CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avdelning för ris och ros?  (läst 3164 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Avdelning för ris och ros?
« skrivet: juli 12, 2017, 08:57:10:10 »
Jag har blandade känslor för att starta en avdelning i forumet där man kan varna för, eller skryta upp olika företag, men vill bolla denna fråga med er andra i forumet.
Som jag ser det är -

Fördelarna:
1. Det finns ett antal oseriösa företag/personer i branschen som borde sorteras bort.
2. Det finns ett värde i att man som missnöjd kund för "prata av sig" med andra och få stöd och hjälp med hur man kan hantera den situation man hamnat i.
3. Det vore guld värt att de bra företagen också fick cred för vad du gör.

Nackdelarna:
1. Det är svårt att veta om både klagomål och beröm är "på riktigt" eller om det är skrivet av folk i branschen som försöker såga sina konkurrenter, eller skryta upp sitt eget företag.
2. Risken för att en avdelning som denna skulle användas i utpressningssyfte under pågående konflikter är hög.
3. Kan skapa en negativ kultur i forumet.
4. Företag som inte gjort nåt fel kan drabbas hårt av rättshaverister som ljuger ihop en kritik som inte är sann bara för att de till varje pris skall få rätt i den konflikt de hamnat i.

Punkt 4 är allvarlig, och jag är själv av typen som (om jag inte hade det jobb jag har) troligen skulle kunna gå rätt långt för att få rätt i en konflikt, även om det egentligen gäller en skitsak.
Jag vet att Internet är fantastiskt för att klaga på, och få rätt mot företag, och jag tycker att det är bra - så länge man vet säkert att kritiken är adekvat, nu är ju det i sig en omöjlighet just på internet då det inte finns några som helst möjligheter att kräva bevis för vad som påstås från olika håll.
Det är också orimligt att jag skall sitta och arbeta med utredningar vars syfte är att säkerställa att kritiken är riktig och i rätt proportion till de brister som upplevs a de som klagar.

Sen kan man ju diskutera om vi skall ha en avdelning för Ris och Ros eller om  man skulle starta en avdelning där man fick ge betyg 1-10 poäng för alla aktörer på marknaden.
Förslagsvis för varor/kvalite, pris, leveranstid och kundservice.

Man kunde för övrigt kombinera detta i en och samma avdelning.

Så jag lämnar öppet för er andra att komma med åsikter och förslag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2017, 12:07:49:49 »
Jag tror att nackdelarna med en gnälltråd överväger men det kunde ju vara intressant om du orkar prova för att se hur det artar sig.

Vi hade också problem med leverans av pooltaket. Återförsäljaren hade stora problem med kontakterna med den svenska generalagenten som i sin tur hade problem med leveranstiderna från den Polska tillverkaren.

Då återförsäljaren visste hur dåligt det fungerat tidigare så vägrade han att ge något som helst bindande löfte om leveranstid. Han sade bara att det som mest hade tagit 8 veckor tidigare. Nu slog dom nytt rekord med 12 veckor. Mest irriterande var att det aldrig gick att få några som helst besked om det överhuvudtaget gick att få kontakt med generalagenten.

När taket till slut kom så saknades monteringsanvisningen. Jag hade betalat betalat 25% i förskott och var tidvis orolig för att bli blåst på pengarna då det var omöjligt att få kontakt. När monteringsanvisningen saknades så vägrade jag betala något mer innan jag hade monteringsanvisningen. Då gick det för första gången snabbt för dom.

Jag förstår problemen som alla i den här branchen måste ha med den extremt ojämna arbetsbelastningen. Att vara helt omöjlig att kommunicera med är ändå oacceptabelt. Dom som är sådana kanske det är bra att hänga ut här?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kg21

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #2 skrivet: juli 12, 2017, 17:25:01:01 »
Jag som användare och  konsument ser bara fördelar om det görs på ett snyggt sätt, se tex på Prisjakt där man kan betygssätta och kommentera både produkter och företag. Varför inte både en företagsavdelning och en produktavdelning..  Man vet ju ändå att 'vem som helst'  kan betygssätta och kommentera.
Trafiken till forumet lär öka.  O0
« Senast ändrad: juli 12, 2017, 17:38:27:27 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Erica

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #3 skrivet: juli 12, 2017, 19:08:11:11 »
Jag tror att det här blir väldigt svårt om man skall kunna ha någon trovärdighet på det hela. Som Rickard sa så är risken stor att företag skriver falska inlägg, väldigt positiva om sig själva, väldigt negativa om konkurrenterna. Detta är jättevanligt på nätet idag. Nu tycks det hela ha tagits till en ny nivå också: en bekant till oss som driver ett företag berättade att han blivit kontaktad av ett företag med just detta som affärside. Mot en ersättning förstås erbjuder de sig att bevaka sociala medier, forum, diskussionsgrupper m.m. på nätet och dels kunna informera företaget om vad som sägs ute på nätet, dels kunna skriva lämpliga "motinlägg". Sätts detta i system och nu utnyttjas som kommersiell ide så finns det ju till slut ingen trovärdighet alls kvar.

Men visst är det så att det bland poolföretag finns en hel del lycksökare och dagsländor. Sådana som struntar i garantier, gör undermåliga jobb, tar betalt för en produkt och levererar en annan o.s.v. Tyvärr blir det lite orättvist mot nyetablerade seriösa företag, men en god indikator när man letar efter ett poolföretag kan nog vara hur länge företaget har varit verksamt. Ett bluff- eller skojarföretag eller ett som upprepade gånger gör klantjobb blir inte särskilt gammalt.

När det handlar om rena regelbrott - t.ex. att vägra erkänna givna garantier eller liknande så finns det ju officiella rättsinstanser som man kan vända sig till. En stämning på god grund är något som blir svårt att glida undan från om man tänker finnas kvar som företag. Problemet med fuskjobb finns ju i hela byggbranschen, men det finns ju möjligheter att begära besiktning, kräva skadestånd o.s.v. Ett poolbygge handlar oftast om ganska mycket pengar så att man har mera anledning att verkligen bry sig. Är det en tvist om småbelopp sväljer annars nog de flesta förtreten för att slippa bråka.

Utloggad kg21

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2017, 19:30:34:34 »
Det finns problem och risker med allt, men också möjligheter!
Du kan ju göra en testperiod.
Du kan också kräva tex 100 inlägg i övriga forumet och 20 likes för att få skriva, tex.
Det fungerar ju uppenbarligen på andra siter.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #5 skrivet: juli 13, 2017, 07:59:11:11 »
Jag skall grunna lite mer på detta, mest värdefullt över tid borde ett poängsystem vara.
Det kräver dock att man lägger upp en helt ny avdelning, med en tavla för alla på marknaden förekommande företag, och sedan 3-4 olika omröstningar för varje företag.
Kanske finns någon typ av modul för detta som man kan installera, skall kolla upp det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kg21

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #6 skrivet: juli 13, 2017, 09:46:32:32 »
Jag skulle värdesätta text med egen erfarenhet mycket mer än en poängsiffra.
Tex en hantverkar-kategori med en tråd per företag och en värmepumps-kategori med en tråd per vp (ev med underkategorier för tillverkare)  osv. 
Kanske du kan använda de omröstningar som redan finns i forumet, bara skapa själva kategorierna och eventuella spärrar  för nya användare, sedan släppa resten fritt, låta medlemmarna skapa innehållet..
På Prisjakt kan företag gå in och ge kommentar på inlägg. Swedroid har liknande upplägg på sitt forum och det finns många fler.
Det ger mig som konsument bästa underlag och information inför beslut.
« Senast ändrad: juli 13, 2017, 09:51:46:46 av kg21 »
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad MathiasS

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2017, 10:24:29:29 »
Det är väl uppenbart att jag sätter konsumentens intresse främst och värderar det högt, men jag kan nog tveka inför en speciell avdelning för ris och ros. Jag ser hellre att bra och dåliga saker som händer kan diskuteras fritt (inom rimliga gränser) i de vanliga avdelningarna. En speciell betygsavdelning kommer dra till sig utpressningsinläggen. Jag ser hellre att det finns plats för vanliga inlägg där man får problem med en leverantör eller produkt och kan diskutera det och hur man bäst tar sig vidare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2017, 07:38:36:36 »
Jag tolkar det som att du alltså i princip tycker att de regler och den moderering jag haft har varit rätt väl anpassad efter vad som är rimligt?
Vi har ju senaste veckorna sett tre exempel på hur jag gör avvägningen.
Nya medlemmar som söker upp forumet bara för att "varna" och som helt kort går ut med en varning, som jag redigerat bort företagsnamnet i.
Min bedömning är att jag/vi vet alldeles för lite om bakgrunden för att den typen av allvarlig kritik skall kunna publiceras helt utan åtgärd.

Klagomål som framförs av en "gammal" medlem med historik i forumet, som jag kommenterat med mina personliga reflektioner, och som jag meddelat företaget fanns, så att de har kunnat kommentera i tråden.
Att jag meddelar företagen att de fått kritik är nytt, något jag tagit till mig från er feedback i frågan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Avdelning för ris och ros?
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2017, 09:30:42:42 »
Här jag visst ett svar skyldig....

Jag tror jag bäst sammanfattar min uppfattning såhär:

När jag läser din policy och hur du beskriver den så låter det ok, men när jag ser det förverkligat i forumet så blir jag bara irriterad.

Ta den senaste tråden av denna typ: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13577.msg102334#msg102334

Det är uppenbart att detta är en tomte-leverantör. Ja, det går att ifrågasätta vad som avtalats och sagts osv men här har vi ett företag som kommer blåsa fler kunder under säsongen och sedan gå i kk i höst och dyka upp under nytt namn i vår (jag spekulerar givetvis) - det är fel att företaget inte kan presenteras med namn.

Jag vill se namnet på detta företag om trådskaparen vill dela med sig av det och det finns ju minst en till aktiv diskussion där leverantören brustit katastrofalt utan att vi vet vem det är.

Sammanfattningsvis - låter bra i teorin men fungerar inte i praktiken.


EDIT: och för att slippa ovett för att just den tråd jag tog som exempel tog en ny vändning så tillämpa då en försiktighetsprincip där företagsnamnet får synas när allmän konsensus kan anses ha uppnåtts i tråden.
« Senast ändrad: juli 21, 2017, 13:15:18:18 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag