VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020  (läst 21574 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anna Persson

  • Gäst
Anna Persson
SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #10 skrivet: maj 13, 2021, 12:45:51:51 »
Hej Inge-Klor!
Vi har precis byggt an naturpool enligt samma princip och fyllt med vatten från egen brunn. Dammen är full men vi har inte planterat växter ännu. Pga all sten, i växtdel och som vi valt att ha i botten av baddel, inte var ren så är nu vattnet väldigt smutsigt. Mest sand och lera. Hade du samma bekymmer och hur lång tid kan vi vänta oss att det tar innan vattnet klarnar?
Med vänlig hälsning,
Anna

Poolgiganten

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #11 skrivet: juni 07, 2021, 20:49:14:14 »
Hej Anna!

Ursäkta sent svar. Jag misstänker att ditt badvatten klarnat sedan du ställde frågan. Det finns lite olika orsaker till grumling av vattnet och precis efter anläggning finns suspenderade mycket små partiklar. Du skrev inte hur länge sedan det var sedan du fyllde upp? Vet du vad för vatten du fyllt upp med, alltså vattenkvalitet (mjukt/hårt, näringsämnen etc)?

Jag använder dräneringsgrus som har ganska liten andel nollfraktion (små partiklar). Idealet för partikelstorleken är mellan 2 och 8 mm för denna typ av filter, men är generellt ganska förlåtande för mindre storlekar med. Man får försöka undvika att gå i filtret bara. Jag har placerat ut lite trampstenar.
Det som hände mig i början var att det blommade alger initialt i några veckor, så grumlingen kan bero på det med. Har du cirkulation genom luft med? Berätta gärna mer om din pool.

Denna vår har jag haft klart vatten hela tiden, men däremot några veckor av trådalgsblomning som nu gett med sig. Det är ganska vanligt på våren och jag tror att det problemet kommer bli mindre och mindre allt efter som poolens ekosystem mognar. Bifogar en bild där man kan se botten med de snygga vecken i EPDM-duken 1,9 meter ner.

Just nu badar vi varje dag hela familjen. Idag var det 24 grader en halvmeter ner (lite kallare i den djupa delen).

Utloggad jonasaberg

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #12 skrivet: juni 29, 2021, 23:06:27:27 »
Har du gjort någon sammanställning på kostnader?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2021, 08:25:02:02 »
Jag har gjort allt själv och om arbetstiden ska räknas in blir det ganska dyrt. Men jag har lagt ca 70k allt som allt på poolen. En väldigt billig pool!
Såhär ett år senare är vi mycket nöjda med resultatet. Det badas varje dag. Det är väldigt skönt att kunna slänga sig i poolen efter lite svettigt kroppsarbete. I rent vatten.

Trots väldigt höga temperaturer där vattnet är runt 25 grader varje dag så är det endast lite trådalger och inga svävande alger. Det går att se 7-8 meter under vattnet så det är verkligen kristallklart.

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #14 skrivet: augusti 04, 2021, 11:59:20:20 »
Uppdatering av hur poolen ser ut i slutet av andra sommaren.

Det har tillkommit en liten brygga så att det går att hoppa ner i djupdelen vilket är mycket uppskattat, men just nu blir det inte riktigt lika långa bad som för ett par veckor sedan, dels på grund av jobb men också för att temperaturen gått ner mot 20-22 grader i poolen från 28,1 som högst. Vattennivån har stigit p.g.a. regn med ca 7-8 cm från vad det var som lägst. Nu är den helt full och när det regnar rinner vatten ut i grusbädden utanför.

Vissa växter kämpar en del då kvävehalterna inte riktigt räcker för att de ska vara nöjda. Jag kommer att spara växter som trivs och ta bort de som uppvisar brist på näringsämnen. De är helt enkelt inte lämpade för den här typen av pool. Det kan noteras att starrgräs och egentliga gräs fungerar bra, liksom vattenmynta och kaveldun. Liljorna som är planterade grunt fungerar också bra medan de som växer på mer än 20 cm djup inte mår så bra. Lite oklart för mig varför.
Näckrosorna kommer jag nog behöva ta upp nästa vår och kruka om med mer näring. De är hungriga växter som vill ha mycket fosfor och det kan man ge dem genom att försegla krukan med lera för då binds fosforn till leran och påverkar inte vattenkvalitén negativt.
Denna sommar har jag kvävegödslat med urea två gånger, ca 10 gram urea per kubikmeter totalt. Det är nästan ett måste om man som jag bara fyller på med regnvatten.

Det har varit mycket groddjur i poolen. En större vattensalamander tidigare på sommaren som letade efter en partner, och så många mindre vattensalamandrar som lyckats yngla av sig, så nu är poolen full av nästan vuxna mindre vattensalamandrar vilket alla familjemedlemmar är förtjusta i. Men jag har också fått förflytta flera snokar från poolen då de inte är lika uppskattade som badgäster (särskilt inte av hunden). Det går liksom inte ogilla att djurlivet intar poolen, det är en del av poängen med naturpooler och det är klart att det är en bra livsmiljö för många djur. Man kan faktiskt argumentera för att det är en ovanlig och viktig vattenmiljö som skapas, med väl syresatt vatten samt låga näringsnivåer. En miljö som håller på att bli ovanligare i naturen av många orsaker.

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #15 skrivet: januari 05, 2022, 20:46:09:09 »
Så fint du har fått det!

Vi är på gång med att anlägga en baddamm också. Sitter just nu och ritar detaljer på hur det ska bli och hoppas kunna komma igång med grävningen snart. Vad vi funderar på en del är utrustningen. Har fått förslag på stora pumpar från återförsäljare men så har vi läst hur David Pagan Butler gör med en helt annan teknik, och visst är det samma som du gjort? Skulle du säga att du är nöjd med denna metod? Vattnet ser ju i alla fall glasklart ut på dina bilder. Hur många installationer har du och i vilken storlek? Vi funderar på en baddel som är ca 8x12 meter, tror du att det skulle fungera i den storleken också? Och har du fler metoder för rening, t ex filter?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #16 skrivet: januari 05, 2022, 22:44:52:52 »
Tack!  :)
Ja det finns många fördelar med att flytta vatten med luft. Det är den enda tekniken jag använder för att flytta vatten så inga andra filter används. Det är skalbart och fungerar bra även med större vattenvolymer som du planerar.
Jag har 20 m dränrör, 10 meter per stigare (se min beskrivning tidigare i tråden).
Jag har inte testat någon annan metod för rening men ja, jag är nöjd och vattnet har haft en mycket bättre kvalitet än jag hoppats på. Det enda jag kommer på som jag velat göra annorlunda:
Vill man till varje pris undvika trådalger så är det bra att inte ha så mycket grunda partier vilket jag har och skulle gjort annorlunda ifall jag förstått det sambandet.

Tips: köp boken av Thon & Kircher (eller läs examensarbetet med titeln "under ytan", men ta intryck av Butler när det gäller att flytta vatten med luft 😊

Lycka till!

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #17 skrivet: januari 06, 2022, 22:13:28:28 »
Vad kul att det funkar, det känns som en mycket enklare installation än att ge sig på en pump! Hur menar du med grunda delar, jag får uppfattningen att din baddel håller samma djup? Sen att växtdelen blir grund kan man ju inte göra så mycket åt?

Utloggad inge_klor

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #18 skrivet: januari 06, 2022, 22:28:39:39 »
Det är zonerna med grus runt bad-delen jag menar. Jag har en ganska stor yta i ena änden som är mycket grund och det hade jag gjort annorlunda ifall jag byggt en till pool. I perioder har jag fått plocka upp en del trådalger där. Påverkar inte vattenkvaliteten negativt men är lite irriterande. Men trådalger får man räkna med, i alla fall de första åren (fast man kan ju minimera det genom att inte ha flera kvadratmeter grunda ytor…)

Utloggad brodde

SV: Naturpool/baddamm/levande pool - påbörjad april 2020
« Svar #19 skrivet: januari 06, 2022, 22:38:25:25 »
Använder du två kompressor till två stigare?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan