Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur lång tid efter chockklorering brukar ni kalla det badbart igen?  (läst 18452 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hej,

Vid gårdagens kvällsdopp kändes botten och väggar lite hala i poolen, varning alger på gång. Det blev chockklor och skrubbande
av alla ytor. Vattnet var även ngt dimmigt om man tittade noga. Lät cirkulationen gå hela natten, täckte av poolen i morse och trodde
att det skulle kännas badbart till kvällen. Koll med kemkitet ger vid handen att det är lite väl gult dvs för hög klorhalt fortfarande. Tror nog det är OK
men det är ju aldrig fel att utbyta den här typen av information.

Alltså hur lång tid brukar ni avhålla er från bad efter en chockklorering, och hur brukar ni göra med täckning, rening, värme under tiden?

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
När klorstickan indikerar mindre än 5 ppm anser jag att det är lungt.
Man kanske kan uppmana barnen att vara lite försiktiga med att få vatten i ögonen , men i övrigt finns inga faror vad jag vet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Hur lång tid efter chockklorering brukar ni kalla det badbart igen?
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2008, 00:55:41:41 »
Man undra vad badhus har för klorvärden..
Skulle vara kul att "sno" hem en liter i en petflaska och kolla hemma med sitt egna lilla pool kit.
Någon som har kollat ( poolanlägningar som har runt 27 grader )

Kan tro att dom har ganska höga klorvärden av lukten på badkläderna  <hmm>

Johan

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Jo så är det nog på badhus, samtidigt så är det om jag fattat rätt bundet klor som luktar och inte fritt.

Jag har varit på badhuset i Hbg och fått mitt vatten testat med fotometrisk utrustning, då hade jag noll klor :)
Om jag minns rätt så hade de ca 2,0 som klorvärde (antar att det är ppm), det var in kontinuerlig mätning med larm etc
och automatisk dosering rakt in i cirkulationen.

Tillbaks till min undran dvs inte vilken klorhalt utan hur lång tid brukar det ta innan det blir badbart, är det över natten eller ett dygn
eller ...

Inser att det varierar med pool, volym solljus, täckning och en hel massa saker, men rent generellt 24 timmar eller ngn annan tumregel som ni tillämpar.

/ Housedad

9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag