VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska byta line ???  (läst 21296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
Ska byta line ???
« skrivet: januari 14, 2009, 01:27:17:17 »
Hej hej!!! jag är ny här och ni verkar vara bra på det här. :)

Jo jag ska byta liner och vad har ni för råd att ge mig? Vi har en foolkpool på 4x8 stor, som följde med i husköpet <sol>. Men den behöver lite översyn, ska jag tömma och gräva samtidigt så det inte rasar in eller ut <hmm>. Om det är någon som har bilder på byte av line skulle vara kanon.

Jag ska ta lite kort medans jag gör arbetet, så får ni se om jag lyckas eller om det går åt pipan :-\

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Ska byta line ???
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2009, 09:10:03:03 »
Hej o välkommen.  :)

Du ska inte behöva gräva något för att byta liner, marken runt har satt sig under åren o ett byte går ju relativt fort. Tar för givet nu att träramen är i gott skick.
Hur gammal är poolen?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2009, 11:43:13:13 »
Jag vet inte hur gammal den är. Förra ägarna hadde gått bort när vi köpte huset. Men grannarna tror det var ca 25år sedan. för det finns vell ingen dranering på en sådan gammal pool?

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2009, 17:51:26:26 »
Hej!
Om du är orolig för marktrycket mot poolstommen när du tömmer poolen kan du kanske lägga plank tvärsöver som stöder mot sargerna.
Jag har sett bilder på en byggare som fyllde upp med grus runt poolen innan han vattenfyllde och då avlastade stommen med de tvärgående planken.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2009, 00:21:07:07 »
Hej Dacke! det var ju en bra idé ::) För då kan man ju gräva ändå om det skulle behövas, Men var tror du om dräneringen på poolen, är det standard på folkpool att dom lägger rör eller är det ägaren som bestämmer det. ??? Annars är det ju bara att börja gräva antar jag :-\

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #5 skrivet: januari 15, 2009, 07:53:26:26 »
Hej,

Försök att stötta stommen på ett eller annat sätt och ta bort linern. OM stommen är frisk så är det ju tämligen enkelt att byta och är den frisk efter så många år skulle jag tycka att det är lite onödigt att gräva efter dräbnering. OM stommen inte är frisk så får du antingen bygga ny pool --> gräva eller välja bort poolen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #6 skrivet: januari 15, 2009, 10:48:26:26 »
Ok då får man hålla tummarna då O0 O0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #7 skrivet: januari 15, 2009, 18:21:16:16 »
Hej Jontemyra!
Angående dräneringen så rekommenderar ju Folkpool det i sina kataloger. De har funnits i 40 år och byggt med trä hela tiden så den måste nog vara dränerad.
Men du får väl se då du tömt poolen.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Jontemyra

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Har börjat få häng på att!
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #8 skrivet: januari 16, 2009, 00:24:26:26 »
Jaha!! Det ska bli spännande. Jag undrar lite hur det är med linerna <hmm> är det standard mått eller är det så  att man måste mäta för att få samma storlek. Och när ska man helst byta liner, svenska vädret är ju lite lustigt nu förtiden. Jag är lite sugen på att börja byta liner, så att man har det gjort till våren-sommaren. För vi har en jäla massa trall som ska läggas, dom har ju lite billigare priser nu innan sommaren kommer. kan ni ge mig några bra billiga innköpsställen? kanske något bra företag utanför Sverige som man kan beställa hemifrån. Vi är lite sugna på turkos liner.
FÖRLÅT att jag är så frågvis av mig >ohno> Jag är ju från Snåland eller jag menar Småland.... ;)

Mvh: Jontemyra

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ska byta line ???
« Svar #9 skrivet: januari 16, 2009, 13:53:54:54 »
Hej Jontemyra!
Jag skulle nog vänta lite med linerbytet tills det blir lite varmare.
Dels är linern svårhanterlig (stel) i kyla, dels blir det väldigt kallt att stå i vattnet och skära hål och montera armaturer.

Linern är lite mindre än poolen och skall sträckas ut till full storlek genom att man fyller på vatten. Du kan nog inte montera armaturerna innan du sträckt ut ordentligt.

Angående storleken så bör du nog mäta upp poolen ordentligt innan du beställer.

Fundera också på vilken tjocklek du vill ha på linern, det finns flera olika.
Vill du ha "snap in" list som du hänger linern i?

Vilket mönster? Enfärgad, Carrara, Mosaik etc.

Många saker att ta ställning till, fundera ordentligt så du inte ångrar dig.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan