Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?  (läst 3775 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Byggjanne

Hej!

Vi håller på att anlägga en markpool med en miljöpool ifrån Poolkungen 4x8. Vi tänker koppla den mot vår bergvärmepump Nibe 1115 med en 70kW värmeväxlare, tyvärr går det inte att få tag i Nibes poolstyrning (Nibe Pool 10) längre och nu har jag skjutit på det här problemet alldeles för länge.

Så vad är bästa alternativet?
Bygga en styrning eller hitta en styrning ifrån en annan leverantör och anpassa denna?

Vad kan jag få för hjälp av det här eminenta forumet?

Jag bifogar kopplingsschema för Pool 10.

Mvh
Janne



Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2018, 09:41:27:27 »
Det där borde gå lösa med Logger 3030 + 2 reläer + två motstånd + en växelventil.

Jag har själv byggt en styrning till min värmepump baserad på den ritning du bifogar med prylar som jag samlade på mig på min gamla arbetsplats (viskar) det är över 10 år sedan så det är preskriberat.
Klart är att de ingående delarna är avsevärt dyrare än vad det skulle bli med loggern och de komponenter som behövs för att få det att fungera.
I mitt fall behöver jag stänga av flödet till radiatorerna manuellt på ett par ventiler för att värmepumpen bara skall värma poolen när den startar, men den delen hänger lite på hur du designat värmesystemet och var du kan koppla in dig på framledningen ut från värmepumpen, det kan fungera med enbart en trevägsventil som lägger om flödet från värmesystem till värmeväxlare.
I mitt fall har jag tre förgreningar direkt efter värmepumpen som skulle krävt rätt mycket ombyggnad för att få in växelventilen direkt på primära framledningsröret.

Enda kruxet som kan vara är att man kan behöva växla ventilen lite innan kompressorn startar, annars finns risken att den går mot stängd ventil (om man stängt av värmesystemet manuellt.
Vi kan behöva modifiera styrningen i loggern så man kan lägga in en tidsfördröjning på aktiveringen av kompressorn, eller relät som simulerar låg utetemp och låg framledningstemp vilket i sin tur triggar kompressorstarten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Byggjanne

SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2018, 09:56:13:13 »
Intressant. Dessutom får jag uppdatering av den gamla loggern jag har.

Det fina är att jag håller på att göra maskinrummet i ordning (i källaren intill VP) och kan planera montage av ventiler mm helt efter vad vi kommer fram till.

Räcker 3030 eller behövs 3030 PRO?
« Senast ändrad: maj 18, 2018, 10:01:44:44 av Byggjanne »
Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2018, 10:09:52:52 »
Det borde räcka med den billigare.
Du mäter ju tempen med vanliga dallasgivare och styr reläna med de digitala utgångarna.
Skulle det behövas någon startfördröjning på kompressorn så fixar vi det så snart som möjligt.
Under tiden kan man ju tänka sig att trigga växelventilen en tiondels grad innan man simulerar temperaturerna så att kompressorn startar.
Eller så får du helt enkelt bara värma poolen tills vi löst eventuella fördröjningar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dimitris76

SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2018, 11:55:58:58 »
Hej!

Vi håller på att anlägga en markpool med en miljöpool ifrån Poolkungen 4x8. Vi tänker koppla den mot vår bergvärmepump Nibe 1115 med en 70kW värmeväxlare, tyvärr går det inte att få tag i Nibes poolstyrning (Nibe Pool 10) längre och nu har jag skjutit på det här problemet alldeles för länge.

Så vad är bästa alternativet?
Bygga en styrning eller hitta en styrning ifrån en annan leverantör och anpassa denna?

Vad kan jag få för hjälp av det här eminenta forumet?
Jag bifogar kopplingsschema för Pool 10.

Mvh
Janne

Piece of cake!

Det gjorde jag själv trots att jag inte har Nibe bergvärmepump. 
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11824.0;wap2

O0

Funkar utmärkt tredje år nu.

/Dimi
« Senast ändrad: maj 19, 2018, 00:00:43:43 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Byggjanne

SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2018, 10:41:59:59 »
Jag kan bara se sid 1 och sid 5, de andra visar endast blanka sidor. Jag har provat att klicka på fullversion mm men allt utan resultat.

Ser du alla sidorna?
Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2018, 12:23:09:09 »
Här finns beskrivet hur Nibes Pool 10 fungerar och min inkoppling med modifiering:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11296.msg89095#msg89095
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Byggjanne

SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #7 skrivet: maj 21, 2018, 13:25:34:34 »
Tack!
Där fick jag en del att läsa!

Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2018, 08:03:50:50 »
Med logger 3030:s befintliga styrningar kan du göra som följer:
Den grundläggande delen, dvs växelventil och hjälprelä med fördröjning går väl att göra idag med "givarstyrning"? Du skapar 3 styrningar:
1) Utgång att styra = växelventil, givare på = pooltemp<34, givare av = pooltemp>100, fördröjning = 5 sekunder
2) Utgång att styra = hjälprelä, givare på = pooltemp<34, givare av = pooltemp>35, fördröjning = 20 sekunder
3) Utgång att styra = växelventil, givare på = pooltemp<0, givare av = pooltemp>35, fördröjning = 30 sekunder

"givare av = pooltemp>100" i (1) och "givare på = pooltemp<0" i (3) är för att de villkoren aldrig ska uppfyllas. Fördröjningarna anpassar du efter hur lång tid det tar för växelventilen att ställa om.

Det som kan bli lite knepigt (gäller nog alla hembyggda styrningar) är om man vill kunna värma både hus och pool samtidigt, då behövs en timer som växlar mellan poolvärme och husvärme och den funktionen har vi inte för tillfället, men det går väl ordna inom en inte allt för avlägsen framtid.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Byggjanne

SV: Bygga en poolstyrning eller anpassa en för annat fabrikat?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2019, 21:17:11:11 »
Jag vill bara berätta vad det blev och hur det har fungerat så här långt.

Jag köpte Logger 3030 och lite reläer. Nu styr jag mot poolens temperatur (just nu 29 grader) och med hjälp av ett par motstånd lurar jag VP att det är svinkallt ute.

Dessutom får jag koll på hur systemet lirar via webben. Nästa steg är att koppla på lite fler givare och ordna larm om det börjar läcka vatten i maskinrummet.
Just nu har jag bara aktiverat ett larm om temp i poolen sjunker radikalt.

Allt funkar finfint och dessutom är det här riktigt roligt.
Miljöpool 4x8 ifrån Poolkungen, värmer ifrån bergvärmepump med poolstyrning Logger 3030. Bor i östra Blekinge.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan