CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Råd angående vilken typ av pool  (läst 1488 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowballtwo

Råd angående vilken typ av pool
« skrivet: augusti 05, 2020, 10:50:18:18 »
Hej!
Vi har haft en intexpool de senaste fyra åren. Saltvatten och ingen värme, men den har funkat för vårt behov. Den sjunger nu på sista versen, saltvattnet har gått hårt åt metalldelarna, trots att vi tagit in den på vintern. Har barn som badar ibland, troligtvis skulle de bada mer med varmare vatten i den. Men samtidigt börjar de bli såpass gamla att det är roligt att åka till en brygga vid sjön och bada också.
Jag går och suktar efter en ”riktig” pool, nedgrävd med värme, men kan inte riktigt motivera kostnaden. Grannar som byggt vanliga trästommepooler har hamnat runt 500.000 kr.

Det jag funderar på är om det är värt att köpa en stålramspool för runt 20000 kr och gräva ner, bygga in. Håller en sån pool? Eller är det att vara dumsnål?
Hur har ni andra resonerat?

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Råd angående vilken typ av pool
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2020, 13:35:44:44 »
Hej,

Det är inte svårt att hamna på runt 500k eller mer i totalkostnad. I mitt fall var det inte pooltypen som gjorde det. Mellan tumme och pekfinger i mitt fall:
Pooltak, 50k
Värmesystem, 20k
Trädäck, 100k
Robot och autodos, 30k
Markberedning, 100k. Här ingår sluttningstomt och allt återställande inkl ny gräsmatta.
Så vi är uppe i runt 300k utan pool.
Sedan kom valet ska jag ha stållväggspool för 25k eller thermopool för 100k plus 20k betong. Pump, filter och belysning ingår i båda fallen.
Jag resonerade att om jag ändå behöver lägga 300k utan pool så vill jag inte snåla på poolen. Jag tycker då merkostnaden på 95k är motiverad. Syftet med hela projektet var ändå poolen så om jag anser att miljön runt omkring ska vara "built to last" bör naturligtvis poolen sig också vara det.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Kojak

SV: Råd angående vilken typ av pool
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2020, 15:57:46:46 »
En utmärkt tråd i ett annat forum.

https://www.byggahus.se/forum/threads/pool-aer-inte-sa-dyrt.384422/

Själv hamnade jag på 120 000kr för allt, min maxgräns för pool hade nog varit 150 000:- över det hade jag nog satt mig i Thailand i 5 år för pengarna.

Hur högt du hamnar beror på hur mycket du gör själv, men framförallt hur pass blåst du blir av hantverkarna.

Jag tänkte först leja ut allt och höja budgeten, men när markentreprenör pratar om 40 000:- för att gräva ut en grop på några timmar och de pratar om 25 000:- + 400kr per meter slang för betong, så beslutade jag att göra allt själv. Så hamnade väldigt lågt i totalkostnad, pooltaket gick på 60 000:-, så resten på 60 000:-. Har stålväggspool, då thermo oftast är kostnadseffektivt när du bygger ett hus.

Jag skall passa på att nämna att ska du leja ut det till någon så är det fel läge att göra det nu, då det är en rush efter pooler pga Corona. Senast jag köpte klor på Folkpool, så hörde jag dom ge ett pris på 150 000:- för enbart markarbetet till några intressenter. Var nära att jag skällde ut dom för att blåsa folk som inte har kompetens att avgöra vad som är rimligt, men pga efterfrågan så verkar det som att de satt det som standard.

Så mitt råd är att om du inte tänkt göra det mesta själv, vänta till nästa år.
« Senast ändrad: augusti 06, 2020, 16:02:46:46 av Kojak »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag