VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ska man välja pooltak??  (läst 19319 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #20 skrivet: juni 10, 2009, 22:14:12:12 »
Hej Lotteröd!

Angående plasten så stog det på någon av våra beskrivningar till taket att man inte skulle ta bort plasten som satt längs med botten av skenorna så att säga, men inann vi hade förstått detta var ju den plasten borta, så jag undrade om detta vara något kardinalfel vi gjort :D

När det gäller smutsen och det gula vattnet så sitter det längs ner mot marken och finns bara på vissa ställen. Jag såg några ställen med smuts på inann jag började spola men blev väldigt förvånad när det gula vattnet började komma. Det skulel kunan vara sågspån men det ser inte riktigt ut så. Vet itne om bilden hjälper dig heller men jag skickar med den

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Poolgiganten

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #21 skrivet: juni 11, 2009, 00:26:38:38 »

Lotteröd anropar Happy Digger för en kommentar i detta fall <help>



Ähum, måste nog erkänna att jag inte tittat så närgånget på vårt tak 8)
De små krasseliknande skotten som kom i fogen där det fanns ansamlingar av jordliknande massor från vårvinterns nedfall såg iofs mysiga ut men inget man bör ha där. Jag ska försöka titta imorgon (oops, tekniskt sett idag :D) när man ligger i värmen...
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #22 skrivet: juni 12, 2009, 08:47:28:28 »
Nu verkar denna tråd ha svängt lite från huruvida man ska välja pooltak till hur man monterar ett Klasik.
Inte mig emot förvisso eftersom jag redan handlat ett dylikt tak och som bäst håller på att försöka hitta tid att montera det.

Angående silikonandet så var min plan (om ingen annan skriker högt) att följa manualen och där kan man tyda att man ska lägga en silikonfog längs hela utsidan och längs hela insidan på nersidan av varje sektion.

När det kommer till plastens varande eller icke varande är det mer oklart (för mig). Det finns två bilder i manualen (se bild). Det verkar som att man ska applicera plasten men vad jag vet sitter den redan på.
Rent spontant hade jag nog (utan manual) rivit bort plasten, som tydligen ska sitta på utsidan men jag kan inte se nåt steg i manualen där man ska göra detta.
Slottet lät den sitta förstår jag. Hur gjorde ni andra?

Och till slut, en kommentar till Lotteröds barnsäkring. Klart intressant. Min gissning är att vi inte gör nåt åt saken tills vi för det (angenäma) problemet att vi vill/behöver vädra. Barnen är knappt 2 år resp knappt 4 månader. Den enda som badat hittills i år är vår sonpå knappt 2 (ofrivlligt, med kläder)...

/Tyrre
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #23 skrivet: juni 12, 2009, 10:48:59:59 »
Vi tog bort all plast.
Vi körde med silikon både på insidan och utsidan nertill på alla sektioner.

Majja
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #24 skrivet: juni 12, 2009, 19:29:40:40 »
Ta bort plasten och använd medföljande silikon + spruta och lägg en sträng nederst på in och utsida där plasten går ner i delen med hjul.
Sidan med all text ska vara ut mot vädrets makter och den med blå plast innåt så att säga.

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #25 skrivet: juni 13, 2009, 17:09:37:37 »
Japp.

Jag misstänkte det men visst ser det ut som att man ska sätta på plasten i manualen?
Nåväl, det är väl bara att ignorera manualen  :P
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad slottet

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #26 skrivet: juni 13, 2009, 20:57:33:33 »
Hej!

Bara för att tydliggöra så tog vi bort plasten men i manualen stod det någonstans (eller på plasten på taket) att man aldrig skulle ta bort plasten som satt nertill, alltså inte den med text på eller den blåa på andra sidan utan plastremsan som satt nertill vid kanalernas slut på varje sida.

Så det jag undrade var om vi gjort en grov miss eftersom det så tydligt stod att man inte skulle ta bort den specifika plastremsan

Vicki
poolstores 4,5*9 med roman trappa, saltgenerator, LED färgad belysning, mosaikliner, poolrobot, poollarm samt pooltak. Värmer med Maxitemp 51. Byggd våren 2009

Utloggad Tyrre

SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #27 skrivet: juli 01, 2009, 22:57:36:36 »
Som slutkläm i detta ämne kan jag bara meddela att jag nu köpt och monterat ett Klasik B och såhär långt (1 vecka) är jag mycket nöjd  O0
Det är en fröjd att myggfritt kunna ta sig ett dopp på kvällskvisten inne i "badhuset"!

Vi rev bort all plast direkt eftersom den kilades fast då vi satte kanalplastbitarna i aluminiumprofilerna.
Första dagen orkade jag inte silikona utan drog för huven och dagen därpå hade det kommit in fukt på insidan pga det mycket varma vädret. Illa!
Nu är i alla fall allt silikonat på in och utsidan.

3 st popnittänger behövdes. Den medföljande fick man slita som ett djur med och höll i 11 popnitar!
Sen lånade jag en från grannen (Biltema) men den var nog lite sliten i greppet för den pajjade efter ett tag men den nya från Biltema funkade finemang (kostade 59 kronor tror jag). Lite slit men det fungerade.

Poolen var 17 grader varm då taket åkte på och är nu 25 grader varm denna eftermiddag...

Såhär långt är pooltak the shit  <love>
8x4 meter markpool från 1984 med sliten liner, sliten sarg, gammalt sandfilter men med ett Klasik B pooltak!

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #28 skrivet: juli 01, 2009, 23:17:00:00 »

Rubriken på strängen något missvisande då det framgår att du ju redan
bestämt dig. Min åsikt om pooltak håller jag därför inne med.
 :-X
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Ska man välja pooltak??
« Svar #29 skrivet: juli 02, 2009, 01:26:05:05 »

Hej Tyrre !

Pooltak är  :D


LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag