda klimat här så jag får börja från början.
Så vitt jag vet finns det tre grundsätt att gjuta pool.

1: Lekablock. fördelen är att det blir hyffsat billigt men det är mycket kapning om man vill ha lite friare former.

2: Isolerblock. fördelen är att det går snabbt men är mest till för rakare former.

3: Direktgjutning. fördelen är att man kan forma precis hur man vill men det kostar.

Rätta mig snälla om jag har fel vad gäller nackdelarna för dessa byggsätt.
Jag lutar mest åt gjutning. Jag har en principskiss men vet ej hur man lägger upp den här  :-[ jag får lägga upp den sen.
La in en bild på galleriet istället ;D http://www.poolforum.se/index.php?ind=gallery&op=foto_show&ida=27
« Senast ändrad: april 19, 2006, 10:21:24:24 av roughrider »

Poolgiganten

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #1 skrivet: april 19, 2006, 16:01:34:34 »

Utloggad roughrider

SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #2 skrivet: april 19, 2006, 18:11:10:10 »
Ja, jag kollade in dom innan inlägget, men är inte det en formbeställd pool från miami-pool? Finns isolerblock att köpa löst med olika kurvation ???

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #3 skrivet: april 20, 2006, 14:18:34:34 »
Hej !
Kolla på www.dorotherm.se.
Där finns mänger med roliga legobitar att bygga pool med.
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad roughrider

SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #4 skrivet: april 20, 2006, 21:51:41:41 »
Tack  :D
Jag ska slå dom en signal och kolla vad dom har och vad det kostar.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #5 skrivet: april 21, 2006, 09:58:25:25 »
Hej roughrider

 Du har även de blocken som jag byggde med, dvs styropolblock från www.poolteknik.nu. Det finns kanske andra som säljer de blocken också. 

Vi hade väl lite olika åsikter om en del saker på sluttampen, :( poolteknik och jag. Men som bygg- produkt hittade jag inte något annat som passade för min del. De har också lagt ut priser på sin hemsida nu såg jag sist,(blev lite nyfiken)för de hade en annons i (jag tror det var) Villamagasinet senast. Där ser du också vilka radier du har att välja på. Och ja, det var just flexibiliteten i hur du kan forma din pool, som gjorde att det var just det byggmaterialet/ sättet att bygga på som var avgörande för min egen del. Så något färdigt kocept är det inte på långa vägar. Hade jag inte hittat dem så hade vi inte haft någon pool än (tror jag). För när ide'n med pool  dök upp i huvudet gick man o mätte på alla möjliga vis känndes det som,(för vi hade väl egentligen bara ett ställe att lägga den på) men inget ville liksom passa ,med de färdiga koncepet "alla" poolföretagen kunde erbjuda menar jag då. För jag hade redan från början visionen att bygga med fast trapp i poolen.

Det är ett rackarns jobb men roligt när man sas. rott det i land.

 Som ett alternativ alltså, till dorotherm's byggblock. Den enda egentliga skillnaden som jag såg, är nog att du har fler radier (snävare) på "min" variant. Annars är nog själva byggförfarandet i sig likadant uppbyggt vad jag förstår från deras hemsida.

 /JPe

Utloggad Lillblomma

Hej JPe...
« Svar #6 skrivet: april 21, 2006, 13:06:36:36 »
Hur tycker du priserna låg på deras hemsida?
Jag menar kan du jämföra priserna på det du köpt och deras fördiga paket? Funderar på om det blir mycket dyrare att köpa klossarna i "lösvikt". Fast det blir ju mycket roligare också...
Får man rent av fråga vad bara klossarna till din pool gick på?

Utloggad roughrider

SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #7 skrivet: maj 02, 2006, 15:05:39:39 »
Nu har jag iallafall bestämt mig för att inte sätta ex-liner på insidan polen. Snyggt och lätt men 900:- / kvm är lite i saftigaste laget när det är så mycket billigare med thorotec cr.
Ex-linern kan man desutom inte spruta på själv vilket man kan med thoro'n.

Utloggad mini02

SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #8 skrivet: maj 02, 2006, 21:22:03:03 »
Hej
Byggde förra sommaren pool med skalblock på gjuten sula. Lade tätskikt på och fyllde vatten för kontroll och bad i en månad innan hösten. Hade nu tänkt att lägga mosaik men såg här att det finns något som heter thorotec.
Är det någon som har en länk till någon hemsida hur produkten fungerar/ser ut och vart i Sverige kan man köpa den. Glasmosaik hamnar runt 250:/m2 vid lite antal och det blir det lätt när det gäller en pool är thorotec runt samma pengar.

Utloggad roughrider

SV: Gjuten pool på 3 vis
« Svar #9 skrivet: maj 03, 2006, 12:34:40:40 »
http://www.englund-gruppen.se/
Har suttit och pratat med dom länge. Dom är hur bra som helst att göra med.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag