VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Leca med glasfiber  (läst 12430 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matthias

Leca med glasfiber
« skrivet: april 23, 2012, 19:29:18:18 »
Hej alla ni fantastiska poolbyggare!
Jag har följt många av er dom senaste åren, hatten av till alla fina byggen.
Nu ska jag själv bygga i sommar, och tanken är gjuten platta med lecastomme med frigolit på utsidan och puts på insidan.
Som liner tänkte jag lägga glasfiber i 2 st lager med epoxy och slutligen en topcoat, vad tror ni om det?
Det är någonting jag behärskar själv jämfört med att svetsa liner, har dessutom bra pris på glasfiber och epoxy.
Storleken blir runt 4x6-7 meter beroende på vart jag gräver fram fjärrvärmeledningen, med en trappa längs en av hela kortsidan.
Kom igen nu, synpunkter tack! :)

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Leca med glasfiber
« Svar #1 skrivet: april 24, 2012, 21:44:02:02 »
Kan nog bli hur bra som helst om du är duktig på plastandet, men det är lite overkill med frigolit utanför lecan, lecastenen isolerar skitbra i sig bara den hålls torr. Jag putsade min på båda sidorna och sen platonmatta på utsidan, håller värmen jättebra, märks på att värmepumpen endast går ett par tim på natten. Tänk på stödväggen på långsidorna.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Matthias

SV: Leca med glasfiber
« Svar #2 skrivet: april 24, 2012, 22:16:47:47 »
Har funderat lite på det där med frigolit eller inte..den är väl inte den stora kostnaden i det hela. Men som du säger tänkte jag ha puts på både in och utsida, samt platon med singel utanpå det och en fiberduk som separerar singel mot leran..
Jag tänker köra med 60x40x19 cm leca, då ska man tydligen inte behöva stödvägg om man lägger dubbel armering i varje skift.

Utloggad MathiasS

SV: Leca med glasfiber
« Svar #3 skrivet: april 24, 2012, 22:29:06:06 »

Jag tänker köra med 60x40x19 cm leca, då ska man tydligen inte behöva stödvägg om man lägger dubbel armering i varje skift.

Visst är väl blocket 19 och inte 40cm?

Jag forskade lite i detta när jag byggde en källarvägg. Då pratade jag med Weber om konstruktionen (6m vägg 1,5m under mark). Dom tycket inte alls det var självklart att en sådan murad vägg fixade marktrycket och ville gärna se en kontrefor mitt på. Jag gjöt istället en armerad pelare mitt i (efter att jag murat väggen) och fixerade denna i överkant.

I ditt fall är ju marktrycket bara ett problem när du inte har vatten i poolen, vilket förhoppningsvis inte är så ofta, men det kanske ändå är värt att reflektera över.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Matthias

SV: Leca med glasfiber
« Svar #4 skrivet: april 25, 2012, 10:12:41:41 »
Det finns lecablock som är 59 cm långa, 40 cm breda och 19 cm höga, och enligt nyströms cement som säljer dessa ska man inte behöva stödvägg på 7 m lång x 1,6 m hög, men visst kanske man skulle sova bättre med nån form av support.
Ev gjuta sista varvet helt i betong... ???
Ca 1 m kommer vara nedgrävt, resten ovanför.

Utloggad MathiasS

SV: Leca med glasfiber
« Svar #5 skrivet: april 25, 2012, 10:27:22:22 »
Om dom är 40cm breda säger magkänslan att det går bra ändå. Eller rättare sagt, jag skulle vara helt lugn. Med bara 1 m nedgrävt tror jag du tillochmed tar i.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Funkis -38

SV: Leca med glasfiber
« Svar #6 skrivet: april 28, 2012, 09:41:04:04 »
Hej Matthias!
Går också i liknande tankar med lecastomme och sedan plastning istället för liner. Detta pga av att vi vill ha en stor trapp som täcker hela långsidan (= dyrt med platssvetsad liner och räknar med att fixa plastning själv) Sett en del inlägg som ej rekommenderar att plast men tror själv att det borde vara en bra lösning. Vad är dina tankar? Hittade också på nätet en sida i Eng där man säljer poolfärg som kan ersätta liner (PoolCoating system10) Nån med erfarenhet av detta här på forumet?

Utloggad TommyC

SV: Leca med glasfiber
« Svar #7 skrivet: april 28, 2012, 13:51:58:58 »
Hej
Rätt utfört kommer du att få en jättefin pool med glasfiber och plast.
Det har skrivits en del här tidigare om att bygga med glasfiber och plast.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5556.30
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7079.0

Vår pool är byggd av förra ägaren till huset. Stommen är murad av betonghålsten. Av någon anledning har de sedan reglat och täckt invändigt med impregnerade plywoodskivor, luftspalten isolerar och det blev väl en slätare yta att plasta mot gissar jag. Mot skivorna är det sedan plastat med polyester och glasfiber. Det är okänt hur många lager glasfiber och vilken tjocklek det är på glasfibern men det är lite för klent på vissa ställen. Ytterst ligger gelcoat och topcoat i nyansen "poolblå" (Jotun 7010). Idag skulle jag nog välja vit gelcoat då det varit mycket strul med långa leveranstider, borttappad beställning och leverans av fel nyans. Vit gelcoat finns i lager och ser helt ok ut när vattnet kommer i.

Det är ju olika för- och nackdelar med alla lösningar. När plasten är i bra skick är det både snyggt och tåligt. Om man misslyckas någonstans och får lite sprickor så är det relativt enkelt att laga genom att lägga på lite mer glasfiber och plast. Nackdelen med plasten är att att man måste jobba med andningsmask och kemikalietåliga handskar. Det är värst i början och med tilltagande erfarenhet så är det mindre besvärligt. Temperaturen behöver vara minst 20 grader när plasten läggs på, ofta jobbar man i över 30 grader, det blir svettigt med mask och handskar men man vänjer sig.

Det finns många kvalitéer av plast. Vanlig polyster är relativt billig men minst tålig. Den mår inte bra av att inte täckas över vintern då det kan bli frostsprängning och sprickor i ytskiktet. Vinylester är tåligare och dyrare. Jag har bara erfarenhet av den enklare polyestern av fabrikat Reychhold. Epoxy tar inte åt sig vatten och är starkare men det är ytterst tveksamt om man ska hålla på med epoxy som amatör. Hälsoriskerna är betydande och skydden måste fungera till 100%.

En fördel med plasten är att den går att polera när den börjar se trött ut.

Om man tröttnar på plasten kan man ju alltid byta till en platssvetsad liner typ Alkorplan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Funkis -38

SV: Leca med glasfiber
« Svar #8 skrivet: april 28, 2012, 17:23:00:00 »
Intressant TommyC!
Så då har du själv positiv erfarenhet av glasfiber och plast.  O0 Har själv snart läst alla inlägg här på forumet och börjar ha svårt att bestämma mig för vilket alternativ som är bäst för våra behov. Är dock mer eller mindre övertygad om att det blir en murad pool med betongplatta (4x8). Det som återstår är att besluta ytskickt... Liner känns trygg men vi tycker att platssvetsad går bort pga hög kostnad och det verkar vara enda bra alternativet om man vill ha en schysst trapp. Har därför börjat checka plas alt. målingsalternativen. Har en bra kontakt som jobbar med båt rep. och han tycker definitivt att plast kommer funka bara det görs på rätt sätt. Väntar på förslag på m2- pris på plast och fiber. Ska bli intressant och se hur det står sig mot liner.

Läste om Hilti65's projekt och skulle vara intressant att höra om nån vet hur hans pool fungerat sen bygget, nån som vet?

Utloggad TommyC

SV: Leca med glasfiber
« Svar #9 skrivet: april 28, 2012, 19:36:30:30 »
Ja, det är övervägande positivt. Om bara inte styren luktade så jävligt så skulle jag utan tvekan rekommendera plasten. Med kraven på andningsmask vid allt arbete så är det inte klockrent positivt. Vi har botten i tre olika nivåer och inbyggd trappa, det är lätt att bygga så med plasten.

Återkom gärna med vad du får för prisförslag på plastningen. Hur många lager glasfiber och plast rekommenderar de?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan