CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny i poolbranchen...  (läst 4810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EochM

Ny i poolbranchen...
« skrivet: december 31, 2006, 14:00:38:38 »
Hej alla pool-are!
Vi grävde och byggde vår poolstomme i höstas. Vi har byggt i frigolit som man gjuter i sedan. (Sundolitt kub). Allt för maximal isolering.
Nu kommer en tid för detaljplanering innan vi drar igång resten och det blir mycket skissande på hur vi ska göra omgivningen, uppvärmningen, täckningen.

Så alla frågor på en gång (som jag har nu ialla fall):
1) Vi har en "roman-end" trappa på långsidan av en 8-kantig pool ca 4x8 meter. Hur knöligt är det att få till en bra täckning? Vi har naturtomt och jag vill inte ha staket utan någon form av täckning måste till. Finns väl olika material, jag vill helst ha nåt som inte väger så mycket. Tips mottages...
2) Vi funderar på att köpa en "gammal vedpanna" för uppvärmning. Alla går ju över till fjärvärme så vi tror vi kan komma över någon panna. Vi kan inte utnyttja husets uppvärmning och jag vill inte ha solfångare. Några idéer annars? Vi har en jordkällare 3 meter från poolen som vi tänkte utnyttja som maskinrum och "pannrum". Eller finns det billigare luft/vatten pumpar nu som man kan få ut bra effekt ifrån utan att ge elbolagen alla pengar. Jag tycker annars att dom är både dyra i inköp, inte ger tillräcklig effekt och kostar i drift.... Var är fördelen? Är det bara att man slipper elda?
3) Liner finns i blått och turkos. Hur ska man kunna välja?? Det är så svårt att bilda sig en uppfattning. Hur har ni andra resonerat?

/Tacksam för råd

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #1 skrivet: december 31, 2006, 18:04:21:21 »
Hej och välkommen :)

Vill visa detta skydd som jag hittat (och själv funderar på att köpa), det står att det har låg vikt. Iom att du inte vill ha staket så måste du (enligt Boverket) ha ett skydd som förhindrar att små barn inte faller i. (Sp654383)
http://www.hempool.se/prodtype.asp?cookiecheck=yes&PT_ID=926&MotherPT_ID=0&blnMenuExpand=y&blnMenuNew=y&strPageHistory=cat

Här finns ytterligare ett som håller att gå på
http://www.jf-fritid.se/Poolskydd/poolskydd.htm

Sen har du de sk. standardskydden finns hos de flesta stora företagen. En del släpper igenom regnvatten, www.poolkungen.se och andra inte, www.svenskapoolfabriken.se  www.miamipool.se, titta under Toplänkar" i menyraden så hittar du många återförsäljare av pooler och tillbehör.

Du kan även kolla med företag som säljer preseningar, de kan oftast även göra poolskydd som fästes med stroppar.
« Senast ändrad: december 31, 2006, 18:14:32:32 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlsson

SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2007, 15:32:07:07 »
Hej

Beträffande linerval:
Egentligen en personlig smakfråga. Vi valde en mönstrad carraraliner och är efter en säsong mycket nöjda med den. Vi tycker att den linern ger ett extra "liv" i poolen. Tror också att ev. veck och förändringar i linern i framtiden inte syns så tydligt med mönstrade liners.

Lycka till!

Har renoverat en gammal betongpool, 10*3,5m, Värmer med solpaneler,  Nibe bergvärmepump, Poolen blev klar till midsommar 2006.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #3 skrivet: januari 13, 2007, 18:54:36:36 »
....... Eller finns det billigare luft/vatten pumpar nu som man kan få ut bra effekt ifrån utan att ge elbolagen alla pengar. Jag tycker annars att dom är både dyra i inköp, inte ger tillräcklig effekt och kostar i drift.... Var är fördelen? Är det bara att man slipper elda?.......

Fordelen er som du skriver, nesten null i vedlikehold og den passer seg selv. Sikkert derfor det er så mange som kjøper disse nå for tiden, deriblandt meg  :)

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2007, 08:47:41:41 »
Vad gäller värmepumpar så är det väl främst verkningsgraden som är den stora fördelen.
De nyaste pumparna med en COP-faktor på 6.0 innebär att för varje kilowatt du stoppar in får du 6 kw tillbaka.
I Pahlens 51:a t.ex. stoppar du in 1.6 kw och får 9.5 kw tilbaka. Det anser jag vara den stora fördelen.
Sen är de väldigt lätta att installera och som Bidda säger mycket lite underhåll.
Du kan installera den utanför din jordkällare och ha den till annat.

Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #5 skrivet: januari 30, 2007, 21:52:29:29 »
......Vi grävde och byggde vår poolstomme i höstas. .......

Noen bilder å vise oss?

Utloggad PoolG

SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #6 skrivet: januari 31, 2007, 19:09:32:32 »
Ett poolskydd som fungerar till en pool med trappa på långsidan är ett skydd från Bieri Alpha. kolla på http://www.poolstore.se/files/Rollschutz%20med%20trappa.pdf
och på http://www.poolstore.se/birei_poolcover.htm

Utloggad nippon

SV: Ny i poolbranchen...
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2007, 21:46:32:32 »
Det går att specialbeställa en täckning med en trappflik.
De flesta stor poolleverantörerna fixar det.
Ni bör ju fundera först på vilken sorts täckning ni vill ha.
Själv tycker jag de täckningar som släpper igenom vatten är bäst men det är jag det...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag