VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool med skvalpränna  (läst 16570 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jeppe

Bygga pool med skvalpränna
« skrivet: augusti 17, 2007, 00:59:25:25 »
Jag håller på och planerar för att bygga pool till nästa år och har "snöat" in mig på att jag ska skvalpränna runt poolen istället för traditionell skimmer. Finns det någon som har erfarenhet av skvalpränna? Det verkar som om det är väldigt ovanligt i Sverige.

Jeppe

Poolgiganten

Utloggad PelleSthlm

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2007, 01:27:05:05 »
Skvalpränna används normalt sett mest till offentliga bad som normalt sett har en annan cirkulation av vattnet i bassängen än privatpooler, den sk totalprincipen (Offentligt:inlopp i botten och skvalpränna; Privat:inlopp i sidan och ytvattenrenare/skimmer). I ditt fall så skulle blir det en kombination, dvs inlopp i sidan samt skvalpränna (jag antar att du endast skall ha skvalpränna på en sida). Gjut eller mura en pool som du sedan platssvetsar en liner i. Tips är att ha en ca 10° lutning på själva skvalprännan för att minska ljudet. Till skillnad från privatpooler med bräddavlopp så skall du också ha en balanstank dit vattnet skall gå från skvalprännan m h a självfall. Cirkulationspumpen tar därefter vatten från tanken för att pumpa igenom det via filtret. Om du inte vill hålla kolla på vattennivån i tanken själv så kan du lyxa till det med nivågivare och automatisk påfyllning.


Utloggad MrXs

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2007, 09:07:29:29 »
Jag funderade också i de banorna då jag skulle bygga pool, men jag ville ha det runt om hela och så är där lite lite lutning på rännorna så de fungerar som skimmers runt om.

Många hotellpooler har det så.

Tycker det är snyggt som fasiken då vattenytan är i jämnhöjd med trall eller stenläggning.

Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Zico1

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2007, 09:29:34:34 »
Ser snyggt ut med bräddavlopp men vad händer med regnvatten? Var tar detta vägen?

Utloggad PelleSthlm

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2007, 09:51:30:30 »
Pool med skvalpränna är otroligt snyggt. Speciellt om man har en utsikt ut över en sjö eller liknande då man får känslan att vattnet rinner ut i ingenting (kallas också ibland infinity-pool).

När det gäller regnvattnet så samlas det upp i balanstanken (dvs utjämningstanken). Har man bräddavlopp på en pool så fungerar ju hela poolen som en utjämningstank, men till en pool med skvalpränna så har man en separat utjämningstank för att ta upp variationerna som blir pga regn och antalet badande.

Utloggad Jeppe

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2007, 11:32:55:55 »
Tack för svaren!

Jag hade nog tänkt mig ränna runt om. Är det någon som känner till vem kan anlita för att få hjälp med byggandet?

Ett problem som jag dock har upptäckt med skvalpränna är att hitta en säkerhetstäckning. Jag skulle helst vilja ha plastlameller men är osäker på om de håller att gå på.

Utloggad PelleSthlm

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2007, 12:16:14:14 »
Det går att ha lamelltäcke på pool med skvalpränna. Vanligtvis så brukar man få göra en speciallösning när det gäller fästanordningen av  pooltäcket i framkant av poolen. Men som sagt var, det går att lösa.

Utloggad poolsvetsar-johan

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2007, 16:33:23:23 »
hejhej!!

OM du funderar på att bygga en pool med skvalpränna och sen lägga i plats-svetsad 1,5mm liner så kan du höra av dig för lite tips för att förenkla för liner läggningen!!!Jag har erfarenhet utav svetsa skvalprännor och som någon skrev här så är det mest kommunala bad/pooler som har det MEN har svetsat en del privata oxå!!

Mvh Johan

Utloggad nippon

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2007, 09:14:48:48 »
Astral har en variant med skvalpränna oxå, är inte riktigt säker men tror att det är duk även i skvalpen.
Det är väldigt snyggt med skvalpränna och som sagt, man får vattenytan väldigt nära trädäcket eller vad man har runt poolen.
Snåla inte med storleken på utljämningstanken bara.
Lamelltäckning fungerar utmärkt med skvalp men det skall påtalas för tillverkaren/importören vid beställning. Pooldesign är väl den firma i Sverige som har mest erf. av lamelltäckningar.

Utloggad PelleSthlm

SV: Bygga pool med skvalpränna
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2007, 10:38:19:19 »
Det är sant att Astral har en pool med skvalpränna till offentliga bad (Skypool). Jag kan dock garantera att det blir billigare om du som privatperson murar eller gjuter en betongpool med skvalpränna eller anlitar ett poolföretag med erfarenhet av detta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan