CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storpool beställd  (läst 42188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pake

Storpool beställd
« skrivet: februari 21, 2008, 20:36:58:58 »
Hej!
Jag är ny här på forumet, bra läsning här på poolforum!
 
Har 3 tjejer hemma i åldrarna 4-6-38 som har röstat för att vi ska ha en pool till sommaren, så jag tittade runt lite och bestämde mej för en storpool från j&f.  6,1x3,6x1,32 lagom stor för våran tomt tror jag. Ska börja gräva så fort kärlen släpper i backen!

Tänkte ha den här tråden som projekttråd, kanske finns erfarna poolbyggare här att bolla framtida funderingar med?!

Hoppas att det blir ett bra poolår!
/Pake

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storpool beställd
« Svar #1 skrivet: februari 22, 2008, 07:30:48:48 »
Välkommen till forumet!

Om sommarn blir lika varm som vintern lär det bli en bra poolsommar, vi får hoppas på det bästa!
Lycka till med ert projekt och rapportera allt eftersom det fortskrider, alla som bidrar med erfarenhet från sina poolbyggen hjälper ytterligare många fler att hitta nåt som passar deras plånbok, tomt och kravbild.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storpool beställd
« Svar #2 skrivet: februari 22, 2008, 15:44:57:57 »
Velkommen ja, tenkt noe på oppvarmingen, selv om Rickard spår mye sol og varme  :o

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool beställd
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2008, 21:15:58:58 »
Välkommen i gänget 8)

Köpte själv en storpool förra året från JoF och är väldigt nöjd förutom att jag ångrar att jag inte direkt köpte VP.

Kolla gärna in mitt byggehttp://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Sedan finns det massor med andra bra byggen som jag själv hade mycket nytta o glädje av. <sol>

Väntar med spänning på dina byggbilder.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #4 skrivet: februari 25, 2008, 00:53:41:41 »
Ska prova att värma med "pemslangsolfångare" hade jag tänkt. Rinkabyrör säljer 300m sling för ca 1200kr. 
Inte mitt montage på bilden men ungefär samma idé, har tänkt att göra ramar med glas på som slangen får ligga i.
Troligen blir det nog så att vi köper en luft-vatten värmepump nästa år till huset och då kan ju den användas till att värma poolen också.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2008, 13:40:20:20 »
När jag beställde poolen frågade J&F om det gick bra att betala i förskott eller mot faktura istället för postväxel men det gick tydligen inte.. så i dag åkte jag till banken på min lunch och hämtade postväxeln som poolen ska betalas med, de tog ca 30 minuter i kön på banken, lite onödigt förfarande tycker jag...

Lite funderingar:
Ni som har köpt vp till era pooler, vad har ni valt?
Nån som kör luft-vatten vp för husvärme och varmvatten med växlare för pool?
"Min" solvärmelösning, vad tycker ni om den?

Den här veckans projekt:
Ska börja riva och slita i altanen som ska bli soldäck den här veckan, det är ju rena vårvädret redan nu! 

/Pake

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #6 skrivet: februari 27, 2008, 13:17:04:04 »
Idag kom poolen!

Utloggad Fia

SV: Storpool beställd
« Svar #7 skrivet: februari 27, 2008, 13:21:58:58 »
Det närmar sig att starta!! O0
Mycket jobb men sen alldeles underbart!  <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storpool beställd
« Svar #8 skrivet: februari 27, 2008, 13:22:22:22 »
..........Ska börja riva och slita i altanen som ska bli soldäck den här veckan, det är ju rena vårvädret redan nu! ...

Følg på med bilder, vi elsker å se andres framdrift  <love>

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #9 skrivet: februari 27, 2008, 14:45:59:59 »
Bilder kommer

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #10 skrivet: februari 29, 2008, 20:55:34:34 »
Har funderat lite hur jag ska styra värmen från solfångarna. De färdiga lösningar som jag hittade när jag satt och surfade var dyra tycker jag, dom flesta verkar gå på flera tusen... dyrt... Tillslut så hamnade jag på http://snibe.se/regler/regler.htm där det finns byggbeskrivning på en solfångarstyrning. Om man köper grejorna hos ELFA.se kostar styrningen runt 450-500kr.
 
Jag hade lite flyt och hittade de mesta jag behövde i våra gömmor på jobbet, lödde ihop ett fungerande testkort idag :)
Byggsatsen känner av tempen på två ställen, en givare i poolen (acktank står det i ritningen, men det går nog bra att ha en pool där istället) och en i solfångaren, är det varmare i solfångaren än i poolen dras ett relä och är det lika eller kallare i solfångaren jämfört med poolen så släpper reläet. Det går även att tvångsköra reläet så pumpen går hela tiden. Reläet kan styra t.ex. en pump eller en återfjädrande spjällmotor (3-vägsventilstyrning), tack för spjällmotortipset Mikkola!
Reläet som jag använder har två kontaktfunktioner så om jag vill kan jag både starta/stoppa en pump samt styra en 3-vägsventil med en spjällmotor.
Jag ska komplettera med en av och på brytare så styrningen kan stängas av helt.


Nu hoppas jag att det inte blir skitväder i helgen, vore skönt att börja modda altanen.
Ha det gott!

/Pake
« Senast ändrad: februari 29, 2008, 21:20:19:19 av Pake »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storpool beställd
« Svar #11 skrivet: mars 01, 2008, 07:59:29:29 »
 O0....sånn blir det prylar av.....

For 990 danske kroner får du en ferdig loddet med 2 følere, men klart at det kjenns bettre å lage en selv  <sol>

Styring
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 08:07:10:10 av Bidda »

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #12 skrivet: mars 01, 2008, 08:42:40:40 »
Jo det är rätt roligt att bygga saker själv, specielt när det inte kostar något ;) men tack för tipset Bidda!
(Min har en lysdiod :)  .. det du hehe)

Måste nog lära mej att använda norska och danska när jag googlar...


Har räknat lite på hur dyr solfångarna blir, landar på ca 400kr m², kanske blir billigare att köpa färdiga i alla fall..

Uppbyggnad solfångare 4,8m²:
50mm stenullsisolering
svart tp20 plåt
300m 16mm pem-slang
tp20 plastskivor
ram av tryckimp.

4,8m² solfångare: ca 1900kr
kr/m²:  395kr
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 09:05:15:15 av Pake »

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #13 skrivet: mars 01, 2008, 09:40:03:03 »
Har gjort en liten prisundersökning nu:

www.primastar.nu                319kr/m² (Absorbatorrullar & samlingsrör)
www.hempool.se                 331kr/m² (Texsun,  UV-beständig polymerduk)
www.jf-fritid.se                   420kr/m² (PVC matta)
http://www.lainex.se/          877kr/m² (Absorbatorrullar & samlingsrör)

lainex & primastar verkar ha samma produkt.. men det skiljer över 500kr per m²... konstigt   :o

Ingen av solfångarna är inbyggda i lådor, så det borde bli något lägre effekt på dom än hemmabygget som jag skissar på.
Det här måste jag fundera på...

Ni som har erfarenhet av solfångare, vad tycker ni?
Köpa färdigt eller bygga själv?
Köpa färdigt och bygga in i lådor?

Var det från primastar du har köpt dina Bidda?
« Senast ändrad: mars 01, 2008, 09:49:29:29 av Pake »

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storpool beställd
« Svar #14 skrivet: mars 01, 2008, 11:07:56:56 »
Kjøpte mine ferdig fra www.partnerline.no men er av samme type som primastar.
Har du vind utsatt tak du legger dette på kan det være noe å hente, bygger du inn mister du direktestrålingen.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #15 skrivet: mars 04, 2008, 11:12:47:47 »
Det brukar blåsa en hel del där vi bor, så jag kör nog med hembyggevarianten av solfångare.

Om flera solfångarpaneler ska kopplas ihop, ska dom seriekopplas eller paralellkopplas?  <hmm>

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storpool beställd
« Svar #16 skrivet: mars 04, 2008, 11:21:15:15 »
Kommer litt an på størrelsen men normalt er paralellkoblet og diagonalt inn/ut av systemet.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #17 skrivet: mars 10, 2008, 21:16:19:19 »
Börjar bli grymt velig hur vi ska göra med uppvärmningen. Det finns ju riktigt billiga värmepumpar, frågan är om man vågar köpa en sån.
Hittade en 6kWh för 12500kr+moms (=15265kr).  ( http://www.warmforless.com/?ref=prisjakt&artnr=PH15 ), blir ju nästan samma pengar som en solvärmeanläggning... hmmm... kanske vi ska köra en kombination.. solvärme+billig värmepump... HJÄLP!!!

Någon som har köpt av Warmforless eller har erfarenheter av Fairland pumpar?

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #18 skrivet: mars 10, 2008, 21:31:03:03 »
Börjar bli grymt velig hur vi ska göra med uppvärmningen. Det finns ju riktigt billiga värmepumpar, frågan är om man vågar köpa en sån.
Hittade en 6kWh för 12500kr+moms (=15265kr).  ( http://www.warmforless.com/?ref=prisjakt&artnr=PH15 ), blir ju nästan samma pengar som en solvärmeanläggning... hmmm... kanske vi ska köra en kombination.. solvärme+billig värmepump... HJÄLP!!!

Någon som har köpt av Warmforless eller har erfarenheter av Fairland pumpar?
hek pake
verkar ju skitbilligt hälften av vad jag gav för min i oktober 2007, är garanti och kvaliten bra så ,"bare o köp"
//carlos O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #19 skrivet: mars 10, 2008, 21:59:51:51 »
http://fairland.com.cn/swimming-pool-heater-c-75.html står det att dom har 5 års garanti på värmeväxlaren och 3 års garanti på resten...
Undrar om det är så i Svedala också... ska ringa eller maila warmforless-firman i morgon.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #20 skrivet: mars 10, 2008, 22:06:38:38 »
Läste lite mer på warmforless sida, 5 års garanti på kompressor, 1 år på resten... Men det verkar ju vara mer riktat mot luft-luft pumpar..

Hittade lite mer info om pumpen:
http://www.pool-waermepumpen.at/Schwimmbadwaermepumpen/waermepumpenanleitung_wellix.pdf
« Senast ändrad: mars 10, 2008, 22:11:00:00 av Pake »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #21 skrivet: mars 10, 2008, 22:21:35:35 »
Läste lite mer på warmforless sida, 5 års garanti på kompressor, 1 år på resten... Men det verkar ju vara mer riktat mot luft-luft pumpar..

Hittade lite mer info om pumpen:
http://www.pool-waermepumpen.at/Schwimmbadwaermepumpen/waermepumpenanleitung_wellix.pdf
du får väl räkna med 4000kr i monteringskostnad om du inte gör det själv
//carlos >rulla<
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #22 skrivet: mars 11, 2008, 08:01:57:57 »
Det borde väll inte vara så svårt att installera en sån pump, vatten in vatten ut + förbikoppling, 1st 230v uttag... missar jag nått??

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #23 skrivet: mars 11, 2008, 09:08:32:32 »
Det borde väll inte vara så svårt att installera en sån pump, vatten in vatten ut + förbikoppling, 1st 230v uttag... missar jag nått??
helt rätt! O0
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #24 skrivet: mars 11, 2008, 09:53:22:22 »
Har kollat upp Warmforless lite granna nu, företaget som driver den hemsidan heter Punta Affärsutveckling AB, org.nr, 556642-6291.
Dom har 2 st pumpar som dom testar just nu i Skåne men inga för leverans förän juni-juli. Han jag pratade med sa att dom hade lagt upp dom på warmforless-hemsidan bara för att kolla om det fanns nått intresse.

Det ser ju ut som att det bara är att beställa, så nu är jag skeptisk... *suck* igen.. de får nog bli solfångare    :-\

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #25 skrivet: mars 11, 2008, 10:04:27:27 »
Har kollat upp Warmforless lite granna nu, företaget som driver den hemsidan heter Punta Affärsutveckling AB, org.nr, 556642-6291.
Dom har 2 st pumpar som dom testar just nu i Skåne men inga för leverans förän juni-juli. Han jag pratade med sa att dom hade lagt upp dom på warmforless-hemsidan bara för att kolla om det fanns nått intresse.

Det ser ju ut som att det bara är att beställa, så nu är jag skeptisk... *suck* igen.. de får nog bli solfångare    :-\
Hej igen Pake!
Jag köpte min värmepump från Svenska Poolfabriken i Piteå, är helnöjd fast den kostade en del.
Ska man satsa så mycket pengar skall det vara kvalitet samt en leverantör man vet lever i framtiden samt att
norrlänningar är lätta att prata med.
Skall du köpa solfångare system istället för VP så tror jag att du ångrar dig sedan eftersom den bara ger varmt vatten när solen skiner.
Läs all info här på sidorna angående solfångare och värmesystem, om du inte redan gjort det?
Detta forum är fantastiskt man kan prata med ett hundratal människor och i regel alltid få ett vettigt svar
man lär sig lite varje dag
//carlos
« Senast ändrad: mars 11, 2008, 10:08:01:01 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #26 skrivet: mars 11, 2008, 11:23:11:11 »
Ska sluta vela!  snart ;) Har ju faktiskt inte fått upp poolen än ;)

Bra att ni finns att bolla funderingar med! Jag är sån att jag vill lära mej så mycket jag kan när jag sätter igång med nått projekt, så det är rackarns bra att det här forumet finns! Jag har nog snart läst igenom det mesta här på poolforum.  ;)

/Pake

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #27 skrivet: mars 13, 2008, 09:58:41:41 »
Har bestämt mej hur jag ska bygga botten till poolen.

1. Viraduk (ungefär som geotex.duk)
2. Paddad singel + dränering runt om
3. Viraduk igen (kanske inte behövs?)
4. Isolering (Cellplast XPS Floormate 50mm)
5. Paddad stenmjöl
6. Viraduk som underlag till linern

Hur mycket stenmjöl måste man ha för att kunna padda för att det inte ska gå isär om man har isolering under?
Har sökt igenom forumet men hittade inte riktigt svar på det.

EDIT:
Sprang nyss ihop med en grävare, han sa att 100mm stenmjöl borde fungera bra. :)
« Senast ändrad: mars 13, 2008, 11:14:21:21 av Pake »

Utloggad Fia

SV: Storpool beställd
« Svar #28 skrivet: mars 13, 2008, 19:29:09:09 »
Punkt nr.3 är bra för annars är risken att isoleringen trycks ner i singlet.
Angåend stenmjölet så har jag för mig att forumisterna har nämt att 5cm ska räcka.
Har jag fel?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolbyggare för dig.

SV: Storpool beställd
« Svar #29 skrivet: mars 18, 2008, 15:34:50:50 »
Hallå..  Jag har varit poolbyggare under alla år så behöver du fråga något så varsågod.

« Senast ändrad: mars 18, 2008, 19:25:55:55 av Fia »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool beställd
« Svar #30 skrivet: mars 18, 2008, 16:40:13:13 »
Hej

Tänk på att de inre stödplattorna till sidostöden går ner ca 100mm ner i översta lagret av stenmjöl, mao det ligger direkt ovanpå isoleringen (isoleringen måste tåla detta).  Det betyder att översta lagret av stenmjöl bör vara 12-15cm tycker jag. Sedan grävde jag även ner marksten (5cm tjock) som varje skenskarv vilade på.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #31 skrivet: mars 18, 2008, 21:19:15:15 »
Poolbyggare för dej -> Skönt att veta! Kommer säkert hundra frågor till från mej  O0

Ronson-> Jag har ett gäng 40x40x5cm betongplattor som jag har tänkt att använda under stödplattor mm, skulle det vara dumt att göra hål i isoleringen och stoppa ner betongplattorna där? Det blir nog 5cm isolering jag kommer att använda och då blir det precis 10cm stenmjöl som behövs. 10cm singel under som dräneringslager.

Var förbi vår lokala folkpool ÅF och tittade på deras solfångare, säljaren sa att många väljer vp nuförtiden och att dom kommer att ha en passande pump för 19900kr i april. Den ska tydligen ge 9kW när man stoppar i 1,7kW vid 15`c lufttemp. låter riktigt intressant. (för bra för att vara sant??) :-\

Det har inte blivit så mycket gjort än, det snöar.. glömde bort att det faktiskt bara är mars...  :o Ska få tummen ur och ta lite bilder där poolen ska sättas upp

/Pake

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #32 skrivet: april 05, 2008, 21:29:13:13 »
Idag sattes spaden i gräsmattan!
Jag ska återvinna gräsmattan till ett annat ställe i trädgården, när den är borta ska jag ta hit en grävare eller hyra en minigrävare och leka sandlåda en helg :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storpool beställd
« Svar #33 skrivet: april 05, 2008, 22:51:15:15 »
5 cm stenmjö ovanpå en vira är minimum, risk finns att stenmjölet glider undan när du försöker "padda" det.

Jag skulle inte lägga en vira direkt under linern, tror det finns risk att linern lätt veckas när man "vrider" sig i poolen, satsa på nåt underlag som inte innehåller organsikt material (mögel, svamp, bakterier) och som inte är lika "glatt" som viraduk.
Konstgräsmatta används rätt ofta, kanske skulle du fundera på det?

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #34 skrivet: april 06, 2008, 22:18:40:40 »
Vart hittar man sånt där konstgräs?

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #35 skrivet: april 06, 2008, 23:25:27:27 »
Konstgräs har de på Silvan. Det finns säkert fler bygghandlare som också har det.

Rickard har rätt. En vira duk är för glatt. Jag har själv det och det blir mycket veck på botten. Det blir nog konstgräs för mig också, eller sån där byggmatta (liggunderlag).


/Kenneth
Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #36 skrivet: april 06, 2008, 23:53:30:30 »
Har du plastvira eller torkvirafilt? Filten är lite strävare än plastviran..

Utloggad Lars W

SV: Storpool beställd
« Svar #37 skrivet: april 07, 2008, 23:04:33:33 »
Fast jag tycker det är Roine över allt vad J&F Fritid, Primastar och hempool säljer. Det verkar inte vara några rejäla grejer. Jag tror inte på konceptet att alltid ha det billigaste hela tiden, framför allt inte när det gäller något så viktigt som pool.
Men jag kan ha fel. Hör av dig hur det går.
Jag vill ha bra god service och saker av kvalité. Kosta vad det kosta vill  8)

Mvh Lasse

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #38 skrivet: april 08, 2008, 13:01:35:35 »
Och det hade med vad att göra?

Utloggad Pea

SV: Storpool beställd
« Svar #39 skrivet: april 08, 2008, 19:05:11:11 »
jag köpte betongmatta, typ liggunderlag, funkar kanon, mjuk att gå på, isolerar, inga hälavtryck, åldersbeständig. själv är jag skeptisk till konstgräs, vad händer efter några år? risken för kondens under linern är uppenbar, möglar inte konstgräset?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Storpool beställd
« Svar #40 skrivet: april 11, 2008, 21:52:02:02 »

Hej, jag kan inte det här med viror till 100% men så här har jag för mig:


Bild på pappersmaskin

Det tre vanligaste typerna av viror är Formningsvira, Pressvira (pressfilt) och Torkvira. Formnings och torkviran är en plastväv medans pressviran är nålad filt.

Formningsviran är väldigt tunn och jag skulle tippa på att den fungerar dåligt som poolunderlag.
Pressviran tror jag skulle fungera alldeles utmärkt som poolunderlag eftersom den är mjuk och inte alls så glatt. Kan nog jämföras med betongmatta eller konstgräs.
Torkviran (som jag själv har under poolen) är styv, vilket är kanon när det gäller att dölja mindre ojämnheter i underlaget. Om man har isolering under poolen döljer den skarvarna perfekt. Problemet är att det blir glatt mellan linern och viran och resultatet är en massa småveck i linern. Tilläggas ska att om man är försiktig och tar det lungt i poolen så är det inga problem. Vecken började komma när barnen kom på att man kunde göra virvlar genom att springa runt i poolen (rund pool).

Hoppas att jag har rett ut en del när det gäller viror under pooler
Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #41 skrivet: april 11, 2008, 22:40:37:37 »
 O0 Bra förklaring!


Status på vårat poolprojekt:
Vi började ju så smått att gräva upp gräsmattan i söndags, på måndagen bytte jag bromsbelägg på bilen och passade på att byta till sommardäck. Naturligtvis började det att snöa som f.. dan där på  >:( , så nu väntar jag på att snön ska försvinna så återvinningen av gräsmattan kan fortsätta.
Har tänkt att gropen ska bli ca 4,5x8m. Är det tillräkligt för att det inte ska bli trångt med en 6,1x3,6 ovalpool?
(Djupet blir ca 0,6-0,7m för att passa ihop med befintliga altanen.)
« Senast ändrad: april 11, 2008, 22:59:19:19 av Pake »

Utloggad Ante

SV: Storpool beställd
« Svar #42 skrivet: april 12, 2008, 10:09:18:18 »
Längden på gropen är tillräklig och bredden likaså, men du måste nog ta lite mer där stöttorna (stöttan  <hmm> ) skall stå
för de går ut en bra bit.
Läs denna länkwww.poolforum.se/forum/index.php?topic=978.0 där står en hel del om grävning till storpool

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #43 skrivet: april 12, 2008, 12:59:09:09 »
Tackar för det!

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #44 skrivet: maj 07, 2008, 17:59:22:22 »
Uppdatering från poolbygget:

Poolbygget har stannat upp en del då min far blev väldigt sjuk och dog den 17:e april. Veckan efter min fars bortgång kändes det bra att slita ut sej och bli riktigt trött, lättare att sova på kvällarna då, så jag har grävt gropen med spade och fraktat bort med skottkärra...
Nu är gropen så gott som klar och ska planas ut med bärlager osv.

Idag tog jag en sväng till en bygghandel och frågade pris på isolering och betongmatta. Ecoprim 50mm (xps) får jag för 134kr/m² är det ok?
Betongmattan hade dom lite över sen dom byggde ut sin affär så den skulle jag få till ett bra pris sa han. Någon som har koll på m² priset på betongmatta?

mvh/ Pake
« Senast ändrad: maj 08, 2008, 10:50:26:26 av Pake »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool beställd
« Svar #45 skrivet: maj 07, 2008, 21:19:34:34 »
Förra året gav jag 23kr/m2. Var då tvungen att köpa en hel rulla 1X50m, men behövde bara använda hälften och den andra hälften sålde jag vidare till en annan poolbyggare.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #46 skrivet: maj 07, 2008, 21:40:09:09 »
Tackar! Det blir intressant hur mycket dom vill ha. Firmagubben sa att jag inte behöver köpa hel rulle bara det jag behöver :)

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #47 skrivet: maj 08, 2008, 15:39:06:06 »
Nu har jag fått pris på betongmattan. 25kr/m² är väll rätt ok när jag inte behöver köpa hel rulle?
Ni som har betongmatta under linern, har ni tejpat skarvar med silvertejp eller nått?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool beställd
« Svar #48 skrivet: maj 08, 2008, 17:28:22:22 »
Jag använde silvertejp 3M (den vanliga byggmax kvaliten är för dålig). Mina skarvar syns i poolbotten, därför tror jag att man skall lägga de omlott och skära igenom båda två innan man tejpar ihop de. Upptäckte även att den expanderade rejält i soljus så vi var glada när den gick i moln (såg ut som ett livtet vågigt hav).

Jag la även betongmattan under vallen. så den skulle hjälpa till att trycka ner den.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #49 skrivet: maj 08, 2008, 23:22:08:08 »
Ronson hur ser botten ut nu, fortfarande vågig? Är du nöjd med valet att lägga betongmatta under linern?

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #50 skrivet: maj 12, 2008, 23:13:47:47 »
Måste man ha dräneringsrör och uppsamlingsbrunn? Det börjar bli tråkigt att gräva... :o
Det är lera i botten av gropen som är ca 50cm djup, jag kommer att jämna ut med ca 10cm makadam 8-16mm

Edit:
Vi fixade till dräneringen, grävde ner en plasttunna i ena hörnet och anslöt dräneringsslangarna.
Äntligen klar med gropen (hoppas jag) i morgon kommer makadamen & stenmjölet :)
Bilder kommer så fort mina barn berättar vart dom har gömt min kamera...
« Senast ändrad: maj 13, 2008, 21:23:49:49 av Pake »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Storpool beställd
« Svar #51 skrivet: maj 14, 2008, 20:48:10:10 »
Vågigheten försvann så fort solen försvann och sedan trycktes det ner av vattnet. Betongmattan funkar bra för mig, mitt misstag var att jag inte skar igenom båda mattorna samtidigt vid skarvarna och jag glömde ta hem en padda för att trycka till stenmjölet under betongmattan (de 3-4cm som man lägger i poolen för att dölja dragplåtarna på en storlpool). Därför är min botten lite smågropig, men inget som jag stör mig på längre.

Har ni hittat kameran än ;D Längtar efter lite byggbilder :)

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #52 skrivet: maj 14, 2008, 21:39:42:42 »
Hittade kameran under soffan..   <hmm>

Min tanke är att använda den upphöjda altanen som en del i pooldäcket, den ska byggas om en hel del men målet i år är att få poolen badklar resten får jag se om jag hinner med.

Ursäkta röran

Så här långt har vi kommit:


Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #53 skrivet: maj 14, 2008, 23:21:40:40 »
I morgon (torsdag 15 maj) ska det paddas, isoleras, skottas stenmjöl! Sen är gropen förhoppningsvis klar för att få en pool i sej.

Kollade på vädret och det verkade inte så lovande dom kommande dagarna. Jag är inte så förvånad, det brukar bli så när det vankas utomhusarbeten. Kanske inte bästa veckan att ta ledigt från jobbet för att få upp poolen.

Hur varmt måste det vara när linern ska monteras? Går det att göra om det är under 10´c??

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #54 skrivet: maj 15, 2008, 13:57:22:22 »
Torsdag 15/5-08 13:53

Suck!   >:( :(
Sitter och väntar på stenmjöl, blev lovad ett lass på förmiddagen men än har det inte dykt upp någon lastbil. Tråkigt när firmor inte håller vad dom lovar!
Jag har paddat makadamet med 7 överfarter med en 135kg padda, ganska roligt arbete :) iaf första 30min sen börjar det bli jobbigt i händer och armar. Isoleringen är på plats, limmad med pl200 och tejpad med silvertejp.
Nu är det bara stenmjölet som ska i sen är det dags att sätta upp poolen :)
Hoppas åkaren kommer snart.... 

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #55 skrivet: maj 15, 2008, 20:36:56:56 »
Lastbilen kom till slut!
Nu är stenmjölet utskottat, invägt, paddat osv :)
Ska kontrollera med avvägningsinstrument i morgon om gropen är klar, hoppas! Har kört med långpass så det kanske diffar lite..

Medan jag väntade på lastbilen med stenmjöl började jag riva i altanen som ska byggas om till pooldäck, den ska bräddas och byggas ihop med bron och en ny bred trappa ska också byggas.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #56 skrivet: maj 17, 2008, 10:17:29:29 »
Go morgon!

I går finjusterade jag botten efter slutavvägningen som jag och svärgubben gjorde, jag var "stickpojk" och han kollade i instrumentet. Instrumentet är ett sånt där avvägningsinstrument som användes förr innan laserinstrument fanns, gammalt men funkar bra ändå.
Känner mej rätt nöjd med botten, den diffar max 5mm, det måste väll vara ok?
Fick hjälp med att baxa upp paddan ur gropen och upp på släpvagnen, tung rackare, sen åkte jag och lämnade tillbaks den till uthyraren.
När vi var klar med det gick jag in i garaget och började att skruva ihop stödbenen. Många bultar och muttrar var det, satte loctite på alla bultarna när jag skruvade ihop benen, undrar varför dom inte valde låsmuttrar istället det skulle kännas mycket bättre.
Nu står iaf stödbenen i gropen och väntar på att resten ska bli klart.

I dag blir det nog inte så mycket gjort med själva poolen, hade tänkt att resa den idag men vädret tillåter nog inte det, regn och blåst.
Ska ta på mej regnkläder och gå ut och gräva upp lite blommor som ska flyttas från rabatten där trappen ska byggas tror jag.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #57 skrivet: maj 18, 2008, 22:57:24:24 »
Nu har det änligen slutat att regna! :) Dräneringen blev verkligen fullskaleprovad, verkar faktiskt fungera riktigt bra! Var ner på Clas i sjön och köpte mej en dränkbar pump som jag stoppade ner i tunnan som jag har som uppsamlare av dräneringsvatten och pumpade iväg regnvattnet 15 meter ut på gräsmattan. Ska fixa en stenkista senare i år tror jag.
Lättviktspressen som jag hade över gropen har varit med nått år, den släppte igenom en hel del regn, jag var lite orolig att stenmjölet skulle vara bortspolat men det hade bara blivit än mer komprimerat. Nu var det som att gå omkring på en betongplatta! Så det var inte bara dåligt att det kom ner en massa regn.
Hoppas att poolen kan komma upp nu i veckan :)

En fråga till er andra som har en storpool från jf:
Hur lång tid tar det att få upp plåtväggen och montera linern om allt annat är klart? Klarar man det på en kväll eller behövs det en hel dag?

/Pake

Edit:
Jo har en fundering till. Betongplattorna som ska ligga under tryckplattorna, eller vad dom nu kallas, om man har ett hårt underlag skulle det gå att lägga t.ex 300x300mm durkaluminium på stenmjölet som tryckfördelare istället för att gräva ner ett gäng betongplattor?
« Senast ändrad: maj 18, 2008, 23:10:44:44 av Pake »

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #58 skrivet: maj 24, 2008, 23:50:04:04 »
Idag blev poolen fyld upp till strax under skimmerhålet! :)
Men f*n va usel jag är på att fixa till skrynklet, insåg försent att linern inte är tillräckligt centrerad... botten blev fin men det blev ganska mycket rynkor på väggarna. Nån som har nått tips på hur jag bättrar på utseendet utan att ta ur vatten osv? Det kanske ordnar sej när resten av vattnet kommer i...
Annars så känns det väldigt skönt att ha kommit så här långt, nu börjar snart det roliga! Bada och snickra :)

Utloggad Fia

SV: Storpool beställd
« Svar #59 skrivet: maj 24, 2008, 23:55:16:16 »
Vikvecken kan släta ut sig när vattnet blir varmt men nypvecken får du nog leva med.
Nypvecken är när du kan nypa tag om vecket (skrynklorna).
Det är mycket svårt att få ut vecken/skrynklorna när vattnet är i, trycket blir för stort.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #60 skrivet: maj 25, 2008, 01:18:44:44 »
Ok, tror inte att jag kommer att störa mej så mycket på det.

go natt

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #61 skrivet: juni 01, 2008, 23:37:02:02 »
Härliga tider!
27´C i skuggan och solen har värmt upp poolen riktigt bra, runt 21-22´C så ungarna är nöjda, dom har badat minst 8 ggr idag :) !!
Har börjat snickra på pooldäcket, känns skönt att se målet även om det ligger rätt långt borta.
Väntar ivrigt på att värmepumpen ska komma så mamman och pappan i familjen vågar sej ner i poolen en längre stund.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #62 skrivet: juni 01, 2008, 23:40:28:28 »
Filter och pump ska byggas in senare i sommar i ett "pumphus" och nu letar jag slang mm till den installationen. Någon som vet vart man får tag i dom där fina gråa flexslangarna som många verkar använda?

Utloggad Phyxius

SV: Storpool beställd
« Svar #63 skrivet: juni 02, 2008, 05:58:36:36 »
Om det är Cepex-slang du menar så finns den att köpa lite överallt. Jag beställde från www.poolstore.se
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #64 skrivet: juni 02, 2008, 08:58:11:11 »
Limmade du den?

Utloggad Phyxius

SV: Storpool beställd
« Svar #65 skrivet: juni 02, 2008, 09:38:44:44 »
Japp, jag limmade unionskopplingar till slangen.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Fia

SV: Storpool beställd
« Svar #66 skrivet: april 21, 2009, 22:14:34:34 »
Hej Pake. :)
Kom pumpen så de vuxna kunde bada?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Pake

SV: Storpool beställd
« Svar #67 skrivet: april 21, 2009, 22:46:48:48 »
Japp den kom, snart dags att sätta igång grejorna igen :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag