Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.  (läst 3227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ekorren1

Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« skrivet: juli 27, 2017, 01:29:42:42 »
Hej på er "POOLare" :)

För ett tag sedan bestämde jag och min sambo att vi skall bygga nytt hus. Jag sa hela tiden att mitt enda krav är att vi skulle ha en pool. En bit in i alla kalkyler inser jag att jag inte riktigt har råd med en pool för 300K.

Sedan dess har jag hoppat mellan alla möjliga tankar och idéer. Större "barnpooler", badtunnor, spa, swimspa osv. Jag fastnade i nästan ett halvår med tanken att en större badtunna fick duga. Nu kom sommarens värme och det enda jag kunde tänka på var att jag skulle vilja simma runt i en pool. Så tillbaka till ritbordet.

Vi är i ett tidigt skede med husbygget. Skall troligtvis i nästa månad ta nästa steg. Avstyckning med lantmäteriet. Ca 11mån handläggning   :'(  Så planerandet med poolen är inte akut, men jag gillar att ha en färdig plan  O0

Just nu inbillar jag mig att jag ska bygga en själv i thermoblock. 4x8 meter. Inköpet ligger på ca 65K och jag tror mig utan större efterforskning att det landar med "allt" på max 150K. Det skulle eventuellt fungera med huskalkylen.

Nästa "problem" är driftskostnaden. I början när jag fick idén så läste jag i någon villa-tidning att en pool idag inte kostade mer än ca 500kr i månaden för drift. Nu när jag letar information på detta forum och andra så ser verkligheten ut att vara närmare det dubbla. Så i detta skede med all planering, köp av tomt och nybygge så är det stora kostnader överallt och jag blir lite osäker om jag tycker det är en rimlig kostnad.

Jag känner mig vilsen. Vet inte riktigt vilken väg jag skall gå. Har jag kanske missat något.
Regeringen är ointresserad och jag känner att jag behöver ett bollplank. 

-Finns det kanske andra förslag/idéer/lösningar ?

-Är Swimspa åldersbeständiga ? Samt är de inte lite för små i pool delen ?
(Swimspa är typ ett vanligt SPA i hopbyggt med en mindre pool typ 2x4m)

-Kan man få ner driftskostnaden på en 4x8m pool? 
(runt 30grader, pooltak tycks få ner uppvärmningen men för dyr i inköp)
Zabra är ett alternativ, vet dock inte om den gör så mycket för värmen.

-Vi kommer troligtvis ha bergvärme. Vad jag dock förstått av andra inlägg blir det inte så mycket billigare med BV än VP. Eller ?

Tacksam för lite input & inspiration.
Mvh Badkrukan som älskar att bada men alltid tycker det är för kallt :D

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2017, 08:01:29:29 »
Känns som att du kommer ha fullt upp med allt vad ett ny bygge av hus innebär, så hade själv satsat på en glasfiberpool då, så slipper man mycket jobb. Vad uppvärmningskostnaden blir har ju så klart mycket att göra med vart man bor, och vad man har för tak / pooltäckning. Du får nog räkna med minst 1000kr månad om du ska hålla 30 grader utan riktigt pooltak. Och en stor kostnad är ju också poolpumpen, lär ju dra mellan 500-1000w beroende på vad du väljer. Och hur många timmar dygn du kör den. Vill man bara kunna doppa sig på sommaren så funkar ju en badtunna / bubbelpool också, att ha lite lägre temp i under sommaren. Jag föredrar att ha grejerna inkopplade till bergvärmen, smidig styrning och mindre elektronik som behövs osv. Bergvärmen drar i snitt 2400w/ timmen. Och värmer min pool på 25kubik, ca 1 grad på 3 h. poolen håller ungefär samma temperatur som luften, av sig själv. Så mycket handlar ju om den svenska sommar värmen också :P Har tidigare sommrar haft dagar med 30 grader i poolen utan tillsattsvärme.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad TommyC

SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2017, 13:40:56:56 »
Det är klart att du ska ha en pool om det är det du vill! Jag skulle planera för poolen från början men bygga klart huset först förutom grävning och såna jobb där det finns samordningsvinster.

MathiasS säger att deras pool förbrukar 2500 kWh per säsong i uppvärmning. Vår pool gör av med något liknande (inkl cirkulationspumpen). Det tillkommer 500-1000 kr för klor. Man sparar massor av pengar på att inte åka utomlands. Turistpooler är dessutom oftast dåligt skötta och för kalla.

Vill du minimera investeringskostnaden och inte är rädd för hårt arbete så räknar du ut vilken stark stomme som blir billigast och sedan plastar du den. Termopool eller välarmerad leca eller betonghålsten är de lämpligaste stommarna. Bergvärme eller poolvärmepump är ungefär lika effektiva men det är ju en fördel att slippa den brummande poolvärmepumpen. Pooltak är ett måste enligt mig och jag har erfarenhet av sex säsonger utan pooltak. Man badar under taket vid dåligt väder, luften under taket håller då samma temperatur som vattnet d v s 31-32 grader. Ute kan det vara 15 grader och regna, det kvittar. Vissa somrar blir det väldigt lite badat utan pooltak.

Edit: rättat till kWh istället för kr.
« Senast ändrad: augusti 26, 2017, 13:50:57:57 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2017, 15:42:51:51 »
Ja 2500kwh i Stockholm med pooltak och 32gr, Maj till sept. Vattenpumpen drar lika mycket till.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #4 skrivet: augusti 29, 2017, 23:18:58:58 »
"MathiasS säger att deras pool förbrukar 2500 kWh per säsong i uppvärmning. Vår pool gör av med något liknande (inkl cirkulationspumpen). Det tillkommer 500-1000 kr för klor. Man sparar massor av pengar på att inte åka utomlands. Turistpooler är dessutom oftast dåligt skötta och för kalla. "

Jag ligger väl på ca 3500 KW utan pooltak , men jag åker utomlands så fort jag kan och får tid , inte åker jag utomlands för att bada i en pool  ::)

Utloggad TommyC

SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #5 skrivet: september 01, 2017, 18:49:43:43 »
Jag ligger väl på ca 3500 KW utan pooltak , men jag åker utomlands så fort jag kan och får tid , inte åker jag utomlands för att bada i en pool  ::)
Hmm, jo, det finns väl några fler skäl att åka men ytterst ogärna på sommaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Ekorren1

SV: Vilsen i badalternativen. Tunna, Spa eller pool ? m.m.
« Svar #6 skrivet: september 25, 2017, 02:06:35:35 »
tack allesammans!

Det lutar åt att vi försöker få med så mycket vi kan i planeringen gällande placering och grävning. Så det blir nog en Thermopool om inget oväntat dyker upp i kalkylerna som sabbar den helt.

2500kwh låter inte så farligt för maj-sep. Sedan har vi tänkt om ang bergvärme. Till det nya huset ingår en ny luftvärmepump och om jag förstår det rätt tjänar vi inte mycket på att lägga till bergvärme. Så vi kommer troligtvis införskaffa solpaneler (10kw) ist. Då blir det ju "gratis"... efter 10år ;)

Semester ?  Äsh sånt kommer vi inte ha råd med ändå. Blir ärtsoppa och bubbelpool ist.   ;D

Nu ska vi bara vänta in det där förhandsbeskedet också. Närmar oss 4.5 mån väntan och de har tydligen ringt markägaren och bett honom dra tillbaka ansökan. Byråkrati. You got to love it...


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag