Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gula fettklumpar  (läst 44766 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Nilking

SV: Gula fettklumpar
« Svar #40 skrivet: december 28, 2010, 22:38:55:55 »
SKit i rören säger du ;)
Jag va röris i ett tidigare liv och jag kan berätta att kapar du ett kopparrör hemma och känner med fingret i så är det "glatt", dvs inte 100% rent.
Har ni galvade rör ser man inte igenom 1m rör om man kapar..helt galet.

Poolgiganten

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #41 skrivet: februari 15, 2011, 09:00:15:15 »
hej
problemet som liknar små hudflagor vanilj vita är kalk.
detta är mycket vanligt vid hårt vatten och när ph värdet är för högt en längre tid
det brukar också vara ozinatorn som hjälper till.
för att lösa problemet andvänd special kalk lösare.
alt. discaler. kalklösare

och var mera nogrann med ph värdet

Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #42 skrivet: februari 15, 2011, 09:02:49:49 »
pipe cleaner hjälper inte
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #43 skrivet: februari 15, 2011, 14:10:54:54 »
Hej
Detta är kalkflagor som beror på att man har haft för högt ph en längre tid.
pipe cleaner hjälper inte...
du måste ha decaler eller special kalk lösare...

spa proffs
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad jerry72

SV: Gula fettklumpar
« Svar #44 skrivet: april 26, 2013, 19:58:12:12 »
Det är ju en gammal tråd men jag hade samma problem när jag startade upp vårat nya spa och fick en gulbrun kletig skit rand. Körde pipe cleaner 3 gånger med vatten byte och våtdammsugad ur allt vatten ur dysorna, och fick exakt samma skit rand igen......logiskt tänkt så borde skiten komma med det kommunala vattnet. körde till Ahlsell och köpte ett björn filter med bomulls patron som jag kopplade till slangen. Det löste alla problem ingen skit rand längre. Och filtret blev gulbrunt...känns ju fräscht när man dricker samma vatten...

Utloggad Erica

SV: Gula fettklumpar
« Svar #45 skrivet: april 26, 2013, 22:00:52:52 »
Jag tror ni talar om två olika saker här. Kalkavlagringar kan man få. Vi får dem t.ex. på pooltäcket om det kommit upp vatten på det och det torkar in. Jag tog en bild på detta pulver för ett slag sedan och skall se om jag hittar den. Men kalkavlagringar är inte kletiga utan mera som ett torrt pulver som inte smetar. Det låter mera som FETT och i så fall brukar det väl oftast handla om folk som badat med en massa sololja, hudkräm eller liknande. Kalk kan komma med dricksvattnet men knappast fett. Fett flyter ju på vattnet och sätter sig i vattenlinjen.

Utloggad overlander

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #46 skrivet: juli 13, 2015, 21:35:24:24 »
Vet att tråden är gammal har köpt nytt spa kört pipecleaner 2 gånger och efter senaste sköljningen hade jag klart vatten tills jag doserade i klarningsmedel och då var vattnet mjöligt skummigt och fullt med gul sörja.
Funderar på Spabad

Utloggad matrad

SV: Gula fettklumpar
« Svar #47 skrivet: mars 26, 2021, 12:56:55:55 »
Vet att tråden är gammal har köpt nytt spa kört pipecleaner 2 gånger och efter senaste sköljningen hade jag klart vatten tills jag doserade i klarningsmedel och då var vattnet mjöligt skummigt och fullt med gul sörja.

Väcker gammal tråd då jag råkat ut för samma....

Det där satans "pool clear" eller vad man benämner det som verkar vara som besatt av djävulen....

Har tömt polen, torkat ur och det kommer fortfarande lite gult gunk och skum när jag slår på luftjetsen.
Har precis varit och snackat med folkpool och har kört i en gigantisk mängd klor och "spachock" som hjälpte säljaren med hans jacuzzi.
Även stoppat i två sånna svampar som skall suga upp det gula gunket och dom två vart fulla direkt...

Tydligen så har dom slutat rekommendera klarningsmedel till jacuzzis på den poolbutiken, mer strul än nöjje tydligen.

Men får vänta någon dag till så får man se.

Men har någon annan något tips som råkat ut för samma och kommit fram till en lösning?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Gula fettklumpar
« Svar #48 skrivet: mars 30, 2021, 21:48:49:49 »
Hej,

Som du skriver en gammal tråd och samma problem uppstår ändå.

Gissar att ni badat en hel del? Vi badande utsöndrar en hel del som ger upphov till bundet klor.

Skriv gärna vilka kemikalier du använt. Har du använt ”klor” och spachock samtidigt så tar dessa ut varandra som desinfektionsmedel.

Vidare brukar det vara samma typ av kemikalier som ger klart spa som en pools flockningsmedel. Oftast trevärt aluminium.

När du tillsätter rikliga mängder klor kommer det sista steget av bundet klor att bildas (trikloramin) den är gul och oljig. Flyter på ytan, opolär.

Det finns en ramsa som heter lika löser lika. Fett kan lösas i olja. De är opolära. Salt kan lösas i vatten för att de båda är polära.

Tensider är; tvättmedel, avfettning osv. De har två delar. En polär del och en opolär del. Ena delen vill vara i vatten och den andra delen i opolärt.

Anta att du kör en pipe-clean som består av tensider. Samma som vanligt diskmedel. Kan ge skum.

Du tillsätter klor, den sista formen av bundet klor, trikloramin bildas (gul).
Sen tillsätter du ditt klarningsmedel som bildar en vit gegga för att fånga in partiklar.

Tillsammans ger detta en gelekonsistens. Vidare det gula är samma gula som i fettabsorbatorn, bundet klor.

Så det du ser är en emulsion av dessa.

Alltså mycket bad ger ammonium/ammoniak. Med klor bildar det bundet klor.
Då behövs mer klor. Dock inte spaklor.

Roger

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Gula fettklumpar
« Svar #49 skrivet: mars 31, 2021, 09:15:51:51 »
Vidare brukar det vara samma typ av kemikalier som ger klart spa som en pools flockningsmedel. Oftast trevärt aluminium.

Det är just sådana kill-gissningar som ger folk problem med vattnet. Flockmedel baserat på Polyaluminiumklorid, dialuminiumkloridpentahydroxid eller annan typ av aluminiumklorid används till sand- eller glasfilter. I reningsanläggningar med pappfilter skall inte denna typ av flockmedel användas då det sätter igen porerna i filtret med problem som följd.
Till spabad och andra pooler med pappfilter rekommenderas exempelvis Delphin Spa Gentle Cleaner, ett flockmedel som inte är baserat på aluminiumklorid.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag