VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur ofta chockar ni poolen?  (läst 14728 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hur ofta chockar ni poolen?
« skrivet: juli 26, 2015, 13:18:11:11 »
Jag har precis fått igång min nya pool som har en salvatrenklorinator och automatisk reglering av pH. Sitter just nu och läser på om poolkemi.

Hur ofta chockar ni era pooler? Jag har förstått att bundet klor byggs upp med tiden på grund av föroreningar som det fria kloret binder till. En del leverantörer rekommenderar att man chockar poolen var 7-14 dag men här på forumet verkar det som om många bara chockar vid öppning och stängning och vid problem med algtillväxt. Hur ska man tänka och hur hög klorhalt måste man uppnå?
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2015, 13:58:50:50 »
Jag chockar bara vid uppstart. Tömmer poolen på hösten och fyller nytt vatten vid start. Vi har alltid använt veckoklorpuckar, en per vecka. Efter en tid lär man sig att känna på lukten av vattnet om det är på väg att bli dåligt. Om jag missat att lägga i en ny puck så blir det en annan lukt om det går för många dagar, luktar lite svagt unket. Bra vatten luktar nästan ingenting. Troligen behöver du inte bry dig om extra chockklorering med en klorinator som sköter sig själv. Det kan vara bra att mäta klor och pH ganska ofta i början till du lärt dig hur prylarna fungerar. Med bra kommunalt vatten som dessutom byts varje år så mäter jag numera väldigt sällan typ 1-3 gånger på en säsong och konstaterar varje gång att det var onödigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2015, 14:32:35:35 »
Vid uppstart o stängning.... var 7-14 dag :o :o jäklar då skulle jag behöva ha en egen klorfabrik

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #3 skrivet: juli 26, 2015, 14:34:23:23 »
Vad har du för volym Tommy? Själv har jag aldrig bytat ut vatten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2015, 15:51:10:10 »
Jag brukar köra med veckopuckar, men när det badats mycket så  tar jag 1 eller 2 dl chock klor och blandar ut med vatten i en hink och häller i skimmern så det tar bort det bundna kloret.

Utloggad MathiasS

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #5 skrivet: juli 26, 2015, 16:12:40:40 »
Någon gång under säsongen eventuellt. Har ju UV som tar bort bundet klor och den har jag kört lite mer denna säsong så i år vet jag inte om det behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #6 skrivet: juli 26, 2015, 16:15:24:24 »
Då förstår jag, men för oss som inte har uv tror jag det är bra att slänga i en skvätt då och då efter många badgäster.

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #7 skrivet: juli 26, 2015, 16:26:06:06 »
En skvätt är kanske bra för att höja klorvärdet lite, men du får inte gå i tron att detta har något med chockklorering att göra då lurar du både dig själv och poolen, en chock skall vara precis som det låter annars har den inte önskad effekt !

Chockklor ( Action-chock )
Vid badsäsongens början bör du chockklorera poolen. Chockklorering kan även bli nödvändig under säsongen om du råkat missa kloreringen en tid så att algtillväxten har börjat. Använd: Actionschock ( kalciumhypoklorit ) i pulverform som löses upp mycket hastigt och därigenom snabbt bygger upp ett högt klorvärde. OBSERVERA även om test visar att det finns klor i vattnet kan detta klor vara bundet eller kloaminer. En chockklorering bränner bort kloraminerna och ger aktivt klor. Det är meningslöst att försöka spara pengar genom att göra en försiktig chockklorering. En chockklorering måste göras ordentlig annars består problemen. Dosering: 200 gram per 10 kbm vatten. Äldre pooler med kopparrör bör inte kloreras i bräddavloppet.

Utloggad TommyC

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2015, 17:26:59:59 »
Vad har du för volym Tommy? Själv har jag aldrig bytat ut vatten
Vi har 31 kubikmeter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2015, 17:33:07:07 »
Vi har 31 kubikmeter.

Ok, ganska ovanligt att man tömmer och fyller på varje år, jag har som sagt var aldrig gjort detta.
Min kompis ( Pool-service) menar också att vatten blir bättre ju äldre det är , det räcker med att ersätta avdunstat vatten. Jag märker också detta, att vattnet blir bättre med åren, stabilare på alla värden och lättare att justera i de få fall det behövs. Finns det någon anledning till att du ersätter allt varje år ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan