VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Återströmningsskydd vid anslutning av tappvatten till cirkulationssystemet  (läst 3766 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jbr

Jag funderar på om man skulle ansluta tappvattnet med en fast anslutning till poolens cirkulationssystem. Ambitionen är att konstruera en automatik för att erhålla en konstant vattennivå.
Jag har pump och filter i ett gammalt pannrum och tänkte mig att där ansluta tappvatten via magnetventil och backventil till sugsidan på pumpen, t.ex. med hjälp av en anborrningsbygel.

Skulle en vanlig backventil vara tillfylles med avseende krav på återströmningsskydd?

Tankar kring detta...förslag...?

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
Jag har nivåvakt med automatik från Pahlen så deras manual kan vara en bra början:
https://www.pahlen.se/produkter/belysning-och-inbyggnadsdetaljer/nivavakt/
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad jbr

Jag har nivåvakt med automatik från Pahlen så deras manual kan vara en bra början.

Tack.
Pahléns påfyllning installeras dock enligt principen “brutet vatten”, dvs tappvattnet till poolen skall ha återströmningsskydd med luftgap.
Jag hade hoppats slippa dra en (ganska lång) slang till breddavloppet och funderade därför på om det är möjligt att ansluta tappvattnet till cirkulationssystemet.

Utloggad Erica

Om du skall ansluta till det kommunala vattennätet tror jag att nästan alla vattenverk kräver att du har just "brutet vatten" (luftgap). Har du brunnsvatten kan du göra som du vill. Vi har en koppling med en kulventil, dock ingen automatisk reglering. Vi har alltså egen brunn. Kulventilen bör ge god säkerhet, dessutom ligger normalt trycket "rätt väg", d.v.s. vid en läcka i ventilen skulle vi få en ständig mindre påfyllning, inte att poolvatten gick in i dricksvattensystemet. Detta vore i och för sig inte heller farligt - poolvatten får inte vara farligt att dricka/ få i sig, då har man något allvarligt vattenproblem i poolen. Men det skulle säkert inte smaka gott om det kom klorvatten från poolen in i vårt dricksvatten.

Utloggad MathiasS

Kan man inte använda en vanlig backventil? De flesta tapp attenanläggningar har redan en i anslutning till vattenmätaren.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

Kan man inte använda en vanlig backventil? De flesta tapp attenanläggningar har redan en i anslutning till vattenmätaren.

Nej, de flesta, om inte alla, kommunala vattenbolag kräver luftgap. Man litar inte på att en backventil inte kommer att hänga sig eller att läcka. Dessutom kräver de nästan alltid en VA-anmälan om det kommunala vattnet skall anslutas till poolen på något sätt.

Utloggad jbr

Rotar man lite i det där verkar det som att det är fullt möjligt att göra en dylik anslutning, dvs. utan luftgap.
Däremot är det nog så att det inte räcker med en vanlig backventil utan det krävs andra, mer eller mindre avancerade, typer av ventilenheter för att uppfylla kravet på återströmningsskydd.


Ska ringa vattenleverantören och höra om kravet ev. uppfylls om man redan har en befintlig i anslutning till vattenmätaren.

Utloggad Guiness

Jag kanske tar för lätt på saken men jag skulle utan tvekan ansluta med en enkel backventil. Det kanske inte är korrekt om du frågar någon byråkrat på vattenverket men risken är väl minimal att du skulle lyckas få ut poolvatten i kommunens nät? Särskilt om du sätter tilloppen på pumpens sugsida, trycket i vattennätet överstiger med marginal det du kan ha på pumpens sugsida, enda gången det kan gå bakvägen är om kommunen tappar tryck i sina ledningar, har du dessutom en backventil är du home safe. Just my two cents...
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad jbr

SV: Återströmningsskydd vid anslutning av tappvatten till cirkulationssystemet
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2018, 16:05:19:19 »
Jag kanske tar för lätt på saken men jag skulle utan tvekan ansluta med en enkel backventil. Det kanske inte är korrekt om du frågar någon byråkrat på vattenverket men risken är väl minimal att du skulle lyckas få ut poolvatten i kommunens nät? Särskilt om du sätter tilloppen på pumpens sugsida, trycket i vattennätet överstiger med marginal det du kan ha på pumpens sugsida, enda gången det kan gå bakvägen är om kommunen tappar tryck i sina ledningar, har du dessutom en backventil är du home safe. Just my two cents...

Jo, är väl inne på samma tankegång.

NC magnetventil i serie med en backventil kan jag inte se någon egentlig fara med.

Utloggad Peter Syd

Jag arbetar med badrum. Där krävs dubbla backventiler i duschblandare, t.ex.. Detta pga att du rent teoretiskt kan lägga duschmunstycket i toalettstolen med öppen blandare och samtidigt få ett tryckfall och således spillvatten i tappvattensystemet.
Reglerna är lite åt det extrema hållet. Men tappvatten räknas som livsmedel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan