CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärmestyrning med PLC  (läst 43931 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #60 skrivet: januari 11, 2010, 17:08:46:46 »
@Drogen: Jag ser att du använder samma typ av brytare och lamphus som jag har. I mina lamphus sitter det det glimlampor men jag tycker dom lyser för svagt :(
Vilken typ av ljuskälla använder du?

Poolgiganten

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #61 skrivet: januari 11, 2010, 17:37:24:24 »
Jag har också glimlampor. Jag kommer inte ihåg effekten på dom men sockeln är tydligen någon standard så jag köpte faktiskt lite starkare lampor på Mekonomen. Men det var mest för att det var vad dom hade på hyllan, inte för att jag upplevde dom som svaga.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Solvärmestyrning med PLC
« Svar #62 skrivet: maj 31, 2010, 20:26:11:11 »
Då har det blivit lite fortsättning på solvärmestyrningen. Till att börja med så fick jag hjälp av en god vän med att svetsa ett rostfritt tråg att sätta under pump och filter. Tanken är att ev. läckage eller dränage samlas i tråget och kan ledas ut istället för att hamna på golvet i förrådet. Dessutom ska jag sätta en läckagevakt i tråget som stoppar cirkulationen om det blir blött...

Tempgivaren för pooltempen tänkte jag sätta på inkommande vatten till pumpen men jag ångrade mig och grävde fram givaren till bräddavloppet för att kunna mäta rätt temperatur även om pumpen inte går. Lite enklare att programmera och lite roligare att logga temperaturförändringarna under t.ex. natt när pumpen inte alltid går.

Jag har nu kört skarpt några dygn och det funkar kanonbra. Jag gjorde en "bänkyta" för att kunna placera dator, våg m.m. till poolskötseln. Den funkar också som fäste för spjällmotorn som styr flödet. Programmet har justerats lite och det verkar funka som jag har tänkt.

Här följer lite bilder:


Här är givaren fäst uppifrån sargen på bräddavloppet så det inte ska bli några hål som måste tätas under vattenlinjen.


Här syns (kanske) hur givaren sticker ner i bräddavloppet och hamnar 4-6 cm under vattenytan när poolen är uppfylld.


Filterhörnan med tråget monterat och skåpet till styrningen på väggen.


En anslutning för slang att leda ut läckage eller dränage vid vintertömning av filtret.


Axeln till ventilen som styr flödet via, eller bypass solpanelerna. Spjällmotorn monteras över axeln och fästs med en skruv bara.


Här är spjällmotorn monterad. Till höger syns en bypassventil som kan ge ett justerbart bypassflöde även om den automatiska ventilen är stängd. Tanken är att kunna sänka difftrycket lite manuellt om det skulle behövas.


Datorn är ansluten och loggar statusen på alla parametrar i PLC:n med ett macro direkt till Excel. Datorn behöver givetvis inte vara ansluten för att köra anläggningen, men det är ju mycket roligare med dator... ;)


Så här kan en enkel graf se ut direkt ifrån systemet. Här har jag forcerat loggningen till var 5:e sekund så skalan är lite knepig. I början är temperaturen i poolen ca 12 grader och i panelerna 26 grader. När blå linje går till "1" startar pumpen. Efter en lite stund startas värmeautomatiken (röd linje). Ventilen behöver ett par minuter på sig att öppna sedan stiger temperaturen från givaren i solpanelen (som sitter på utgående vatten) tillfälligt när det varma vattnet når givaren. Efter en lite stund når poolens kalla vatten givaren, och tempen på utgående vatten från panelen sjunker till 15 grader. Jag har alltså +3 grader från panelerna vid detta tillfälle. Efter en lite stund stänger jag av solvärmen och tempen på det stillastående vattnet i panelen stiger. Detta gick på några minuter så tempen i poolen hann naturligtvis inte stiga...

Det som står på "att göra" är att handla, och koppla in, en läckagevakt. Dessutom skulle jag vilja ha en PT100-modul till så jag kan ansluta två tempgivare till. En för utetemperatur och en som jag tänkte montera på pumpmotorn så den stoppas om den blir för varm. Men det får bli en senare fråga...

Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag