CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?  (läst 3704 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas1977

  • Gäst
Andreas1977
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #10 skrivet: januari 15, 2021, 10:50:12:12 »
Glömde skriva att pumphus står under vattenytan.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #11 skrivet: januari 15, 2021, 11:40:02:02 »
Ursäkta alla nybörjarfrågor :angel:
Om jag nu inte vill sänka vattennivån,hur exakt ska jag gå tillväga? Vad ska pluggas och vad ska inte pluggas? Vilka slangar ska lossas då pump EJ står frostfritt? Poolen har pooltak.
Tack för all hjälp hittills.

Då får du skaffa vinterpluggar till inloppen så du pluggar där. sem måste du täta expansionsflaskan i skimmern, lite gängtejp på flaska borde göra jobbet sen fyller du resten av skimmern med tomma pet flaskor precis som Rickard beskrev. sen lossar du alla kopplingar in och ut från pumpen och VP så att du tömmer ledningarna och pumpen så gott det går.


jag gör själv inte stängningen på det sättet men teoretiskt borde det fungera så. då bör det inte finnas någon risk att något fryser sönder men lite beror ju på var du bor oxå. och med tanke på att du vinterstänger nu antar jag att du bor i södra sverige så då bör det inte vara några större problem.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #12 skrivet: januari 15, 2021, 11:56:25:25 »
Iom att pumpen inte står frostfritt skulle jag (och det gör jag på min) tömma till lite under inloppen. Sedan sätter jag en frysflaska i bräddavloppet för säkerhets skull, men hittills har det inte kommit vatten där.

Sedan lossar jag slangarna (jag har skruvkoppling vid ventilerna) inne i boden mellan pump/filter och PEM-slangarna (PVC-slang inne i boden och PEM utanför) så de blir tömda, PVC tål inte att frysas med vatten i. Sedan finns det en tömningsplugg både på pump och filter. Ventilen på filtret förvarar jag inne i garaget, pumpens topplock har jag löst skruvat på. Alla ventiler i boden ställer jag i 45 grader då jag inbillat mig att det är mindre risk att det står vatten i dem då som kan frysa sönder dem. Har funkat hittills förutom köldknäpp i maj två år sedan så ventilen till filtret frös sönder efter uppstart, jag har pumpen avstängd på natten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Andreas1977

  • Gäst
Andreas1977
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #13 skrivet: januari 15, 2021, 14:03:44:44 »
Pumpen ska kopplas ur och tas in i värmen.

Utloggad concrete pumper

SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2021, 07:48:07:07 »
Jag tömmer alltid min pool helt, tömmer alla rör med en våtdammsugare, funkar perfekt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #15 skrivet: januari 16, 2021, 08:13:58:58 »
I norra Sverige där vi har typ 50 cm tjäle så tror jag absolut inte på att tömma helt, risken att tjälen trycker sönder stommen är då stor.
Isen som bildas i poolen har som uppgift att motverka krafterna som marktjälen utövar på poolstommen.
Man får utgå från att tillverkarna av de olika stommarna har angivna riktlinjer gällande detta, men rent generellt så håller jag med i vad Oneill skriver i sitt senaste inlägg.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #16 skrivet: januari 16, 2021, 17:35:04:04 »
Pumpen ska kopplas ur och tas in i värmen.
Varför då? Jag har förberett att kunna ta in den genom att ha den inkopplad via trefasuttag, men har aldrig gjort det sedan vi byggde för snart 10 år sedan. Det räcker med att ta bort dräneringspluggen så att den töms. I alla fall den modell som jag har.

Så jag är nyfiken på vad det är jag har missat, och i så fall haft tur att den inte frusit sönder. Samma gäller värmepumpen, den står också kvar ute, bara medföljande kapell på under vintern.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Andreas1977

  • Gäst
Andreas1977
SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #17 skrivet: januari 16, 2021, 18:42:59:59 »
Ang pumpen fick jag tips av en annan som sa att det va bra om man tog in den i värmen så man eliminerar risken för frysskdor men räcker det att bara lossa dräneringspluggen så är ju det bra.

Utloggad TommyC

SV: Vinterstänga thermopool,behålla vattennivå?
« Svar #18 skrivet: januari 17, 2021, 07:55:32:32 »
Vår pump har alltid stått kvar i det oisolerade pumprummet över vintern. Observera att det kan finnas mer än en dräneringsplugg, vår pump har två, en under pumphjulet och en nära inloppet där filterkorgen sitter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag