VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isolering tjocklek?  (läst 2809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sastrom

Isolering tjocklek?
« skrivet: juni 12, 2009, 10:03:58:58 »
Håller på att bygga markpool. Tryckt virke med formplyfan i. Skall isolera med cellplast och undrar hur tjock isolering man bör köra med.
Bygger 4.5 x 9 mosaikliner romanend,
Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Isolering tjocklek?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2009, 13:01:50:50 »
50mm isolering räcker långt men ibland är det lättare att ta en tjockare eller tunnare beroende på konstruktion

Utloggad pera56

  • Är klar!
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 29
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • www.thewarmers.se/pool.html
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Isolering tjocklek?
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2009, 20:57:59:59 »
Jag ska också bygga pool med samma konstruktion och det borde gott och väl räcka med 50 mm på sidorna eftersom det är ju samma tjocklek som rekommenderas på botten (markskivor).
Jag tycker absolut att man ska isolera sidorna också, det är ju bara köra ner handen ett par decimeter i en sandhög så känner man hur kallt det är.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isolering tjocklek?
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2009, 21:38:35:35 »
har man blöt lerjord med högt grundvatten i Norrland ska man absolut isolera. Har man däremot torr sandjord och makadamm runt om och under i södra sverige och grundvattnet på behörigt djup så kan tom isoleringen ge motsatt effekt, framförallt under sensommar och höst.

Som alltid är det pooltäckningen som styr värmeförlusterna, är det inte typ 96% av värmeförlusten den vägen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan