CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur tätar man poolbelysning som läcker  (läst 21241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolhajen

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #10 skrivet: mars 15, 2010, 11:53:47:47 »
Kunder som klagar på att deras pool läcker är skitjobbiga!  :-\ Framförallt när dom har rätt!  O0
Det är inget kul backjobb att leta läckage men som montör har måste man ju göra rätt för sig. Kontakta folkpool och förklara läget. Du har ingen rätt att kräva något av folkpool men dom borde ju ha ett intresse i att deras montörer gör ett bra jobb och att kunderna är nöjda i slutänden. Hjälper inte det är det får du vända dig till ARN.

När det gäller att hitta läckan är det som någon skrev tidigare enklast att fylla poolen och vänta till det slutar sjunka men i ditt fall kommer det ta halva sommaren om det är en bit ner.
Jag skulle börja med att frilägga runt lampan och se om det är fuktigt. Är det fuktigt på utsidan av poolstommen så kommer vattnet från kabeln / kabelröret. Är det torrt där så blir det jobbigare. Gräva upp runt trappan är tämligen meningslöst för om det är läckage där kommer vattnet fortfarande vara på insidan av trappan / poolstommen. Det är heller inte speciellt vanligt att det läcker vid trappan. Sikta på lampan eller rörsystemet.

/HW

Poolgiganten

Utloggad Poolmann

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #11 skrivet: mars 15, 2010, 15:15:58:58 »
Hej Poolhajen
Jag har ca 65 cm vatten i poolen nu, kan jag tappa ut ytterliggare 30 cm
så jag kommer att täta lampan från insidan? Räcker det att staga poolen med reglar tvärs över med 80 cm mellanrum ? Jag tror också att det är lampan som läcker. Men som någon skrev i tidigare inlägg är det lite väl stort läckage för att vara lampan eller vad tror du ? Jag kommer nog att satsa på att ta bort listerna runt trappan dra åt skruvarna och på med tätningsmassa och Täta kabelröret från lampan. Därefter fylla upp poolen och vänta och se. Det hade varit skönt om man äntligen hade fått poolen tät.

Utloggad Poolhajen

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2010, 22:35:32:32 »
Om det är kabelröret som läcker så är det inte för mycket. Det kan lätt rinna ut ett par kubik per dygn den vägen om man missat att dra åt dragavlastningen / tätningen där elkabeln går in i röret. Sikta på att täta där och mosa in syrafast silicon i slangen / röret.

Jag törs inte svara på hur tillvida du kan tömma din pool eller inte. Framförallt inte så här års när det är vattensjukt i marken men stagar du upp väggarna "borde" det inte vara någon fara. Akta linern bara!

/HW

Utloggad utopiazz

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2010, 14:20:48:48 »
Varför försöker du att täta läckorna själv? Om du nu hittar lackan och försöker täta den men inte får det tätt har jag svårt att tro att du kan få hjälp av montören (iaf inte på garanti)

Kontakta montören och se till att dom gör rätt för sig

Utloggad Poolmann

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #14 skrivet: mars 17, 2010, 16:17:24:24 »
Ok
Stort tack för tipset. Kan mycket väl tänka mig att dom har glömt
att dra åt dragavlastningen så att det är där det läcker. Det blir ytterliggare en reklamation som man får fixa själv. Men man har ju lärt sig en del på resans gång, var man inte ska köpa pool till exempel.

Svar
Varför jag fixar läckan själv. Jag har försökt att få hit Folkpool i snart ett år men inte så mycket som ett svar har jag fått, har till och med mailat högsta ledningen. Nu vill jag inte ha hit dom för allt smör i Småland.
Så garanti är inte mycket värd i detta fallet. Men får jag bara stopp på läckan så är jag nöjd med min pool.

Utloggad utopiazz

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #15 skrivet: mars 17, 2010, 22:33:29:29 »
Svar
Varför jag fixar läckan själv. Jag har försökt att få hit Folkpool i snart ett år men inte så mycket som ett svar har jag fått, har till och med mailat högsta ledningen. Nu vill jag inte ha hit dom för allt smör i Småland.
Så garanti är inte mycket värd i detta fallet. Men får jag bara stopp på läckan så är jag nöjd med min pool.

Misstänkte att det var på det viset.

Är det Folkpool själva som du reklamerat till eller är det till deras ÅF/Montör?  Den här typen av fel borde falla under konsumenttjänstlagen och då bör garantin på monteringen gälla i 10år men det har du säkert läst dig till redan. En anmälan (eller iaf hot om) till KoV kan också göra susen.

Utloggad Poolmann

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #16 skrivet: mars 24, 2010, 17:26:16:16 »
Jag ringde en poolsäljare som jag har stort förtroende för och skulle beställa silicon till att täta lampan
Han sa att jag skulle lägga på bubbelplast och strunta i siliconen. Han sa att det till 100 % är avdunstning.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Kan det försvinna ca 600 liter på 10 dagar genom avdunstning. Jag har pooltak och värmepump
så jag har varmt badvatten (28 grader) på kvällen när man ska ta ett dopp är det väldigt varmt o fuktigt, typ tropisk värme under pooltaket
och det hänger droppar i taket. Vid soligt o fint väder är det säkert 40 grader under taket. Är det någon som har samma typ av pool och problem som jag som kan svara på detta.

Utloggad utopiazz

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #17 skrivet: mars 25, 2010, 11:08:35:35 »
Han sa att jag skulle lägga på bubbelplast och strunta i siliconen. Han sa att det till 100 % är avdunstning.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Kan det försvinna ca 600 liter på 10 dagar genom avdunstning.


Inte helt omöjligt. I vår pool så gör bubbelplasten stor skillnad på avdunstningen.


Utloggad Poolmann

SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #18 skrivet: mars 25, 2010, 19:06:49:49 »
hej
Har du också pooltak och ca 28 grader i vattnet ?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur tätar man poolbelysning som läcker
« Svar #19 skrivet: april 03, 2010, 11:46:06:06 »
Kan den mängden vatten (600 liter på 10 dagar) vara avdunsting?

Ponera att du har 40m3 vatten o vattendjup på 140cm, det ger 285 liter/cm. Vilket innerbär 2.1 cm nivåsjunkning på 10 dagar, det har jag aldrig varit i närheten av, högst 1cm under värsta högsommaren. Annars är det ungarnas bad o lek som är det största boven till att vattennivån sjunker i en pool.

Jag har inget pooltak, men eftersom vinden o dess hastighet o fuktighetsnivå har en stor betydelse för avdunstningen så borde ett pooltak ha mindre avdunstning än liknande förutsättningar utan pooltak. Jag har ca 26grader i mitt vatten o använder solfolie när vi inte badar.

Kanske kan någon med pooltak avgöra ifall detta kan vara rimligt eller inte, för mig låter det orimligt.

Får du samma resultat oavsett väder, med eller utan  pooltak!?!?

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag