CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ljud från Brilix thp 100  (läst 6546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kricke

Ljud från Brilix thp 100
« skrivet: juni 12, 2012, 22:45:03:03 »
Hej jag undrar om någon här har upplevt samma ljud från sin brilix vp. Ljudet kommer när pumpen är igång och värmer, ljudet kommer inte från fläkten. Ljudet är mettaliskt och låter hela tiden pumpen går. Jag har öppnat och kolla och ser inget som slår emot varandra. Någon anna här som upplevt lika och i så fall vad var det?

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2012, 22:48:49:49 »
Det är antagligen kompressorn du tänker på.

Utloggad kricke

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2012, 22:56:45:45 »
Tror du att kompressorn är nått knas med? Vp funkar bra annars förutom att det är ett störande ljud.

Utloggad Steffe

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2012, 23:18:07:07 »
Jag har ett annat fabrikat av värmepump så jag vet inte hur mycket en Brillix kompressor låter, men jag tror inte det är något fel på din värmepump. Det du hör är kompressorn och tyvärr har den ett mer störande ljud än t ex fläkten.

När du startar värmepumpen, är det så att fläkten startar först och sen kommer detta ljud efter en liten stund?

Utloggad kricke

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #4 skrivet: juni 12, 2012, 23:29:40:40 »
Ja precis

Utloggad Steffe

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #5 skrivet: juni 12, 2012, 23:54:00:00 »
Ok, men då är det kompressorn som avger det ljudet du hör. Den sätts igång en liten stund efter fläkten.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2012, 07:10:31:31 »
Jag kan aldrig tänka mig att det skall komma några metalliska ljud från kompressorn som sådan, det har jag i alla fall aldrig tidigare upplevt.
Är du verkligen säker på att det inte är några metalldelar som slår emot varann när kompressorn går?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kricke

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2012, 07:28:49:49 »
Jag har öppnat och kollat runt men kan inte se att det är metalldelar som slår emot varandra och jag har testat att köra vp när jag hade locket öppet en stund också och kunde inte se nått då heller, kompressorn vibrerar en hel del men som sagt ser inte att det slår ihop nånstans, men ljudet kommer ifrån där kompressorn sitter.

Jag bifogar ljudfil hur det låter
« Senast ändrad: juni 13, 2012, 09:13:34:34 av kricke »

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2012, 13:07:18:18 »
Hej! Det där låter inte så bra. Min hörs lite grann i uppstart sen är det bara
fläktljudet.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad kricke

SV: Ljud från Brilix thp 100
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2012, 13:57:34:34 »
Ne är inte så kul så skulle vara skoj att veta vad det är som låter och om jag kan göra något åt detta utan att behöva skicka ner den till dem jag köpt den av som säger att jag får stå för frakten ner till dem och då står man utan vp ett bra tag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag