CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga pool med skvalpränna  (läst 16989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2007, 17:47:52:52 »
Det är precis det jag söker, ett poolföretag som har erfarenhet av skvalpränna. Än så länge har jag kammat noll.

Poolgiganten

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2007, 21:46:46:46 »
 Då jag samarbetar med diverse poolfirmor i Sverige & Stockholm så ska jag kolla/höra runt OM det finns nån som har kunskap & tid för att kanske kunna hjälpa dig med din "skvalpränne-pool"  O0

Som jag brukar säga...."-problem är till för att lösas....å kan man skicka upp rymdraketer så kan man säkert lösa ditt problem oxå!"  ;)

Återkommer

Mvh Johan

Utloggad Hille

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #12 skrivet: augusti 22, 2007, 23:16:20:20 »
Poolen på min bild har "skvalpränna". Jag ville också ha en sådan, men blev faktiskt avrådd av vår leverantör Livingquality (som alltså själva säljer dessa pooler). Argumentet emot är att om man har ett aktivt badsätt (hoppande,plaskande barn och likasinnade), så blir det väldigt mycket vatten runtom poolen. Med vatten ända upp till bredden kan man ju tänka sig det.
Vidare kunde de inte leverera bredare pooler än 3,15 med "skvalpränna" eftersom de då blir för breda att transportera på vanlig lastbil. Detta rör sig alltså om PP pooler (helsvetsad PolyPropylene).
Poolen skulle kosta ca. 30% mer med skvalpränna.
Men som sagt det är skitsnyggt .....    

Hille

Utloggad PelleSthlm

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #13 skrivet: augusti 23, 2007, 08:49:40:40 »
Poolen på min bild har "skvalpränna". Jag ville också ha en sådan, men blev faktiskt avrådd av vår leverantör Livingquality (som alltså själva säljer dessa pooler). Argumentet emot är att om man har ett aktivt badsätt (hoppande,plaskande barn och likasinnade), så blir det väldigt mycket vatten runtom poolen. Med vatten ända upp till bredden kan man ju tänka sig det.
Vidare kunde de inte leverera bredare pooler än 3,15 med "skvalpränna" eftersom de då blir för breda att transportera på vanlig lastbil. Detta rör sig alltså om PP pooler (helsvetsad PolyPropylene).
Poolen skulle kosta ca. 30% mer med skvalpränna.
Men som sagt det är skitsnyggt .....    

Hille

Man behöver inte ha skvalpränna runt hela poolen om man vill minimera plask runtomkring. Snyggast är nästan när man ha det endast på den sidan där man har utsikten så att man få känslan av att vattnet rinner ut i ingenstans. 

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #14 skrivet: augusti 23, 2007, 13:15:24:24 »
En fråga bara

 Behöver man inte ganska ovillkorligen en suturängtomt för att få effekten av full pool då?

 JPe

Utloggad nolsson

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #15 skrivet: juni 16, 2008, 00:45:38:38 »
Någon som vet hur man gör en Infinity pool rent tekniskt?
Ska ha en liten 2,4 x 2,6 meters pool gjuten i galsfiber med en infinity kant.

Hur ser an balanstank ut och hur funkar den?
Vad ska man ha för pumpar? Duger vanlig sandfilterpump?
Blir en kortsida 2,4 M som blir Infinity.
Vad mer behöver man? Någon som har en byggbeskrivning?

Tack på förand.

elation2010

  • Gäst
elation2010
SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #16 skrivet: augusti 14, 2020, 20:41:11:11 »
tänker oxå bygga en sådan pool.. har funderat mycket över själva rännan... hittade i kväll en firma som tillverkar rännan efter önskat mått.. www.swimmingpool.nu
till utjämningstanken tänkte jag använda mig av en "farmartank" eller bondetank.. 1000 liter tänker jag borde räcka till en pool på ca 5X10 meter...  har två i fall att jag behöver sätta till en till..

Utloggad Motomoto

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Smålands djupa skogar
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 31
  • Kön: Man
  • Livet är för kort för att ha tråkigt
    • Visa profil
SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #17 skrivet: augusti 15, 2020, 12:50:00:00 »
Hej
Jag har lite erfarenhet av å bygga en over-flow
Lösning i poolen.
Kolla gärna på byggbilderna i tråden över. Ett betong projekt.
Är ju mycket mer arbete men det blir ju åxå ett annat resultat.
Ha de gött i värmen

Utloggad wingman

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #18 skrivet: augusti 18, 2020, 20:28:14:14 »
Hej, jag är i samma fas och planerar att gjuta en pool.

Det finns inga bra idéer på hur man ha en ”traditionell” skimmer och att man ändå får upp vattenytan till några få cm under altangolvet. Det känns lite knepigt att behöva gjuta upp en bula för skimmer för att få upp vattenytan. Finns det någon som gjort så? För mig kanske detta skulle kunna fungera då ena långsidan ligger mot en högre bergsrygg. Här blir det sannolikt stenbeläggning och på andra 3 sidor trädäck...

Hur högt kan man sätta en traditionell skimmer i formen för att få vattenytan så högt upp som möjligt. Det ser ju lite anka ut ut om vattenytan e 15cm under anslutande altangolv.

I slutändan kanske det blir ränna även för mig. Lurar dock på om detta går att åstadkomma endast på en gavel.

Man skall ju veta att ett overflow i sig kostar en del energi och vattenavgång. Härtill en mera omfattande byggnation och rör- och komponentinstallation.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag