Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckande anslutning till värmepumpen  (läst 5132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael Österlund

Läckande anslutning till värmepumpen
« skrivet: maj 01, 2017, 11:50:41:41 »
Inser att det här kanske är en nybörjarfråga och ja, jag har googlat mig tokig. Vid uppstart i år så lyckas jag inte få anslutningen till värmepumpen att bli tät utan det läcker oroväckande mycket. Kan inte för mitt liv minnas att jag haft någon packning eller dyligt. Vad gör jag för fel? Se bifogad bild för bättre tydlighet om var det läcker!

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2017, 12:33:09:09 »
Det ska sitta en o-ring inne i unionskopplingen i ett spår i den ena platta ytan som möter kopplingens andra del. Kopplingarna ser ut att sitta i spänn på ett inte helt bra sätt.

OT: har du fångat något i giljotinfällan? jag fångade aldrig något med den men jag kanske gav upp för lätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2017, 12:36:07:07 »
Det det där är en sk unionskoppling. Kopplingen till höger har en plan anläggningsyta som muttern pressar mot värmephmpens koppling. På VP-sidan ska det sitta en o-ring. Det är inte gängan som tätar.

Om det inte blir tätt trots att packningen sitter där, smörj lite med unipak glidex finns på juka. Eller till nöds, vanligt diskmedel.

Det är vanligt att kopplingar droppar LITE när vattnet är kallt. Enstaka droppar sakta.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2017, 12:36:53:53 »
2a på den.

Det ser också ut som att du behöver stötta slangarna lite. Du får brytkrafter i kopplingen och det är inte så bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Mikael Österlund

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2017, 12:41:14:14 »
Ok, så två saker alltså: dels hitta (eller köpa nya) packningar som ska till, dels stötta slangen från och till poolen!

Offtopic svar: Ute så har giljotinen inte gett ett skit och nu är den bara kvarglömd där! Inomhus har jag däremot tagit både råttor och möss när vi hade sådana problem för ett par år sedan!

Tack för alla svar!

/Micke

Utloggad TommyC

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2017, 17:00:11:11 »
Bifogar ett par bilder på o-ringen som sitter där kopplingen delas och i andra ändan av samma del där en o-ring tätar mot värmepumpen.

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2017, 18:12:02:02 »
Jag hade bytt båda o-ringarna.
Den översta ser sprucken ut och den understa som den blivit platt (kanske för hårt åtdragen?).

Utloggad TommyC

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2017, 18:24:04:04 »
Ja, det är en bra idé att byta o-ringarna. De har varit i drift under fyra säsonger. Ingen vidare kvalité.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad j-t

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2017, 19:16:38:38 »
Ja, det är en bra idé att byta o-ringarna. De har varit i drift under fyra säsonger. Ingen vidare kvalité.

Aha det var dina bilder, ibland är man blindare än man tror ;)

Utloggad Mikael Österlund

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2017, 21:16:28:28 »
Tack för kompletterande bilder - och ja, då kan jag konstatera att båda o-ringarna lyser med sin frånvaro och jag har inget minne av att jag plockade bort dem i höstas men det måste jag rimligtvis gjort. Blir en sväng till poolbutiken i morgon för att förhoppningsvis få tag på nya!

Tack igen alla!

Utloggad Plums

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #10 skrivet: maj 02, 2017, 12:48:36:36 »
Kolla efter o-ringarna på marken under VP   8)

Utloggad Mikael Österlund

SV: Läckande anslutning till värmepumpen
« Svar #11 skrivet: maj 13, 2017, 08:28:55:55 »
Så, kan konstatera att det efter några veckor inte gick att skrämma fram några o-ringar varken från Gullberg Jansson eller från Biltema eller liknande med rätt dimension. (och jo, jag har letat runt halva trädgården och i hela garaget efter dem också - räknar med att de dyker upp när jag ska vinterstänga  :o )

Bad poolbyggaren komma hit och han bytte helt sonika till mer standard-unionskopplingar på värmepumpen vilket tog 20 minuter. Så nu är allt igång och jag hoppas på en varm helg!

Tack för alla tankar och förslag!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan