Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?  (läst 2617 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« skrivet: juli 30, 2021, 12:46:29:29 »
Hej!

Har ju i tidigare inlägg berättat att vi planerar att bygga en 4x10 m pool markpool. Jämför fortfarande leverantörer och offerter men högst på listan just nu ligger Poolstore och en Thermopool (med hörntrappa och loungeavsats). Tänker att ska man ändå bygga pool så bör man satsa långsiktigt och kvalité, dock har vi inte obegränsad budget..

Nu till min fråga: Poolstore föreslår ett Leia-tak. Enligt vad jag läst på och när jag söker runt här på forumet verkar det vara ett kvalitéetstak, och jag gillar speciellt att det är bara skena på en sida (och skenan är inte lika bred eller framträdande som andra tak, vilket är viktigt för mig). Sen är den ju snyggare än andra. Men en stor anledning till pooltak är att kunna simma under det även vid regn eller svalare väder. Man behöver inte kunna hoppa runt under eller ligga på flytsaker men kunna simma obehindrat. Ni som har Leia-tak, kan ni dela med er lite vad ni tycker om takhöjden? Och hur mycker ni använder poolen vid sämre väder?

Poolstores alternativ till Leia är Nova Comfort.

Jag vill även ha stensarg, och då föreslår Poolstore att lägga skenan ovanpå ena långsidans stenar, då det ökar stabiliteten eftersom stenen ju är limmad mot poolens stomme. Man slipper då gå upp i bredd för taket om man gör det. Det passar även vår layout, då den bortre långsidan bara ska ha tillräckligt med trädäck för att kunna gå runt pool (1-1,5 m). Det är gräsmatta utanför.

Jag ser fram emot era kommentarer om detta.
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2021, 14:48:11:11 »
Hej ännu en gång tänker ni helt rätt!

Det finns många fördelar med att skaffa ett riktigt tak. Vi badar ibland under när det är kyligt eller dåligt väder. Är det halvdant öppnar vi bara i mitten så de som vill kan springa upp och hoppa i. Taket förlänger säsongen avsevärt och bidrar till uppvärmningen IOM att det är som ett växthus ovan på, det isolerar även en del. Men bäst av allt är att mindre skräp kommer i, det blir så mycket lättare att hålla rent. Vi har ett tak från polska Dream-Pool och är jättenöjda med det, den enda nackdelen är att det är skenor på båda sidor och om jag skulle köpa nytt idag så är det en skena som gäller. Det kan bli lite byråeffekt när en aluminiumskena ligger på en trästruktur som lever och rör på sig.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Solpool

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sollentuna, norr om Stockholm
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Nyfiken på att lära mig mer
    • Visa profil
SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2021, 15:39:28:28 »
Hej ännu en gång tänker ni helt rätt!

Det finns många fördelar med att skaffa ett riktigt tak. Vi badar ibland under när det är kyligt eller dåligt väder. Är det halvdant öppnar vi bara i mitten så de som vill kan springa upp och hoppa i. Taket förlänger säsongen avsevärt och bidrar till uppvärmningen IOM att det är som ett växthus ovan på, det isolerar även en del. Men bäst av allt är att mindre skräp kommer i, det blir så mycket lättare att hålla rent. Vi har ett tak från polska Dream-Pool och är jättenöjda med det, den enda nackdelen är att det är skenor på båda sidor och om jag skulle köpa nytt idag så är det en skena som gäller. Det kan bli lite byråeffekt när en aluminiumskena ligger på en trästruktur som lever och rör på sig.

Tack för input! Bra poäng med att kunna öppna på mitten… undrar om taket Leia tillåter det?
4x9m markpool av plåt från Ellipspool byggd 2021 uppstart maj 2022, blå mosaikliner, hörntrappa med sittbänk längs kortsida, Leia pooltak

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2021, 16:35:40:40 »
Någon som har Leia får svara på det, jag skulle då inte vilja bada under det. Det ser ju jättelågt ut. Snyggt, absolut men lågt.
Mitt ser precis ut som Nova comfort, skulle våga påstå att det t.o.m. är samma fast ett annat varumärke.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad PeeWee

SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #4 skrivet: augusti 03, 2021, 11:34:34:34 »
Vi har stensarg och ett Nova comfort med skenor på båda sidor. Att bada under ett tak som är lägre än detta vet jag inte om det skulle vara så mysigt, tycker det är lågt som det är när man ska gå i och upp ur poolen främst (vi har gaveltrappa på en 8x4m pool). Sedan tycker jag själv inte det är så kul att bada under tak alls. Vårt tak sträcker sig utanför stensargen och jag funderar på om jag verkligen skulle vilja ha det på sargen. Det blir ju ett ingrepp med borrhål etc som jag själv helst inte skulle vilja ha i den dyra sargen. Men fördelen är ju att det är ett dött ställe att ha den på, det rör sig inte. Men har du bara en skena så borde den rörelse som ev skulle uppstå om du har ett träkonstruktion under vara betydelselös. Jag har efter två säsonger uppfattat att vårt har nog rört sig lite men inte så mycket att det blivit ett problem, även om vi har två skenor. Det man får tänka på att all skit som blåser in över taket har en förmåga att hamna i skenorna. Inte helt lätt att göra rent skulle jag säga och det är en klar fördel om man har lite distans till poolkanten för när man spolar rent så måste ju vattnet ta vägen någonstans. Om jag skulle göra om vår installation idag så skulle jag tänka på att ha en större öppning i ändarna på skenan för vatten/smuts att rinna ut.

Utloggad Finn

SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2021, 11:27:09:09 »
Vi står i præcis samme dilemma som jer, Solpool. Har I truffet en beslutning? Eller fundet ud af om, om man taget på Leia er højt nok til, at man fint kan svømme under det?

Utloggad TePeL

SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #6 skrivet: oktober 10, 2021, 00:00:28:28 »
Vi byggde pool nyss och satsade på Nova Comfort. Några hus borta har de ett Leia tak. Snackade med dem som har Leia-taket; det går absolut bra att simma under den, men lek/flytsaker kan man glömma. Eftersom våra barn älskar just flytsaker satsade vi på Nova Comfort, och vi ångrar inte valet. Kvalitetstak, och skenorna har vi sett till att skruva fast i reglerna med större borrhål genom trallen för att minimera rörelser. Än så länge rullar det lätt och fint, men det har då inte legat så jättelänge ännu ;)

Kan även informera om att vi byggde ihop taket själv - det tog ca en dag för 2 pers att bygga sektionerna, sedan var det en del mekande med skenorna och att få de helt raka och på rätt plats.

Vi har lagt skenorna på 16mm trallvirke, på utsidan och insidan har vi 28mm. Skenan är 12 mm hög så den är i samma höjd som 28mm virket. Skenan är inte besvärlig att gå på, så personligen föredrar jag det över att ha en skena med hjul på andra sidan.

Utloggad Finn

SV: Leia eller Nova Comfort pooltak? Skena på stensarg?
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2021, 12:59:25:25 »
Tak TePel. Jeg tror også, at vi ender med at vælge Nova Comfort. Jeg har en fornemmelse af, at det virker mere attraktivt at komme ud at svømme under taget, hvis der er mere plads.

Men jeg ville nu ønske, at også Nova Comfort kunne nøjes med at have skinner i den ene side. De er lidt i vejen, synes jeg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan