VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter placering?  (läst 11762 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
Sandfilter placering?
« skrivet: april 27, 2011, 15:07:35:35 »

Tjena är ny på forumet och skulle behöva lite kloka råd.

Har en BB16 från badbaljan som vi sänkt ner i altanen till den är det en utanpåliggande kamin samt att jag
har köpt till sandfilter och underhållsvärme. Vi installerade sandfiltret lite provisoriskt i höstas i en låda av frigolit
alldeles intill kaminen, har kommit på att det fortplantar sig vibrationer samt ljud från sandfiltret som man hör när man är på altan eller badar (vi har rätt tyst runtomkring)
nu funderar jag på att dra in sandfiltret ner i en matkällare (gjuten platta med avlopp) under huset och då skulle ledningarna bli ca 7-8 meter styck ska man öka dimensionen på slangarna/rören?
Vad ska man dra för slangar / Rör?
Har sett lite olika på poolstore. anslutningarna är 38mm på filtret och badtunnan.

Har inte satt dit några avstängningar mellan filter och badtunna och det är ett måste har jag märkt.

Mera funderingar kommer senare..





Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Sandfilter placering?
« Svar #1 skrivet: april 27, 2011, 23:29:40:40 »
Hej o välkommen :)

38mm slang skulle jag använda om jag var som du. 7-8m bör inte var några problem beroende på pump/filter. Vad har du för pump till sandfiltret eller är den en sandfilterpump (filter+pump)?

Har du problem med vibrationer, ställ den på ett betongplatta o montera dit vibrationisolatorer. Finns att köpa bland bilreservdelar.

Jag skulle även isolerat slangen, annars får du en onödig avkylning på vintern. Risk för frysning av slangen, använd PEM istället men kräver lite fler övergångar för dig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
SV: Sandfilter placering?
« Svar #2 skrivet: april 28, 2011, 12:09:13:13 »
Ok låter bra.. Det är ett CLEAR WATER PRO COMPACT köpt via badbaljan.

Har varit ner i källaren och tittat kommer att bli jätteskönt att ha det där nere istället för att
krångla med lock och sånt på vintern. tänkte bygga en ränna i tryckat som jag isolerar på in och utsida och sedan lägger slangarna i.

Om man använder pem hur snävt kan man böja då ska jag räkna 1 meter för 90 grader eller nåt sånt. känns kul att
kunna göra det ordentligt och sedan bara flytta filtret när rördragningen är klar.

funderar på någon t koppling som gör att jag kan fylla på vatten utan att behöva dra dit trädgårdsslangen.

kommer nog att ha vattnet tömt mellan november och mars då det inte va så många tillfällen i vintras som motiverar kostnaden för dom månaderna. ev fyller jag på och kör utan reningsverk då.   

Utloggad sepahewe

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter placering?
« Svar #3 skrivet: april 29, 2011, 09:41:29:29 »
funderar på någon t koppling som gör att jag kan fylla på vatten utan att behöva dra dit trädgårdsslangen.

För anslutning av slang kan jag rekommendera den här anborrningsbygel. http://www.poolstore.se/produkter/reningsverk/kopplingar-ror/anborrningsbygel-50mm-x--1_2-tum/. På den satte jag sedan en kulventil och en valig Gardenakoppling. Fungerar hur fint som helst, bara att ansluta slangen, öppna ventilen och ösa på  O0

Utloggad Gurgel

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nedsänkt Badtunna i aluminium
    • Visa profil
SV: Sandfilter placering?
« Svar #4 skrivet: april 29, 2011, 10:18:09:09 »

Anborrningsbygel blir det det.. va bra tack för tipset!

Nu har jag fått tag på pem slang, har en granne som hade ca 18 m över så den blev det.
Den är 50 mm utanpå och 34 inuti väldigt tjockt gods lär ju inte frysa sönder den tänkte jag isolera med
en isolerskål med isolerskum täckt med pvc (nr 5381 på rinkabyror) funkar det?
tänkte fästa slangarna under bärlinorna på altanen.
Vad är bäst att fästa med? ska man fästa direkt i slangarna eller min ide är att skruva en bräda i bärlinan fästa
115 mm slangklammer runt isoleringen på varje slang på några fästpunkter.

Nu behöver jag bara 2 kulventiler ska jag köpa 2 såna för skruvning?
http://www.poolstore.se/produkter/reningsverk/kopplingar-ror/kulventil-med-2-x-klamringskoppling--50mm/

och koppla till reningsverket med en sån här slang
http://www.poolstore.se/produkter/reningsverk/kopplingar-ror/armerad-pvc-slang-50mm-pris-m/

och försöka få dit en förstoring vid reningsverket
http://www.poolstore.se/produkter/reningsverk/kopplingar-ror/tryckror-reducering-i-pvc-50-40mm-lim/

va svårt det är med vatten! vill inte ha massa läckor där nere även om utrymmet tål det.






 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan