CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av inlopp blev fel, vad göra? :(  (läst 1601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Briggs

Placering av inlopp blev fel, vad göra? :(
« skrivet: maj 29, 2017, 07:48:36:36 »
Jag bygger en thermopool 8x4 och har placerat 2st inlopp i ena kortsidan men jag råkade blanda ihop måtten i manualen och märkte såklart det efter gjutning av väggarna.

Enligt manual så skulle man sätta dom 45cm från ovankant och 80cm in från sidan, jag råkade då göra tvärtom men gjorde 75 pga. armering som var i vägen, så mina inlopp hamnade istället 45cm in från sidan och 75cm ner från ovan kant av pool.

Det jag undrar är hur pass mycket det drabbar?

Det jag kan tänka mig är:
1. Sämre flöde till avlopp?
2. Väldigt mycket mer vatten att tömma vid övervintring eller kan det finnas nån slags 90 graders plugg så man tillfälligt kan ha inloppen lite högre under vintern?

Eller bör jag plugga igen inloppen och borra hål för nya genom betong/armering?

Tacksam för alla eventuella råd/tips.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Placering av inlopp blev fel, vad göra? :(
« Svar #1 skrivet: maj 29, 2017, 09:24:38:38 »
Jag skulle utan tvekan låta inloppen sitta kvar. Rikta dom lite uppåt så kommer du få samma fart på ytvattnet som vid ett högre montage.

Vinter: Nu vet jag inte riktigt på vilka breddgrader du befinner dig men om du inte räknar med en meter is i poolen så är det normala att man pluggar inloppen med pluggar och lägger vattennivån precis under breddavloppet. Det blir lite kallare för dig än för mig att fixa detta, men det borde ju gå?

Det är annars det som jag ser som det största problemet, att det kan vara svårt att nå inloppen vid vinterstängning.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag