Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: 1/2" eller 3/4" till slang på plåttaket?  (läst 2181 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martin1g

1/2" eller 3/4" till slang på plåttaket?
« skrivet: juni 13, 2013, 23:32:44:44 »
Tänkte lägga lite slang på ett plåttak för att få lite värme, kanske övertäckt med plast. Frågan är vilken dimension som är bäst - den smalare borde ju göra att vattnet passerar snabbare och frågan är om det är bra eller om det tvärtom ska ta lite längre tid på sig? Pumpen fixar båda.

Poolgiganten

Utloggad Mangää

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: trelleborg
  • Antal inlägg: 47
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ovanmark pool intex 24311 L 549 x 122 cm
    • Visa profil
SV: 1/2" eller 3/4" till slang på plåttaket?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2013, 10:05:17:17 »
jag har provat med 200m pem slang 32mm på ett plåttak, helt utan plast och sånt, bara rör på taket helt enkelt och fick ett flöde på 30 L minuten, men jag fick bara upp 2 grader mer än i poolen, vilket jag tyckte var lite med tanke på 200m svart slang i direkt solljus, nackdelen för min del är att jag bara har sol där mellan 11.00 - 16.30 ,  så det hinner inte värma upp poolen mer än lite mer än 1 grad *poolen 23.000 liter*
 det ger dig kanske en liiiiten fingervisning,   kanske nån annan har en annan dimension så du får jämföra!!   
så nu har jag köpt en VP på jula, *måste testa om den funkar*  så nu väntar jag på kopplingarna bara, :) 

Utloggad aromata

SV: 1/2" eller 3/4" till slang på plåttaket?
« Svar #2 skrivet: juni 15, 2013, 12:54:16:16 »
Tänkte lägga lite slang på ett plåttak för att få lite värme, kanske övertäckt med plast. Frågan är vilken dimension som är bäst - den smalare borde ju göra att vattnet passerar snabbare och frågan är om det är bra eller om det tvärtom ska ta lite längre tid på sig? Pumpen fixar båda.

Slingorna i solfångaren ska vara så kalla som möjligt för då har ju värmen tagits upp av vattnet. Så snabbare passage är bättre.

När det gäller storleken på slang tror jag att godstjockleken är det viktiga. Godset blir som isolering och sådan vill du ha så lite som möjligt av. Men smal slang ger högre strömningsmotstånd.  Generellt tror jag att korta slangar vinner på smalare tjocklek.

Jag har använt 32 mm PN 6 och 180 m till 8x4m pool. Höjde temp några grader. Men det hela hamnade så småningom i skugga. Nu ska jag använda 300 m jordvärmeslang i slingor om 100 m. Den slangen har ganska liten godstjocklek, ganska litet strömningsmotstånd och är ganska billig. Men den är styv och kan nog inte böjas till mindre diameter än ca 1 m.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: 1/2" eller 3/4" till slang på plåttaket?
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2013, 00:22:40:40 »
Jag håller på med ett litet projekt med 3 slingor à 100m PEM 16mm mellan plåt och drivhusplast.
Finns tråd på det om ni söker på mitt alias.
Ännu ej inkopplad men blir det i kommande vecka.
Tyvärr har vi siktväder just nu.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan