VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grönt hår i timmerpool  (läst 3042 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2018, 15:48:00:00 »
Alltså måste man ju då förutsätta att detta normalt inte krävs, systemen skall fungera utan detta. Det skulle öka komplexiteten enormt om detta vore nödvändigt.



Nej det är en förhastad slutsats. Pahlen är ju tex tydliga med hur dom tycker att vatten ska vara "balanserat" och det omfattar ju fler parametrar än deras reglersystem kan hantera. Det är ju ok eftersom dessa saker inte är något som behöver justerad dagligen eller ens veckovis. Att det är komplext är inget argument för att det inte behövs.

Vad gäller kemin behöver jag (och du) läsa på mer men helt klart går det ju att få grönt hår med konstant och korrekt ph.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #11 skrivet: augusti 09, 2018, 19:29:36:36 »
Ser man det praktiskt så har vi haft pooler i mer än 35 år, hunnit med 5 olika, på olika platser, och med olika vatten, från en liten ovanmarkare till vår nuvarande inomhuspool.  Vi har skött dem väldigt "basic", filter + dammsugning, klor och pH-kontroll. Vi har mätt med tablett- eller vätskesystem, något som vi fortfarande gör någon gång för att kontrollera att autodoseringen sköter sig. Poolerna sköttes manuellt till en börja med, numera med ett autodoseringssystem. Vi har ändå aldrig råkat ut för fenomen som att badare blivit grönhåriga. En gång har vi haft kopparutfällning som jag nämnde ovan och då hade pH varit extremt under en kort tid p.g.a. ett tekniskt fel (pumpen hann pumpa in mer än en årsförbrukning av saltsyra på en dag). I övrigt har våra vattenproblem varit begränsade till sådant som orsakas av brunnsvattnet - i olika hus har vi haft järnhaltigt vatten, manganhaltigt vatten eller kalkrikt/hårt vatten. Därför har jag väldigt svårt att se att vi skulle behöva mäta ytterligare ett antal vattenparametrar och ligga och laborera med att korrigera dessa. Det må vara då om det finns vissa extrema utgångsvatten som ställer till det, men de flesta normala vatten brukar klara sig med filtrering, klorering och pH-kontroll. Om det skenar iväg på något sätt så tror jag att huvudboven i det hela just är bristande kontroll av pH. Om sedan fel alkalinitet leder till att man får svårt att hålla korrekt pH så finns ju ett samband, men då borde man ju märka detta på sina pH-mätningar.

Utloggad Lasselasse

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #12 skrivet: augusti 09, 2018, 22:33:59:59 »
Hej, jag har stenkoll på pH och klor. Har legat perfekt sen vi startade. Jag är analytisk kemist med men är ändå förundrad varifrån kopparn kan komma.

/Lasse

Utloggad Erica

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2018, 23:03:59:59 »
Det kanske är precis tvärt om ? OM det nu är koppar och det inte finns någon kopparkälla i poolen så kanske kopparn inte kommer från poolen utan kommer in i de badandes hår från annat håll - t.ex. som ingrediens i något hårvårdsmedel eller från att de just duschat i varmvatten som värmts i en varmvattenberedare av koppar. När de sedan badar i poolen möts kopparn i håret av kloret och oxiderar ?

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #14 skrivet: augusti 10, 2018, 02:44:11:11 »
Det finns inga delar av koppar eller mässing i mitt poolsystem. Jag har komunalt vatten som är mycket mjukt. Funkade fint i 5 år. Sen började tjejerna bli gröna i håret. Fast jag använde samma pudukter hela tiden.
Efter jag höjde alkaniteten försvann problemet. Och har aldrig återkommit.
Man kan säker bli grön i håret av andra problem.
Men hos mig var det alkaniteten som spökade.

Så Lasse om ni har mjukt vatten kolla detta.
Jag säger inta att detta är problemet hos dig. Men värt att kolla upp.

/Johan 
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2018, 02:56:20:20 »
Jag skrev tidigare att vattnet inte kunde ta upp klotet.
Så fick jag det förklarat av tjejen i poolbotiken.
Om det är rätt eller fel spelar mindre roll för mig.
Huvudsaken var att barnen inte blev gröna i håret.
Och detta fungerade. Se till först och främst att alkaniteten ligger mellan 80-120. Sen pH och sist klor.

Jag googlade lite.

PH-VÄRDE
När anläggningen är fylld med vatten, mät vattnets pH-värde med Nitor Spa testset. För att desinficeringen skall verka optimalt krävs ett pH-värde som varken är för surt eller för basiskt. Idealiskt pHvärde för badvatten är mellan 7,2 och 7,6.

Ett lågt pH-värde ger bra desinfektion, men också så kallat aggressivt vatten, vilket kan orsaka ögon- och hudirritation samt skador på rör, filter och pump. Typiska tecken är rostangrepp och grönt hår.

Med för högt pH-värde riskerar du dålig desinfektion, grumligt vatten, kalk- och algbildning. Vid behov, justera pH-värdet med hjälp av Nitor Spa Sänker pH respektive Höjer pH. Följ bruksanvisningen på förpackningen. Kontrollera sedan pH-värdet regelbundet och justera vid behov.

ALKALINITET
Total alkalinitet är måttet på vattnets förmåga att ändra pH-värde. I varma bad kan det vara svårare att hålla en stabil pHbalans.

Om alkaliniteten är under 80 ppm, använd Nitor Spa Höjer Alkalinitet, vilket stabiliserar pH-värdet och skapar förutsättningar för rätt kemisk balans i vattnet. Följ bruksanvisningen på förpackningen.

Idealvärdet för total alkalinitet är mellan 80 och 120 ppm, men avvikelser uppåt kan förekomma utan att det behöver föranleda åtgärd. Om total alkalinitet är onormalt hög (över 160 ppm) kan den sänkas med hjälp av Nitor Spa Sänker pH. Mät alkaliniteten med Nitor Spa Testset.
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Henr73

SV: Grönt hår i timmerpool
« Svar #16 skrivet: augusti 10, 2018, 07:40:23:23 »
Kolla säkerhetsdatabladet på multipuckarna. Multipuckar brukar innehålla kopparsulfat. Hur pålitligt är ditt Ph värde? Teststickor eller "riktigt" mätare?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan