CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Järn i förening med klor - brunfärgad och blekt liner!?  (läst 7666 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kehus

Järn i förening med klor - brunfärgad och blekt liner!?
« skrivet: september 13, 2009, 19:15:28:28 »
Upptäckte för några veckor sedan en beläggning i poolen som jag trodde var början till alger. Chockklorade och fick bort det mesta. Kort tid därefter var det tillbaka med en brunare ton och denna gång satt det hårdare. Eftersom jag gjort det stora misstaget att använda Biltemas kylarslangar i några skarvar tror jag att den järnspiral som finns på slangens insida frigjort såpass mycket järn så att någon form av reaktion uppstått. Har läst på forumet att det  kan uppstå vid järnhaltigt vatten. Dessutom har min liner blekts under vattenlinjen vilket också skulle kunna vara en effekt av reaktion mellan järn och klor. Poolen är en JoF så linern har inte högsta kvalitet men den borde inte blekas av enbart klor.

Min fråga är: Hur behandla poolen för att få bort missfärgningen som sitter mycket hårt? Har läst någonstans om askorbinsyra här på forumet. Någon som har erfarenhet får gärna tipsa om hur man går tillväga eller tipsa om lämplig tråd på forumet.

Annars blir det linerbyte till våren... Biltemas slangar är redan skrotade, nu blir det kompletteringsbeställning av anslutningar från Pooldoctor.

Tacksam för diagnos och tips.
1. J & F Storpool 6,1x3,6x1,32 byggd 2007 (huset sålt 2011)
2. Platsbyggd markpool 7x2,8 byggd 2018 i Spanien. Gjuten betong, mosaik, swimtrainer, jacuzzidel, luftvärmepump.

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Järn i förening med klor - brunfärgad och blekt liner!?
« Svar #1 skrivet: september 13, 2009, 22:02:19:19 »
Hej! Vad jag vet så, för hög klorhalt bleker ???
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: Järn i förening med klor - brunfärgad och blekt liner!?
« Svar #2 skrivet: september 23, 2009, 14:00:20:20 »
Är du säker på att det verkligen var Biltemas kylarslangar som ställde till det ? Vattnet kan ju också innehålla järn. Vi har själva järnhaltigt vatten och när vi fyllde vår pool och sedan började klorera den så blev vattnet först en brun-grön oaptitlig sörja. Men så småningom, efter några dagar, så tog kloret och filtret hand om järnet och vattnet blev klart och fint. Sedan dess har vi inte haft några problem. Men det lär väl återupprepas den dag vi byter vatten.. :(

Utloggad JerreEssberg

SV: Järn i förening med klor - brunfärgad och blekt liner!?
« Svar #3 skrivet: september 23, 2009, 14:18:03:03 »
Ahhh..kan nog stämma med BTs kylarslangar, jag har varken järnhaltigt vatten eller haft för hög klorhalt.
Jag har funderat över en blekt, sandfärgad rand på botten rakt under inloppen från solfångarslingan och filterpumpen.<hmm>
I båda slingorna hade jag förra året dessa slangar på en del ställen.
Men när jag skulle starta upp poolen i våras och såg in i slangarna plockade jag snabbt bort dessa stålfjädrar då de var helt täckta av rost. Sedan gjorde jag klart poolen men denna rand fick jag aldrig bort, la inte ner nåt jättearbete iof men att bara borsta och skrubba hjälpte inte mycket.
Men av nån anledning kopplade jag aldrig den till de rostiga fjädrarna.

Jerker

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag