VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"  (läst 4796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bearcat

Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« skrivet: maj 31, 2012, 16:22:38:38 »
Hej allihop! Jag har nog inte skrivit något på typ 3 år, sorry... Men nu ska steget tas från den lilla runda ovanmarkpoolen på 5 meter i diameter till en fullvuxen markpool modell större. Har plats nu...

Vill köpa en "nyckelfärdig" pool och den ska ligga på Tjörn. Tips på bra leverantörer? Är det tekniskt möjligt att bada året runt om man förser den med en enkel färdig överbyggnad och en riktigt fet värmepump? byggkostnad? Det är en helt plan gräsmatta. Jag har 250000:- att "leka med"... Har möjlighet att lägga solpaneler på taket dessutom. Den ska vara så pass tilltagen att man kan simma och dyka i den. En eventuell jetstråle hade varit bra kanske? Vad vet jag? Inte ett smack. Därav frågan! Jag är Moderator på flera andra bilrelaterade forum så jag vet att många uppskattar en byggtråd. Det blir det! men behöver lite råd först!

Mvh

Poolgiganten

Utloggad Trollmann

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2012, 19:59:46:46 »
Jag vill inte göra dig besviken, men en nyckelfärdig pool med allt därtill för 250 lax blir svårt att åstakomma. Du får nog kompromissa lite eller öka din budget. Vad har du för tankar kring pooltyp? Trästomme, leka, betong eller pp? Skall du har tak eller duk? Däck eller stenplattor? Tilltagen, är det då 4*8 eller större? Har du berg eller bara gräva?
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad bearcat

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2012, 20:24:55:55 »
Jag vill inte göra dig besviken, men en nyckelfärdig pool med allt därtill för 250 lax blir svårt att åstakomma. Du får nog kompromissa lite eller öka din budget. Vad har du för tankar kring pooltyp? Trästomme, leka, betong eller pp? Skall du har tak eller duk? Däck eller stenplattor? Tilltagen, är det då 4*8 eller större? Har du berg eller bara gräva?

Ren jord. Fick faktiskt idag en offert! En 5x10M med allt man behöver men inte tak. Tyvärr. De fixar allt och priset blev 237'000:- Trästomme. Värmepump Powerline 110. Ett poolljus men lägger nog till ett ytterligare.

En herre i kvarteret har en byggfirma. Han fixar ett hus. Där sprack budgeten direkt men jag löser det.

Vi får se vad som händer... Vill inte ta första bästa. De lovar dock att börja i mitten av juni och den torde stå klar 1:a juli. Låter lite väl optimistiskt? Det beror lite på den lokala grävfirman...

Utloggad Trollmann

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #3 skrivet: juni 01, 2012, 07:42:17:17 »
Om jag vore du så skulle jag se till att välja en lösning som håller i längden också, så offerten du fått se till att stomme, liner, VP, tak är av en tillverkare som har funnits ett tag och har bra referenser. Samma sak när det gäller byggaren, det finns en hel del skojare.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #4 skrivet: juni 01, 2012, 18:52:28:28 »
......och ett tak i den storleken kostar dig minst 100 papp till.
250' goodbye.

Sen behöver du säkert återställa tomten lite. Jord, gräs. Du vill ha lite coola pool prylar.......

Ledsen om jag låter raljerande men det blir dyrare än bara poolen, det kan jag lova dig av egen erfarenhet.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad acce

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 112
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #5 skrivet: juni 01, 2012, 19:42:16:16 »
250k räcker nog tyvärr inte så långt med dessa krav , du får nog göra en mer realistisk budget. Pruta på något samt kavla upp ärmarna och hugga i lite själv :) själv sniffar jag nog på runt 200k när allt är klart och då har jag gjort allt själv förutom PP-plastbaljan då :)
Polypropylen pool 3,4x7,0x1,5. luxlama vp. dallas pooltak, dolphin poolrobot

Utloggad bearcat

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #6 skrivet: juni 02, 2012, 20:54:05:05 »
250k räcker nog tyvärr inte så långt med dessa krav , du får nog göra en mer realistisk budget. Pruta på något samt kavla upp ärmarna och hugga i lite själv :) själv sniffar jag nog på runt 200k när allt är klart och då har jag gjort allt själv förutom PP-plastbaljan då :)

Förstått det. Budget höjd till 350 tkr. Banken bara ler, de vet att huset ökar i värde...

Utloggad Bjurenhed

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #7 skrivet: juni 03, 2012, 14:29:19:19 »
350 låter rimligt där hamnade i alla fall jag med pool pooltak värmepump.  sprängning Stensättning Markjobb etc  m,m. gjorde en del själv och hade en entreprenör till en hel del av grejerna men det var det värt för att bli klar rimmligt fort. Och få börja bada. Lycka till.
PP pool 8x4 trappa längs gavel.
Tak och värmepump.

Utloggad Ingvar

SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2012, 13:33:17:17 »
För att klara åretruntbruk behöver du fundera lite mer kring uppvärmningen. En luftvärmepump och solvärme är inget bra alternativ då du kommer att behöva värma som mest under vintermånaderna då luften är som kallast och mörkast.
Du bör fundera på alternativ som berg-/sjö-/markvärme. Återigen åker prislappen naturligtvis upp rejält.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny pool. Ca 4x10 meter. Markpool. "Gärna vinterbonad"
« Svar #9 skrivet: juni 04, 2012, 19:50:42:42 »
Mmm, eller i vart fall en riktigt rejäl "riktig" luft/vattenvärmepump med adekvat avfrostningsautomatik.
Det drar ändå iväg rejält prismässigt, om du inte sätter den investeringen på huskontot.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan