VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!  (läst 11952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steff76

Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« skrivet: augusti 18, 2010, 21:14:05:05 »
Vi har precis försökt starta upp vår nya markpool. 4 x 8 m Thermopool från Poolstore.
Vi har en Pahlens bronspump 0,55 kW som står ovanför vattenytan tillsammans med reningsverk och vvx (bergvärme) i garaget. Mellan pump och breddavlopp har vi ca 20 m och till inlopp ca 15 m.
Allt är nedgrävt i och under mark och all plattläggning är klar.
Nu till själva problemet....
Eftersom pumpen står ovan vattenytan har vi en backventil innan pumpen i garaget. Denna skall alltså fungera hålla vakum i systemet då pumpen stängs av har vi fått förklarat för oss? låter lite konstigt?
För att överhuvudtaget få fram vatten till pumpen initialt var vi tvungna att köra i trädgårdslangen i breddavloppet och spruta vatten. När vattennivån steg i pumphuset startade jag pumpen och stängde locket. Omgående började det skvala i ledningarna och filtret. Men efter ett tag försvann trycket och pumpen förmodar jag sög torrt. Sen kommer det tillbaka tryck och så där håller det på... Det stabiliserar sig inte liksom?
Fick rådet att skippa den första backspolningen bara för att få igång allt.
Känns som det är luft i systemet?
Törs inte låta pumpen vara igång för länge då jag är rädd att den ska nypa om den går torrt.
Någon som kan ge råd eller har en aning om vad det kan vara för fel?

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #1 skrivet: augusti 18, 2010, 21:23:48:48 »
Såvida allt är tätt borde det fungera om du har fått pumpen att suga en gång.

Ligger slangen så att det kan finnas luftfickor kan det kanske komma lite luft första stunden men sen borde det rulla på.

Vi tar den klassiska frågan direkt: Går pumpen åt rätt håll? (Kanske inte är tre-fas om den är på 550w!?)

I annat fall så får du väl övervaka pumpen i nån halvtimme. Går det inte utan att det kommer luft då har du nog en läcka någonstans.  ???

Utloggad Erica

SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2010, 23:19:15:15 »
Dessa pumpar är som alla liknande känsliga för luft, lite luft så slutar de pumpa. Men luft kommer ju inte dit av sig självt. Vi brukar ibland få in luft när vi kör igång dammsugningen och trots att vi har pumpen under vattennivån så tar det lite tid att få igång det igen - vad vi gör är att vi tillfälligt öppnar en ventil som leder vatten från poolens bottenavlopp till pumpen. Då brukar den snabbt komma igång.

Sen finns det i o f s en risk att pumpen i sig självt kan läcka luft, särskilt om den är gammal och börjar bli sliten. Vi har själva en Pahléns bronspump, dock lite större (1.1 kW) och en tid hade vi problem med oförklarigt inläckt luft. Det visade sig att pumpens axeltätning blivit sliten och släppte in luft under drift. Efter en renovering med byte av lager och tätningar så var problemet borta.

Som Linkan222 skrev så får man ju nite bortse från risken att pumpen går baklänges, om det är en trefas pump. Men sedan är det ju alltid så att står pumpen ovanför vattenytan så är det lite mera komplicerat att få igång pumpningen.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2010, 23:31:02:02 »
När jag startade första gången höll vi en plastmugg i skimmern samtidigt som vi fyllde pumpen och slangen till poolen, sen satte vi tillbaka glaset på pumpen och sen upp med muggen och snabbt på med pumpen.
Och då trycks luften ur sandfiltret och slangen till poolen.
Det ända man måste tänka på är att när man ställer om till backspolning så sugs det in luft i systemet så man måste starta pumpen direkt när man vridit om handtaget.
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Steffe

SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2010, 00:23:28:28 »
Vi har precis försökt starta upp vår nya markpool. 4 x 8 m Thermopool från Poolstore.
Vi har en Pahlens bronspump 0,55 kW som står ovanför vattenytan tillsammans med reningsverk och vvx (bergvärme) i garaget. Mellan pump och breddavlopp har vi ca 20 m och till inlopp ca 15 m.
Allt är nedgrävt i och under mark och all plattläggning är klar.
Nu till själva problemet....
Eftersom pumpen står ovan vattenytan har vi en backventil innan pumpen i garaget. Denna skall alltså fungera hålla vakum i systemet då pumpen stängs av har vi fått förklarat för oss? låter lite konstigt?
För att överhuvudtaget få fram vatten till pumpen initialt var vi tvungna att köra i trädgårdslangen i breddavloppet och spruta vatten. När vattennivån steg i pumphuset startade jag pumpen och stängde locket. Omgående började det skvala i ledningarna och filtret. Men efter ett tag försvann trycket och pumpen förmodar jag sög torrt. Sen kommer det tillbaka tryck och så där håller det på... Det stabiliserar sig inte liksom?
Fick rådet att skippa den första backspolningen bara för att få igång allt.
Känns som det är luft i systemet?
Törs inte låta pumpen vara igång för länge då jag är rädd att den ska nypa om den går torrt.
Någon som kan ge råd eller har en aning om vad det kan vara för fel?

Varför har du en backventil vid pumpen? Där gör den ingen nytta vid uppstart. Hade du haft den närmare bräddavloppet så hade sugsidans vattenledning varit vattenfylld vilket hade underlättat din uppstart. Backventilen har dock ingen funktion efter själva uppstarten utifall systemet är tätt, dvs. vattnet går inte tillbaka till poolen (som vissa tror).

Jag antar att du har Ø50 slang och med den sträckan på 20 m samt att du har en backventil så har du hyffsat sugmotstånd.

Min pump står ovan vattenytan. Vid uppstart så gör jag så att jag stänger kulventilen före pumpen, skruvar av locket till förfiltret, fyller detta och skruvar på locket igen. Därefter så startar jag pumpen samtidigt som jag öppnar kulventilen. Detta för att pumpen skall ha vatten att arbeta med. I och med att denna typ av pumpar som är till pooler delvis kan suga och trycka bort luft som är i systemet (så länge det finns tillräckligt med vätska) så är det inga problem. Därefter avluftar jag filtret. Klart.


Utloggad utopiazz

SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2010, 17:06:36:36 »
Backventilen bör sitta så nära breddavloppet som möjligt och/eller lägre än poolens vattennivå för att den ska få bästa funktion. Om backventilen sitter högre än vattennivån och/eller vid pumpen så kommer allt vatten som finns innan backventilen att kunna rinna tillbaks till poolen.

Naturligtvis så ska det gå att få igång pumpen ändå men det blir lite jobbigare. Ett sätt kan vara att låta trädgårdslangen spruta direkt ner i slangen i botten på breddavloppet så att ledningen vattenfylls.

Sen kan det vara värt att kontrollera att backventilen öppnar som den ska, kanske är monterad åt fel håll eller att köglan hamnat snett. Rotationsriktningen på poolpumpen har ju redan avhandlats så den har ni nog kontrollerat redan.

Utloggad Linkan222

SV: Svårt att få igång cirkulation vid uppstart...!
« Svar #6 skrivet: augusti 20, 2010, 16:50:57:57 »
Nu när jag läser inläggen igen kan jag dra mig till minnes att jag haft problem med en likadan pump.
Allt gick perfekt vid vinterstängningen, men till våren...

Skruvade av locket som var av metall, tappade detta från ca två decimeters höjd. Tänkte inte mer på det eftersom det knappt var någon fallhöjd. Tre timmar senare gick fortfarande inte pumpeländet, fyllde med trädgårdsslang från båda håll. Men så fort man slog på pumpen surplade det till och vattnet rann ut i poolen.
Kom då att tänka på locket jag tappade. Eftersom pumpen ändå sjöng på sista versen drog jag silicon runt packningen och skruvade tillbaka. Hepp, 3 minuter senare var cirkulationen igång...

Det jag mest ville ha sagt med denna anekdot är att även de minsta läckorna kan ställa till stora problem.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan