VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny pool - luktar mycket klor  (läst 4364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
Ny pool - luktar mycket klor
« skrivet: juni 02, 2020, 13:02:15:15 »
Hej!
Har precis fått våran pool klar, den "chock" klorades när den startades av de som byggde/satte igång den i Fredags. I söndags la jag ner en "multitab" och vi har badat ca 2-3ggr sedan den startades.

Nu luktar det mycket klor om den och när jag mäter värdena med test-stickan så visar den inte på något fritt klor alls.
Antar att detta beror på att vi inte har haft något överdrag på poolen (det kom idag så åker på ikväll) och allt klor blivit bundet?

För att lösa detta så bör jag alltså chockklora poolen igen? innan detta görs bör jag dammsuga den eller spelar det mindre roll?


För det bör väl inte vara så att jag lyckats få den så pass klorerad så stickan bleks? (jag har som sagt bara lagt i en "veckopuck" inget mer sedan chockkloreringen vid igångsättning).


Tack på förhand.
Thermopool 3,5x7m

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #1 skrivet: juni 02, 2020, 13:22:23:23 »
Fritt klor bildar med "smuts" kloraminer, dikloraminer och till slut trikloraminer (alla är bundet klor). Det är de sista som (mest) luktar klor. Då vattnet är relativt nytt så har det nog funnits grejs i vattnet som kloret reagerat med. Chocka du igen, då slås kloraminerna isär, det bundna kloret.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #2 skrivet: juni 02, 2020, 13:44:49:49 »
Fritt klor bildar med "smuts" kloraminer, dikloraminer och till slut trikloraminer (alla är bundet klor). Det är de sista som (mest) luktar klor. Då vattnet är relativt nytt så har det nog funnits grejs i vattnet som kloret reagerat med. Chocka du igen, då slås kloraminerna isär, det bundna kloret.

Coolers! Jag provar med en lite chockning :)
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2020, 16:49:10:10 »
Det bästa är att mäta vid såna här tillfällen. Ser att du mäter med sticka, jag är inte helt kompis med dem. Du ska mäta (i alla fall som nybörjare) fritt klor, bundet klor, pH och Cyanursyra om du klorerar med puck. Har för mig att jag läst att man ska ha max 50% bundet klor jämfört med fritt klor. pH tycker jag (men det finns andra skolor) inte är så mycket att bråka med, vattnet brukar ha sitt jämviktsvärde som är svårt att rå på. Bara håll koll så att det inte hamnar utanför rekommenderat värde (eller bara lite utanför).
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #4 skrivet: juni 04, 2020, 10:18:02:02 »
Ok! var bara stickorna jag fick med vid köpet. Vad skulle du rekomendera för test istället?

Jag chockade i förrgår och då fick jag upp Fritt Klor (brom) till rätt nivå, dock när jag mätte idag igen så ligger det nästan nere på 0 igen, då har jag haft överdraget på dessa två dagar och ingen har badat.
Bör jag chocka igen? har jag klippt förlitet hål i påsen till multitaben? eller har jag helt enkelt en väldigt skitig pool? :D Jag har som sagt inte dammsugit den än utan bör kanske göra det.

//P
Thermopool 3,5x7m

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2020, 21:20:40:40 »
Hej,
Tror fortfarande att du har klor i vattnet. Som Erik skriver om stickor kanske man behöver mäta på annat sätt.

Har en tidigare kollega som bad om hjälp. Stickor från Rusta visar 0,6 ppm fritt klor. Biltemas enkla testkit med tabletter visar över 3 ppm.

Så köp ett enkelt kitt med tabletter och testa. När du börjar bli bekväm med ditt vatten och mätningar kommer du vilja mäta mer parametrar och med bättre metoder/instrument.
Roger

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2020, 22:05:10:10 »
Hej,
Tror fortfarande att du har klor i vattnet. Som Erik skriver om stickor kanske man behöver mäta på annat sätt.

Har en tidigare kollega som bad om hjälp. Stickor från Rusta visar 0,6 ppm fritt klor. Biltemas enkla testkit med tabletter visar över 3 ppm.

Så köp ett enkelt kitt med tabletter och testa. När du börjar bli bekväm med ditt vatten och mätningar kommer du vilja mäta mer parametrar och med bättre metoder/instrument.
Roger

Ok! Får ge ett försök med Biltemas.
Återkommer när gjort.
//P
Thermopool 3,5x7m

Utloggad PatrikL

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 46
  • Total likes: 1
  • Pooldrömmare....
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2020, 16:45:52:52 »
Ok! Provat med Biltemas nu. Upplever att pH borde ligga på ca 7.5 om jag inte ser färger helt skevt.

Dock visar tester på inget klor, dock ska jag tillägga att idag har jag backspolat bort en del vatten då jag har problem med grannens bin kommer till poolen.. (han har dom för första året och har inte läst på gällande att man ska ha vatten etc. Åt dom :( )

Så jag ställde ut vattenspridaren idag vid poolen för att försöka vattna bort dom, dock så fyllde det upp poolen en del så backspola bort en del.

Chocka igen? Eller har ni något förslag innan jag går på med det igen? Sen igen, behöver jag dammsuga poolen direkt dagen efter jag har chocklorat eller spelar det ingen roll?

Mvh
Patrik
Thermopool 3,5x7m

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #8 skrivet: juni 06, 2020, 14:28:39:39 »
Dubbelkolla med att spä ut vattnet med 3/4 kranvatten så att det inte är så att du har för mycket klor i. Om det då fortfarande visar 0 skulle jag chockklorera så att du kommer upp till i alla fall 3 ppm klor. Ta en del i taget och vänta ett par timmar innan du mäter, det tar tid för kloret att komma ut överallt i poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ny pool - luktar mycket klor
« Svar #9 skrivet: juni 06, 2020, 20:13:51:51 »
Hej,

Jag håller med Erik.

Om du har en öppen pool förbrukas ditt fria klor mycket fort.

En eller två puckar med CYA-baserat klor håller inte kvar det fria kloret.

Skaffa en pooltäckning och ditt bekymmer med att klorhalten minskar fort och blir ett mindre problem.

När det börjar lukta badhus behövs mer klor tillsättas.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan