Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Aluna wave - skenor  (läst 1726 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolkenneth

Aluna wave - skenor
« skrivet: maj 15, 2021, 11:04:42:42 »
Efter montage av skenor har vi problem med att taket kärvar. Möjligen glider taket ngt lättare när det är riktigt varmt, men när det blir kallt körvar det igen. Skenorna är monterade på reglarna med extra förstärkning/kottlingar. Montaget är gjort helt enligt  anvisningar och ritning. Ngn mer som haft liknande problem?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Aluna wave - skenor
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2021, 13:34:24:24 »
Vi har monteringsanvisning och ritning till vårt Aluna tak. Av ritningen framgår att det ska vara 3500 mm innermått mellan skenorna. Ingenstans framgår det vilken tolerans det är på det måttet. Gavelsektionerna tar bort den flexibilitet som finns hos en taksektion utan gavlar. Jag bedömer att skenorna bör ligga inom max 1 mm avvikelse från det angivna måttet. Det är inte så lätt att mäta 3500 mm med den noggrannheten. Jag gjorde en mättolk av en 45x145 mm regel som jag kontrollmätte med flera stålmåttband samt kapade till rätt längd med en bra kap-gersåg. Jag provmonterade även två skenor med två 45x145 på tvären mellan skenorna och kontrollerade att en gavelsektion löpte lätt på skenorna. Vill man veta hur känsligt taket är för avvikelser i innermåttet så går det enkelt att testa på det viset.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolkenneth

SV: Aluna wave - skenor
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2021, 10:09:42:42 »
Tackar för input!
Hmm blir en utmaning att då till det hela perfekt med
1 mm marginal på måttet ....ojoj.
Förmodar att träet rör sig mer än så, särskilt första året.


Utloggad TommyC

SV: Aluna wave - skenor
« Svar #3 skrivet: maj 16, 2021, 12:28:58:58 »
Observera att jag bara har erfarenhet av ett tak. Behöver ju inte alls gälla andra tak. Trä rör sig mest när fukthalten varierar. En trästomme bör vara torr och förbli torr så den rör sig inte mycket. Enligt bl a wikipedia så är temperaturkoefficienten för trä i fiberriktningen 5 till 9 *10-6. Med det högre värdet så blir variationen 0,036 mm per grad över 4 meters bredd. Det blir bara 0,36 mm vid 10 grader variation av temperaturen.

Jag hittar ingen riktigt bra källa till temperaturutvidningen för trä så kontrollera gärna den uppgiften.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan