VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp  (läst 23664 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2017, 08:45:51:51 »
Pipeclean brukar rekommenderas, men det beror väl lite hur gammalt ert bad är.
De som säljer kemikalier rekommenderar varje gång man byter vatten, jag är skeptisk till behovet av detta, men jag har å andra sidan aldrig kollat hur det ser inuti rören.   <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad nesse11

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #11 skrivet: januari 26, 2017, 11:08:13:13 »
Pipeclean brukar rekommenderas, men det beror väl lite hur gammalt ert bad är.
De som säljer kemikalier rekommenderar varje gång man byter vatten, jag är skeptisk till behovet av detta, men jag har å andra sidan aldrig kollat hur det ser inuti rören.   <dontkn>

Har bara haft det tre månader så man tycker inte det borde ha hänt så mycket i rören...

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #12 skrivet: mars 13, 2017, 12:26:32:32 »
Har ni hittat någon lösning på problemet än?

Fatima

  • Gäst
Fatima
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #13 skrivet: augusti 01, 2017, 12:31:06:06 »
Måste verkligen fråga hur det gick för er jag har nämligen samma problem. Vill väldigt gärna komma i kontakt med er mvh Fatima

Utloggad R

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2017, 13:28:33:33 »
Om vattnet är i balans och det kliar så är det dags att byta vatten. Om du redan har testat det gör såhär:

1. Klorera till minst 10 ppm i minst 24 timmar.
2. Kör pipeclean enligt instruktioner och byt sedan vatten (igen).
3. Klorera till minst 10 ppm i minst 24 timmar och rengör filter mycket noga.
4. Justera hårdheten till 150
5. Vänta tills klor är under 4 ppm.
6. Justera PH till 7.6
7. Håll klorhalten mellan 1-5 ppm när du badar, men se till att den är 10 ppm 1 gång varannan vecka under 24 timmar.

Kliar det ändå så lämna in ditt (kran/brunnsvatten) på analys ;)


Fatima

  • Gäst
Fatima
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #15 skrivet: november 11, 2017, 19:51:40:40 »
Hur har det gått

Prisma

  • Gäst
Prisma
SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #16 skrivet: november 09, 2019, 23:03:57:57 »
Hur har det gått
Vi köpte ett liknande bad med brom och brominator i våras. Upplevde inga bekymmer första tiden. Efter att ha kört pipecleaner och bytt vatten så får jag klåda i armveck, knäveck som oxå går över efter ca en vecka. Började smörja kroppen efter bad, vilket inte gav någon effekt. Först med kortisonsalva så blir det bättre snabbare. Jag har provat att tömma ut delar av vattnet och fylla nytt utan att fylla på nytt brom och då har det blivit lite bättre då bromhalten ligger i det lägre skiktet.

Någon som har något tips?

Utloggad Mikaland

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #17 skrivet: november 11, 2019, 21:20:09:09 »
För två år sedan när jag badade spabad 3-4 dagar i veckan utvecklade jag någon sorts allergi mot att bada och duscha i varmt vatten. Trodde det skulle gå över men efter varje spabad som nu är max en gång i veckan så kliar det längs benen och på armarna.

Klådan försvinner på ett par dagar men återkommer varje gång jag badar spa, inget händer vid bad i vanlig pool...

Har inte varit hos läkare utan min egna analys är att jag har blivit allergisk mot varmt vatten
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad Telekiter

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #18 skrivet: november 12, 2019, 10:08:13:13 »
Vi köpte ett liknande bad med brom och brominator i våras. Upplevde inga bekymmer första tiden. Efter att ha kört pipecleaner och bytt vatten så får jag klåda i armveck, knäveck som oxå går över efter ca en vecka. Började smörja kroppen efter bad, vilket inte gav någon effekt. Först med kortisonsalva så blir det bättre snabbare. Jag har provat att tömma ut delar av vattnet och fylla nytt utan att fylla på nytt brom och då har det blivit lite bättre då bromhalten ligger i det lägre skiktet.

Någon som har något tips?

Jag förstår inte riktig vad du menar med "Brom och brominator...."? Menar du fylla på med bromsalt för brominatorn?

/Urban.

Utloggad Teknikern

SV: Kroppen kliar varje gång vi badar. Hjälp
« Svar #19 skrivet: november 13, 2019, 02:20:35:35 »
Jag kör sen 2 år tillbaks saltvattenklorinator avsedd för en Intex-pool, vattentemperaturen är 40 grader, klorinatorn går 1 timma varannan dag, jag badar varannan dag minst men än har inte kroppen reagerat ett dugg på vattnet. Tilläggas ska att vattnet inte är bytt sen klorinatorn monterades så det är alltså 2 år gammalt. Filtret spolas ungefär var tredje vecka, cirkulationspumpen går dygnet runt höst, vinter och vår och håller badet varmt och vattnet är fortfarande kristallklart efter två år och baljan har inga som helst beläggningar.

Det ni kan ha drabbats av är detta:  http://www.halsatips.com/depression/2014/12/badtunnor-follikulit.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan