VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp  (läst 23660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nesse11

Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« skrivet: januari 24, 2017, 16:24:56:56 »
Har ett saltvatten spabad med "bromine generator" in.clerar från Gecko.
Det här systemet ska sköta decinfektionen helt automatiskt.
Efter ett par veckors användning av spat så började våra kroppar klia, varje gång, ca en dag efter man badat
Mest i knäveck o armhålor. Försvinner efter ca 1 vecka
Är problemet bakterier i badet? Eller har det med brominet att göra?
Alla värden på vattnet ligger relativt rätt.
Testade att shocka vattnet med aktivt syre i syfte att döda alla bakterier, men ingen förbättring.
Provade att tömma badet med en pump..blev väl kvar ca 10 liter, o fyllde det igen, tillsammans med aktivt syre spa scock och spa chock support ..men samma problem då vi badade ett par dagar efter vattenbytet.
Kan bakterierna ha överlevt vattenbytet, och blivit så aggresiva redan efter nån dag så vi fick kli?
Hur ska man göra ett vattenbyte, så att allt garanterat dör?
Man får ju aldrig ut allt vatten ur rör o så.
Nån som har erfarenheter eller goda råd?
Alergisk mot brom?...nja..osannolikt att hela familjen är det va..
Känns otroligt trist att köpa ett bad för 100 000:- och inte kunna använda det :/


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2017, 19:31:37:37 »
Om det är bakterier som spökar så borde de dö av en rejäl chockklorering. Om det fungerar att chocka med aktivt syre är jag tveksam till.  Det brukar väl vara tvärtom, de som kör med aktivt syre kompletterar med chockklorering någon gång. Det finns ju f.ö. bakterier som är väldigt tåliga och svåra att få död på.

Bromallergi låter inte heller så troligt, särskilt inte om det kommer med så pass stor fördröjning.

Hur varmt kör ni badet ? Jag vet folk som får klåda efter bad i mycket varmt vatten, men då brukar det komma ganska snabbt efter, inte efter en vecka.

Utloggad Telekiter

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2017, 20:27:14:14 »
Den rekommendation jag fått är att när man fyllt på med rent vatten så klorera vattnet direkt så allt dör som eventuellt finns där. Låt vattnet vara så ett dygn till dess klornivån sjunkit och är låg. Justera till rätt alkalinitet. Sen kör man igång den desinfektion man tänkt använda (bromgenerator för din del då), jag har Bromtabletter i dispenser. OBS, jag tror inte detta är ert problem. Dock så om du tillsätter aktivt syre så höjs bromhalten avsevärt då "förbrukat" brom återaktiveras av syret.

En kompis till mig är känslig mot brom och om bromhalten är aningen hög kliar det på hela kroppen för honom. Jag har också själv noterat en aning irritation om bromhalten är hög. Hur testar du bromhalten? Kanske är ni aningen känsliga mot brom och om testverktyget inte visar helt rätt kanske bromhalten är för hög för er. Testa sänka halten till underkant av vad som är ok, kanske det hjälper. Hög temp ökar också på problemen.

/Urban.

Utloggad nesse11

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2017, 22:32:51:51 »
Om det är bakterier som spökar så borde de dö av en rejäl chockklorering. Om det fungerar att chocka med aktivt syre är jag tveksam till.  Det brukar väl vara tvärtom, de som kör med aktivt syre kompletterar med chockklorering någon gång. Det finns ju f.ö. bakterier som är väldigt tåliga och svåra att få död på.

Bromallergi låter inte heller så troligt, särskilt inte om det kommer med så pass stor fördröjning.

Hur varmt kör ni badet ? Jag vet folk som får klåda efter bad i mycket varmt vatten, men då brukar det komma ganska snabbt efter, inte efter en vecka.
mm.. det står då på burken att det är en chockbehandling..men är ju en djugel med alla medel som finns.
Brukar ställa upp temp till 38,5 innan badet, då det sjunker ca 1 grad när man badar, kör jets o så.
Mellan baden låter jag det gå ner till typ 36.
Besvären kommer ett dygn efter badet, och försvinner efter en vecka.

Utloggad nesse11

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2017, 22:55:04:04 »
Den rekommendation jag fått är att när man fyllt på med rent vatten så klorera vattnet direkt så allt dör som eventuellt finns där. Låt vattnet vara så ett dygn till dess klornivån sjunkit och är låg. Justera till rätt alkalinitet. Sen kör man igång den desinfektion man tänkt använda (bromgenerator för din del då), jag har Bromtabletter i dispenser. OBS, jag tror inte detta är ert problem. Dock så om du tillsätter aktivt syre så höjs bromhalten avsevärt då "förbrukat" brom återaktiveras av syret.

En kompis till mig är känslig mot brom och om bromhalten är aningen hög kliar det på hela kroppen för honom. Jag har också själv noterat en aning irritation om bromhalten är hög. Hur testar du bromhalten? Kanske är ni aningen känsliga mot brom och om testverktyget inte visar helt rätt kanske bromhalten är för hög för er. Testa sänka halten till underkant av vad som är ok, kanske det hjälper. Hög temp ökar också på problemen.

/Urban.

Det var det som var min tanke..att döda allt med det aktiva syret vid påfyllningen, men att göra det med klor kanske är bättre?
Ja jag har också hört att aktivt syre aktiverar fram mer bromine...men hur länge "lever" det aktiva syret man tillsätter?  typ 12 timmar bara eller nåt sånt?
Jag tycker det är svårt att mäte det fria brominet. Alla teststickr som jag har sett har graderingen mellan färgerna ungefär 0  1  2  6  10  20  ppm.
inte den enklaste graderingen när man vill ligga mellan 3 och 5 ppm
Hur testar du ditt brom på ett bra sätt, och vad har du för nivå?

läser om den här bakterien
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18833

men kan den verkligen överleva bromet, och shockbehandling av vattnet?

Funder på att stänga av bromgeneratorn o provbada. Om problemen uppstår iaf borde väl inte brominet vara boven?
Dock har man ju bromsaltet i vattnet, som man ju alltid har i ett saltvattenspa. Det kan ju kanske i sig irritera?

Utloggad Telekiter

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2017, 23:33:35:35 »
Det ansees nog att klor är absolut mest effektivt att ta hand om skiten, men det har ju andra problem i just spabad. Jag använder klor emellanåt (1 ggn/mån) för att "rensa ur" (typ 30 ml), men helt ärligt har jag inte märk nått nån förbättring på vattnet efter kloranvändningen så....

Jag använder samma typ av mätstickor som du, och jag tycker de funkar tillfredställande, även om jag i en annan tråd frågar om råd på mitt halvsunkiga vatten just nu  <hmm> Jag försöker ligga på nivån "ok" enligt graderingen på burken, men det är vääääldigt svårt hålla en mer precis nivå än så med flytande dispenser.
Jag använder Aquacheck mätstickor.

Vad gäller ditt system med saltgenerator har jag tyvärr ingen aning om hur du ska göra med det vattnet, och vad som händer om du slår av systemet och testar nått annat med samma vatten, sorry.

/Urban.

Utloggad TheSwede

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2017, 08:37:31:31 »
Gör ett enkelt test efter ni badat. Ni duschar efter å ser vad som händer. Man blir torr av att bada så att smörja in sig efter är inte fel framförallt nu på vintern. Duschar innan bad det tar bort 70% av all smuts.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2017, 09:05:17:17 »
Jag tror också på upplägget nytt vatten och chockklorering till minst 10 ppm vid uppstart.
Viktigt att ni kör alla pumpar och munstycken medan det är hög klorhalt så att allt vatten omsätts i badet.
Även luftpumpen.
Låter helt otroligt att hela familjen skall vara allergisk mot brom eller saltet om ni inte överdoserat av misstag.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nesse11

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #8 skrivet: januari 25, 2017, 10:17:55:55 »
Gör ett enkelt test efter ni badat. Ni duschar efter å ser vad som händer. Man blir torr av att bada så att smörja in sig efter är inte fel framförallt nu på vintern. Duschar innan bad det tar bort 70% av all smuts.

Tack, ja det testet har vi gjort. dusch o hudkräm, så jag tror inte det beror på "vintertorrhet"

Utloggad nesse11

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #9 skrivet: januari 25, 2017, 10:22:50:50 »
Jag tror också på upplägget nytt vatten och chockklorering till minst 10 ppm vid uppstart.
Viktigt att ni kör alla pumpar och munstycken medan det är hög klorhalt så att allt vatten omsätts i badet.
Även luftpumpen.
Låter helt otroligt att hela familjen skall vara allergisk mot brom eller saltet om ni inte överdoserat av misstag.

Får nog bli en sådan variant.
Är det inte så att man ska hälla nåt i vattnet även innan man tappar ut det?  eller är det bara onödigt när man ändå kör på hårt med klor vid uppstarten?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan